بی نظمی قیمت خاص در سال سوم برنامه ملی مسکن – اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی تسنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس تسنیمدر تاریخ 9 نوامبر 1998 ، معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود ، پس از تکیه بر صندلی معاون وزیر مسکن ، توضیحات مربوط به ثبت طرح ملی مسکن را توضیح داد: هزینه ساخت به عنوان قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می گیرد.

محمود محمودزاده افزود: در بخش اراضی طرحی برای کسانی که علاقه مند به تملک زمین هستند تهیه شده است ، 2 سال مهلت در نظر گرفته شده و مابقی قیمت زمین به صورت اقساط پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه وام 75 تا 100 میلیون تنی با 18 درصد سود و فروش اقساطی 12 ساله به متقاضیان بانک های عامل بازپرداخت می شود ، افزود: متقاضی باید در مرحله اول 30 درصد هزینه را پرداخت کند. قیمت تمام شده یک شماره ثابت نیست که بتوانیم اعلام کنیم. قیمت هر واحد مسکونی به شرایط ثبت نام بستگی دارد.

محمودزاده با اصرار خبرنگاران گفت: هزینه واحدهای مسکونی طبق برنامه ملی از 1.6 تا 2.5 میلیون تن و به طور متوسط ​​2 میلیون تن است.

این تا زمانی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی در اواسط دسامبر سال 1998 ، تقریباً یک ماه بعد ، با اعلام متوسط ​​قیمت 3.5 تا 4 میلیون تن به ازای هر متر مربع زمین در طرح ملی مسکن ، اظهار داشت: داوطلبان باید هزینه کنند ظرف 12 سال زمین 120 میلیون تومانی.

وی افزود: در شهرهای استان تهران به طور متوسط ​​یک متر مربع زمین 3.5 تا 4 میلیون تومان است. برای آپارتمان های با تراکم بالا از 38 تا 43 متر مربع در شهرهای استان تهران ، هزینه زمین 120 میلیون تن برآورد شده است که متقاضیان باید آن را در اقساط 12 ساله پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید  انتقاد تند محمدحسین لطیفی از ساخت «دودکش ۲»

وی با بیان اینکه هزینه های ساخت نیز محاسبه و اطلاع رسانی می شود ، افزود: متقاضیان باید بین 100 تا 150 میلیون تن سهم داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان پس از تحویل بلوک آغاز می شود.

معاون وزیر مسکن متوسط ​​مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 متر مربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر متر مربع از بلوک های این طرح از 1 تا 2.5 میلیون جلد خواهد بود. ناخالص با قیمت های امروز

چند روز بعد ، در 13 دسامبر 1998 ، نوبت به مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن رسید که آب تمیز را بر روی متقاضیان برنامه ملی مسکن بریزد. پروانه اصلانی با اشاره به اینکه هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن براساس لیست قیمت سازمان بودجه است ، گفته بود: “بر این اساس هر متر مربع 2 میلیون و 770 هزار تن است اما بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه ، تعدیلاتی نیز برای افزایش قیمت انجام خواهد شد.

به گزارش تسنیم ، تا حدود پانزده ماه بعد ، هیچ خبر مشخصی از معاون وزیر راه و شهرسازی نبود ، تا اینكه در مرحله بعد وی اساساً اظهارات خود را در سال 1998 در مورد هزینه واحدهای طرح ملی مسكن اصلاح كرد.

وی در همین رابطه در بهمن ماه گفت: “از ابتدای اجرای پروژه ملی مسکن ، تلاش شده است تا این پروژه با هزینه کم و کیفیت مناسب به اتمام برسد ، به طوری که پس از تحقیق و تجربه از پروژه های قبلی اقدام یکپارچه ای انجام شد و برای هزینه مسکن ملی در همه استانها به یک سفارش خاص رسیده ایم.

بیشتر بخوانید  آخرین اخبار پرداخت وام خرد 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن

وی تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در مورد قیمت نهایی این پروژه اتخاذ نشده است ، بنابراین این پروژه قیمت ثابتی ندارد و بر اساس لیست ها تعیین می شود!

به گزارش تسنیم ، در اواخر فوریه 1999 ، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با استناد به میزان تعدیل از سه ماهه چهارم سال 1999 ، اعلام کرد: هزینه هر متر مربع واحد مسکونی در قالب این پروژه 2 میلیون و 770 هزار تن به 4 میلیون و 958 هزار تن افزایش یافته است.

یعنی اگر مساحت واحدهای طرح ملی مسکن را 100 متر مربع در نظر بگیریم ، قیمت آن به قیمت اواسط زمستان سال گذشته حدود 500 میلیون تن خواهد بود.

واقعیت این است که کارمندان وزارت راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی تمایلی به اعلام هزینه واحدهای طرح ملی مسکن نداشتند. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکنون کار خاصی غیر از انکار سود 700 میلیون تومانی و وام 250 میلیون تومانی انجام نداده است.

قرار بود وام های پروژه های طرح ملی مسکن بین 75 تا 100 میلیون باشد ، اما افزایش هزینه های ساخت و ساز متقاضیان این طرح را مجبور به تحمل فشار تورمی مانند معمول کرد.

به گفته محمد اسلامی ، مدت بازپرداخت وام از طرح ملی مسکن 20 ساله شده است و با توجه به نرخ سود 18 درصدی ، متقاضی بد بخت ماهانه حدود 4 میلیون اقساط پرداخت می کند. رقمی که توسط گروههای هدف وزارت راه و شهرسازی به دست نمی آید ، مگر اینکه از مزایای تسهیلات به میزان قابل توجهی کاسته شود.

بیشتر بخوانید  (عکس) عادزاده با نگاه مرموزانه به دنبال یک رویا

به طور کلی ، برخلاف اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی ، در بحث قیمت مسکن ملی بی نظمی خاصی وجود دارد که مشکلات آن همچنان برای دولت سیزدهم باقی مانده است.

تا به امروز ، 7٪ از واحدهای طرح ملی مسکن به مرحله افتتاح رسیده اند و مشخص نیست که چه تعداد از این خانه ها قابل سکونت هستند. دولت حسن روحانی و وزارت راه و شهرسازی 93 درصد از برنامه دولت سیزدهم را ترک می کنند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید