ایسنا / مرکزی یکی از حامیان پروژه توسعه مشاغل خانگی گفت: رفع موانع و اجرای سیاست های تشویقی باعث تقویت بقای قالیبافان در بازار مشاغل خانگی می شود.
اقدس قنبری که نیروی محرکه طرح توسعه مشاغل خانگی در زمینه تولید فرش و قالیچه در شهرهای فراهان و اراک است ، در مصاحبه با ایسنا ، گفت: “از طریق کار در پروژه مشاغل خانگی در تولید فرش و قالیچه برای من حدود 120 فرصت کار در خانه در فراهان و اراک ایجاد کرده است و در حال حاضر هشت نفر در کارگاهی در شهر ولیعصر (عج) اراک کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه از کودکی در زمینه تولید فرش و قالیچه فعالیت می کند و بیش از 10 سال است که این فعالیت را ادامه داده و در قالب مشاغل خانگی برای دیگران شغل ایجاد کرده است خاطرنشان کرد: به طور متوسط 12 متر فرش دستباف ماهانه در این مجموعه تولید می شود. به دلیل عدم استقبال فرش از بازار ، تولید آن به صورت مقطعی است و در صورت سفارش مشتری ، قالی بافی نیز در برنامه تولید کارگاه است.
وی گفت: بیشتر افرادی که در مشاغل خانگی فرش می سازند زنان دهیاری هستند. آنها از اوایل بهار تا اواخر تابستان و حتی در بعضی از روزهای پاییز به کشاورزی مشغول هستند و فرصت بافت قالی ندارند و بیشتر در زمستان در زمینه قالی بافی کار می کنند.
قنبری با ابراز خرسندی از درآمد اظهار داشت: ناگفته نماند که در شرایط فعلی کرونر و اقتصادی ، تولید فرش توجیه اقتصادی ندارد و هزینه ها متناسب با درآمد نیست ، اما چاره ای نیست و نباید تولید متوقف شود زیرا از یک طرف ، هنر فرش ایران باید زنده بماند. “از طرف دیگر ، بیش از 120 نفر از محل تولید آن امرار معاش می کنند.
وی در مورد همکاری با برنامه توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی گفت: هرگونه تدوین سیاست و برنامه ریزی توسط جهاددانشگاهی به خوبی اجرا می شود و در این راستا پیشرفت هایی داشته ایم.
وی اظهار داشت: توانایی زنان شاغل در مشاغل خانگی برای داشتن خدمات ﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﻃﺮﺡ ﻃﺮﺡ ﻃﺮﺡ ﺟﻮﺩ ﺟﻮﺩ و ﻱ ﻫ ﺟﻮﺩ ﺟﻮﺩ ﺯ ﺯ ﺩ ﻭﻟﻴﻪ motiv motiv motiv motiv motiv انگیزه آنها برای کار بیشتر دو برابر و حتی باعث دیگر مردم متقاضی تولید فرش و قالیچه هستند.
حامی این طرح گفت: “یکی از مزایای طرح توسعه مشاغل خانگی این است که افراد از خانه و در کنار خانواده خود کار می کنند و زنان متقاضی کار در خانه در مورد کار در خارج از خانواده نگرانی دارند یا گاهی با آن روبرو می شوند.” توسعه تجارت آنها هیچ گونه آسیب اجتماعی ندارند.
وی همچنین از تهیه مواد اولیه تولید فرش از شهرهایی مانند کاشان ، کوم ، مشهد ، تبریز و غیره خبر داد. وی افزود: تأمین مواد اولیه از هر شهری که مواد اولیه با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کند مشکلی ندارد بله ما خرید می کنیم.
قنبری همچنین با اشاره به نحوه عرضه محصولات فرش و قالی افزود: “این محصول به دو روش سنتی به فروش می رسد اما در وضعیت تاج گذاری به دلیل جامع بودن فروش مجازی ، ما توانستیم بازار مجازی خود را تقویت کنیم که همچنین موفق است. “
وی گران بودن مواد اولیه را نیز یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: برای تولید یک محصول با کیفیت باید مواد اولیه با کیفیت تهیه شود که قیمت آن بسیار بالا است و باعث افزایش هزینه می شود ، قیمت آن افزایش می یابد محصول گاهی اوقات به سلیقه. خریداران آن را دوست ندارند.
قنبری همچنین به کمبود فضای فیزیکی مناسب برای فعالیت در کارگاه های تولید فرش و قالی اشاره کرد و افزود: نرخ بالای اجاره فضای فیزیکی از دیگر مشکلاتی است که باعث تولید شده است. البته تصمیم بر این شد که جهادادشگاهی در آموزش و تأمین فضای فیزیکی فعالیت های کارگاهی همکاری کند.
وی همچنین خواستار معرفی مشاغل خانگی در بازار مصرف از طریق بازاریابی برای فروش محصول با قیمت مناسب شد و گفت: رفع موانع و اجرای سیاست های تشویقی باعث ایجاد اشتغال پایدار برای قالیبافان می شود و تولیدکنندگان را با ثبات نگه می دارد و ماه باف نیست. به دلیل مشکلات موجود کار کرده و آن را ترک کنید و همچنان با چالش روبرو شوید. وقتی بافنده وجود نداشته باشد ، عملاً هیچ تولیدی وجود ندارد.
گفتنی است ، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط دبیرخانه دفتر ساماندهی و پشتیبانی مشاغل خانگی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تدوین و تصویب شده است پس از آسیب شناسی برنامه های قبلی و مطالعات داخلی و خارجی در سال 2017
به منظور اجرای و اجرای این طرح ، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ، واسطه و واسطه موظف به شناسایی و توانمند سازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقوقی و حقوقی و ایجاد ثبات در تجارت داخلی از طریق اتصال به بازار از طریق با استفاده از شبکه های افقی عمودی شد.
انتهای پیام