بی نظمی حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی توسط دفاتر مربوط به سالهای قبل تجارت


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیراً ضمن شناسایی مهمترین گزارش ها ، گزارشی با عنوان “آسیب شناسی نحوه دریافت حق بیمه از سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد رفع موانع تولید” منتشر کرده است. عوامل کلیدی. مشکلی برای تجارت با اداره تأمین اجتماعی وجود دارد ، گزارش شده: وی افزود: این عوامل مشكلات جدی برای مشاغل ایجاد می كند و تعامل با سازمان تأمین اجتماعی را به یكی از مهمترین موانع تولید تبدیل می كند.

در مجموعه ای از گزارش ها ، ما قصد داریم جزئیات هر یک از این عوامل ذکر شده در تعامل سازمان تأمین اجتماعی با تجارت در روند جمع آوری حق بیمه را بررسی کنیم ، که این امر مشکلات جدی برای تجارت ایجاد کرده است.

در گزارش های قبلی ، ما شش عامل را بررسی کردیم و عامل هفتم “عدم اطمینان ناشی از بررسی دفاتر تجاری در سال های گذشته (انقضاiration زمان)” است که در زیر توضیح خواهیم داد:

ماده (47) قانون تأمین اجتماعی به موضوع ممیزی دفاتر و اسناد کارفرما می پردازد. این ممیزی ها و برنامه ریزی های آنها هیچ قانونی ندارد و هر زمان که سازمان بخواهد عملاً انجام می شود. می توان گفت که بیشتر بازرسی های انجام شده برای تأیید اسناد مربوط به سال های گذشته است و حتی مواردی وجود دارد که نمایندگان سازمان برای بازرسی بیش از ده سال درخواست بازرسی کرده اند. با این حال ، طبق مواد (39) و (101) قانون تأمین اجتماعی ، سازمان موظف است حقوق ارسال شده توسط کارفرما را ظرف 6 ماه از تاریخ دریافت ، و همچنین در آن زمان برای بررسی حقوق پردازش کند ، اسناد و مدارک کارفرما. و اگر نقص یا عدم تطابق یا عدم تطابق تفاوت را مشاهده کردید.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، این ممیزی ها حتی پس از ده سال (که قبلاً در بخشنامه تأمین اجتماعی 11.1 ذکر شده بود) و بیشتر نیز انجام می شود ، اما در بسیاری از موارد کارفرما به دلیل مرور زمان ، اسناد مربوطه را نگهداری نکرده است. در بسیاری از موارد ، نتیجه این حسابرسی ها تعیین مقدار قابل توجهی بدهی به کارفرما است که بازپرداخت آن مشکلات زیادی را برای شرکت ایجاد می کند (که از نظر جریمه و نرخ فعلی محاسبه می شود). از آنجا که محاسبات مربوط به واحد هر ساله انجام می شود و به تصویب مجمع عمومی و حسابرس قانونی می رسد ، اما پس از اعلام نظر سازمان مقدار زیادی بدهی برای سالهای گذشته تعیین می شود ، نحوه اعمال آنها در صورتهای مالی سالهای گذشته مشکل ساز است.

* نمونه های واقعی

براساس این گزارش ، کتاب “درد در قلب تجارت مردم با سازمان تأمین اجتماعی” (منتشر شده در سال 1998) شامل نمونه های واقعی این تعداد است که عبارتند از:

بیشتر بخوانید  خدمت سربازی به ۱۴ ماه می‌رسد

نکته 1: شرکت “B” فعالیت خود را از سال 1979 آغاز کرد و طبق قوانین تأمین اجتماعی هر ماه لیستی به موقع از بیمه ها را به کارمندان سازمان ارائه می دهد. مشکلات تأمین اجتماعی شرکت از زمانی شروع شد که این شرکت درخواست کارت ویزیت کرد. یکی از شرایط اخذ کارت دریافت حساب از سازمان تأمین اجتماعی بود. در ده سال گذشته ممیزی انجام شده است ، در نتیجه آن ناگهان مبلغ زیادی به عنوان جریمه شرکت تعیین شد. از طرف دیگر ، نوعی همکاری در قالب برون سپاری و استخدام مشاوران خارجی در شرکت شکل می گیرد که منجر به بدهی زیادی برای شرکت در حسابرسی تأمین اجتماعی می شود.

بدهی توسط هیئت استیناف کاهش یافت. در حال حاضر ، علی رغم قابل اجرا بودن تصمیم بدهی ، این شرکت درخواست تجدیدنظر در دادگاه اداری را داده است تا با تعلیق اجرای تصمیم ، قسمت دیگری از بدهی مربوط به حسابرسی سالهای گذشته را کاهش دهد.

نکته 2: در زمان تمدید اجاره نامه شرکت “P” ، تأمین اجتماعی اعلام کرد که این شرکت 1.5 میلیارد تومان بدهکار است. پس از جستجوی فراوان ، مشخص شد که قبل از شرکت “P” ، شرکت دیگری در این مکان ثبت شده است و این بدهی به این شرکت تعلق دارد. کارشناس درآمد فاقد سند ، شرکت P را شرکت بدهکار می داند. دفتر این شرکت در سال 2007 خریداری شد و دفتر و بیمه در کل مراحل خرید و فروش بود. اما این اسناد پذیرفته شده به عهده شرکت بیمه نیست و عنوان شد که شرکت قبلی نیز در همان پلاک ثبت نگهداری می شود. پس از چندین بار بررسی قبض برق ، مدیر شرکت متوجه شد که ساختمانی که اکنون در آن کار می کنند در سال 2005 به اتمام رسیده است. به عبارت دیگر ، در این بازه 13 ساله ، یک بار ساختمان بازسازی شد. این ممکن است دلیلی باشد که دادگاه در نظر بگیرد که تأمین اجتماعی ممکن است در تصمیم خود تجدیدنظر کند. بعد از مرمت ساختمان ، پلاک نیز تغییر کرد ، اما چون همان پلاک همچنان در دفاتر پستی و سازمان های دیگری که با پلاک سروکار داشتند ، نامه ها ، پیک ها و کارمندان دفاتر آب ، برق و گاز ساختمان اغلب نوشته می شد شناسایی شده اند آنها نیستند. به همین دلیل ساکنان به شهرداری بازگشته بودند. آنها همان پلاک قدیمی را گرفتند و آن را روی در دیگر نصب کردند زیرا ساختمان دو گوشه داشت. به دنبال این بررسی ها مشخص شد که شرکت P 1.5 میلیارد بدهی ندارد و این بدهی مربوط به شرکت دیگری است. اما دو سال وقت و انرژی مدیران شرکت صرف این حسابرسی شد که مربوط به سالها قبل و حتی شرکت اطلاع رسانی بود.

بیشتر بخوانید  ما به مدیریت دقیق فضای مجازی نیاز داریم / صادقانه با مردم صادق باشیم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

* سازمان تأمین اجتماعی به مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی توجه نمی کند

مصوبه “ستاد اقتصاد مقاومتی” در سیزدهمین جلسه 26.04.2017 ، براساس مفاد قطعنامه 85001 / T52442 در بند “4” ، تأیید کرد که “تأیید محتوای خدمات حقوقی فقط در یک سال “مجاز است.” اما سازمان تأمین اجتماعی به این لایحه گوش نداد.

مجدداً طبق بند “1” از پنجاه و هفتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاریخ اجرای این دهم سپتامبر 2016 ، برای اجرای تصویب ستاد فرماندهی است قدرت اقتصادی براساس ممنوعیت ممیزی 10 ساله سازمان تأمین اجتماعی ، تصویب شد که:

الف) با توجه به عدم اجرای کامل شماره قطعنامه ای که فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مورد اجرای سیاستهای مشترک اقتصاد مقاومتی جهت حل مشکلات نهادهای اقتصادی خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی ذکر کرده است ، سازمان ، به ویژه بند “4” مصوبه و دریافت گزارش های متعدد از سازمان ها. واحدهای تولیدی در بخش خصوصی در این رابطه ، تصمیم بر این شد که این سازمان نسبت به اجرای هر پنج بند تصویب مراقبت کرده و از دریافت تعهدات شرکت های متبوع برای تأمین دفاتر مربوط به سال های گذشته خودداری کند.

(ب) مطابق بند (4) مصوبه فوق الذکر ، سازمان تأمین اجتماعی فقط مجاز به بررسی دفاتر و اسناد مربوط به آخرین سال مالی شرکتهای ذیربط است و موظف است فعالیتهای مداوم مربوط به ده سال را به حالت تعلیق درآورد. حسابرسی سالانه شرکتهای ذکر شده در قطعنامه ، در هر مرحله.

* سازمان تأمین اجتماعی از تصمیم دادگاه اداری پیروی نکرد

مجدداً این تصمیم توسط سازمان تأمین اجتماعی اجرا نشد و به دلیل تجدیدنظرخواهی های مختلف به دادگاه اداری ، تصمیم به تعلیق حسابرسی برای بیش از یک سال صادر شد. به عنوان مثال ، می توانیم به نامه معاون دادستان کل کشور به شماره 140/9832/2/451/142 از تاریخ 15.10.1398 به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنیم که می گوید: “سازمان تأمین اجتماعی فقط در سال مالی گذشته نهاد می تواند شرکت های بخش خصوصی را بازرسی و حسابرسی کند. بنابراین لازم است به مقامات مربوطه در این سازمان دستور داده شود تا از بازرسی و بازرسی دفاتر و اسناد سالهای گذشته و بدیهی است در صورت ممیزی پس از 1 آوریل 2017 و ایجاد بدهی برای فعالان اقتصادی ، به ویژه شرکت های تولیدی و صنعتی ، خودداری کنند ، حسابرسی مذکور و بدهی ایجاد شده فاقد اعتبار است و جمع آوری آن توسط سازمان تأمین اجتماعی ممنوع است. بدیهی است نظرات و تصمیمات ارگانهای قضایی ، شبه قضایی و مفروضه افراد در مقر ماده (148) قانون کار ، اسناد مکتوب حاکی از عدم انطباق با ماده (48) قانون تأمین اجتماعی به صلاحدید مدیر عامل شرکت ، شرکت هایی که با این بخشنامه منحل و منحل می شوند “آنها استثنا هستند.”

بیشتر بخوانید  نحوه درمان خونریزی‌هایی که بند نمی‌آیند

البته ، در برخی موارد سازمان تأمین اجتماعی هنوز بیش از یک سال و حتی بیش از 10 سال حسابرسی انجام می دهد و در پاسخ آنها اظهار می کنند که اگر این شرکت یکی از موارد استثنا باشد که در مدیر اجرایی سازمان تأمین اجتماعی ذکر شده است ( بخشنامه جدید یازدهم سازمان تأمین اجتماعی) بخشنامه تجدیدنظر و خلاصه ضوابط بیمه پیمانکاران باید در تاریخ 20.12.1399 تصویب شود و اگر به دلیل تعهد خدمات حقوقی مبلغی را پرداخت نکرده باشد ، از شمول آن مستثنی است. از محدوده تصویب و باید حسابرسی شود.

یکی از نکاتی که در اینجا ذکر می شود این است که حتی اگر این شرکت در این زمینه با سازمان تأمین اجتماعی همکاری نکند و دفاتر مالی خود را طبق قانون سالهای گذشته به حسابرسان سازمان تأمین اجتماعی ارائه ندهد ، اهمیت نقش حسابرسان در سازمان. امنیت اجتماعی و بی توجهی به مشاغل ، حسابرسان می توانند با استفاده از اصطلاح “عدم همکاری” مشکلات زیادی را از جمله بدهی و جریمه برای شرکت ایجاد کنند (زیرا عدم همکاری طبق بخشنامه یازدهم جدید سازمان تأمین اجتماعی باعث استفاده سازمان می شود) تأمین اجتماعی از ماده (41) قانون تأمین اجتماعی ناشی می شود که ممکن است ضریب را برای شرکت تعیین کند) و برای مدت طولانی شرکت در حل این مشکل نقش داشته است.

همچنین در صورت عدم همکاری اقتصادی فعال ، ممکن است مقدار “ترازنامه یا بیانیه افتتاحیه” دفاتر مالی ، که ترازنامه سال قبل است ، توسط حسابرسان و با تنظیم نسبت ، سایر مانده های سال قبل در حق بیمه لحاظ می شود (فصل 3 بخشنامه 11 درآمد جدید سازمان تأمین اجتماعی). برای جلوگیری از این مشکل ، شرکت باید اسناد مربوط به سالهای گذشته را نگه داشته و با حسابرسان سازمان همکاری کند. به عبارت دیگر ، ضمیمه ترازنامه یا بیانیه افتتاحیه حسابرس برای حسابرس ، که نمایانگر کلیه مبالغ مالی سال قبل است ، برای این حسابرس ممکن است. از آنجا که مبلغ موجودی افتتاحیه مانده سال قبل است ، بسته به میزان این مانده ، شرکت باید مبلغ بالایی را به عنوان حق بیمه پرداخت کند و شرکت باید دفاتر سال قبل را نشان دهد تا از ضرر آن جلوگیری کند. گزارشات و این روند می تواند برای همه سال باشد. درخواست حسابرس ادامه دارد.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید