نقاط ماهیگیری شمال و دردهای طولانی! / چگونه “لیانازوف” روسی پادشاه خاویار جهان شد؟


دقیقاً دیروز تاریخچه آژانس فارس – امین رحیمی: داستان از آنجا آغاز می شود که روسیه خواهان شمال ایران در دوره ناصر بود انگلستان جنوب ایران و به قول ناصرالدین قاجار ، “اگر می خواهم مناظر دیدنی ببینم یا در شمال ، شرق یا غرب کشور شکار کنم ، باید با نماینده دولت انگلیس مشورت کنم و اگر می خواهم برای رفتن به جنوب ، باید نظر روسیه را جویا شوم. “در این شرایط ، ناصرالدین به انگلیس امتیاز رویترز و انحصار بهره برداری از معادن در ایران و ایجاد بانک سلطنتی را داده بود و روس ها امتیاز می خواستند و استپان لیانازوف روسی ، سرمایه دار باهوش و سرانجام ، ناصرالدین امتیازاتی را به روس ها اعطا کرد و دادگاه قاجار نیز در سال 1255 میلادی امتیازاتی را برای ماهیگیری به لیانازوف اعطا کرد تا تعادل قدرت در اعطای امتیازات برقرار شود. بر اساس این امتیاز ، که به مدت 10 سال و به مبلغ 50000 تن اجاره شده بود ، انواع ماهیان و گوشت حلال در دریای خزر باید به ماهیگیران ایرانی تعلق می گرفت ، و لیانازوف حرام و سایر موجودات دریایی را صید می کرد. و در زمان او سلطان خاویار شد از جهان!

نفوذ انگلیس در جنوب و روسیه تزاری در شمال ایران به حدی بود که ناصرالدین قاجار شکایت کرد که حتی برای سفر به جنوب و شمال ایران مجبور شد از این کشورها اجازه بگیرد!

آنها استخدام کردند!

لیانازوف چند ساله بود و بعداً درگذشت و پسرانش مجوز را به ارث بردند. همان برادران لیاناز. کسانی که هنوز تجارت خاویار داشتند و انواع ماهی ها را می فروختند در سال 1272 میلادی به ایران آمدند. و آنها قرارداد جدیدی نوشتند و آنچه را که می خواستند در سواحل خزر انجام دادند. از طریق فریب و رشوه ، لیانازها به تدریج امتیاز صید انواع ماهی های حلال را بدست می آورند یا مدعی آن هستند و در هر صورت این امتیاز را به دیگران می سپارند و طبق تاریخ ، مردی در وسط است که می گوید: ” روس ها او را برای 3000 تن استخدام کردند و او را برای 5000 تن ماهیگیران انزلی استخدام کردند. ” کار به جایی رسید که ماهیگیران انزلی در سال 1285 میلادی قیام کردند و مشکلاتی برای همه بوجود آمد.

بیشتر بخوانید  وضعیت هوای تهران تا هفته آینده چگونه خواهد بود؟

عکس صیادان ایرانی در دریای خزر در اواخر دوره قاجار

اگر به آنها اطلاع داده شود …

لیاناز چه می کرد؟ آنها در همه فعالیتهای ماهیگیری دخالت می کردند و مردم محلی را مجبور می کردند. به گفته روزنامه هبلا المتین: “شناخته شده است که لیانازوف ماهی هایی را که از دولت ایران استخدام می کند ، صید می کند ، [هستند] ماهیگیران بیچاره ای که ماهی را به صورت جداگانه صید و صید می کنند و آنها را مصرف یا می فروشند. اما او نوعی ماهی است که به آن سوخاری می گویند و لیانازوف را به زور که او برای هر هزار قطعه شکارچی فقیر پانزده قران می پردازد ، و اگر کسی به اندازه غذای خود در یک محل نمک و نمک بگذارد و آن را برای احتیاط برای خود نگه دارد … و به آنها اطلاع دهد ، بلافاصله کل چیزهایی را که آنها گرفته خودشان اگر در وسط تابوت باشید احتمالاً حضوری [بشکه] “ماهیان دیگر می خواهند پنج قطعه از این سوف را از انزلی به مازندران یا بادكوبه ارسال كنند. پس از اطلاع ، آنها تجهیزات را در اسرع وقت تهیه می كنند. مرد فقیر باید كاملاً آسیب ببیند.”

اعطای امتیازات صید شمال به خارجی ها مسئله ای تاریخی بود و در دوره قاجار و پهلوی اختلافات و دعاوی در مجلس ایران تشکیل شد.

آنچه در پایان اتفاق افتاد؟

مشکلات ماهیگیری شمال فقط این نبود. لیاناز اجاره های خود را به موقع پرداخت نکردند و در سال های پس از 1293 نیز به بهانه جنگ جهانی ، اجاره خود را پرداخت نکردند. دولت ایران نیز امتیاز را لغو کرده و پاهای خود را به دادخواهی طولانی کشانده است. بعداً ، هنگامی که انقلاب بلشویکی در روسیه رخ داد و اتحاد جماهیر شوروی روی داد ، اتحاد جماهیر شوروی ادعا کرد که صاحب امتیاز لیانازوف است و پس از مدتها مبارزه ، یک شرکت مشترک ماهیگیری تاسیس شد که خواب است و ایران و اتحاد جماهیر شوروی سهیم هستند. ماهیگیری در سواحل ایران. نام این شرکت “شرکت مشترک ایرانی-شوروی” بود. این شرکت بعداً منحل شد و ماهیگیری در شمال ایران در دوران پهلوی اول و اوایل پهلوی همچنان صحنه اختلافات سیاسی در داخل و خارج از ایران و مملو از معاهدات فسادآمیز بود تا سرانجام در دولت محمد مصدق ، جایی که تب ملی شدن در آن بود دریای خزر نیز در سال 1331 میلادی ملی شد.

بیشتر بخوانید  شاخص بورس منفی شد

امروزه موارد دیگری نیز در تاریخ وجود دارد

امروز 20 ژوئیه مصادف با 20 ژوئیه میلادی. و 9 هجری در تقویم تاریخ ، مناسبت های دیگری نیز وجود دارد.

روز عرفه (روز نماز)
شهادت حضرت “مسلم بن عقیل” (ع) در کوفه در دهه 60 قمری
درگذشت «علامه طبرسی» ، عالم بزرگ و مفسر مشهور قرآن کریم در سال 548.
درگذشت ریاضیدان مشهور آلمانی برنارد ریمان در سال 1866
– آغاز عملیات والفجر 2 در زمان جنگ تحمیلی در سال 1983

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید