عراق و سوریه تفاهم نامه ای در مورد منابع مشترک آب امضا کردند


به گزارش گروه بین الملل آژانس فارس ، تمام رعد وزیر منابع آب است سوریه وی در بغداد امروز (شنبه) در نشست مشترک با همتای عراقی رشید الحمدانی شرکت کرد.

براساس وب سایت ال سومریه نیوز ، طرفین در این جلسه تفاهم نامه ای را برای ایجاد موارد مشترک برای حل اختلافات بر سر منابع مشترک آب امضا کردند.

در بیانیه وزارت منابع آب عراق آمده است که این تفاهم نامه نحوه استفاده از منابع است. تیره دگلا و فرات بصورت دوره ای تحت شرایط شدید و کم آبی تنظیم می شود.

دو طرف همچنین توافق کردند که یک کمیته فنی مشترک تشکیل دهند و عراق و سوریه به موضع مشترکی در مورد مقدار آب ورودی از ترکیه به ترکیه برسند. همکاری مشترک و تبادل اطلاعات و افزایش جلسات فنی و اداری و همچنین مبارزه با کمبود آب در دجله و فرات و تهدیدهای زیست محیطی از دیگر موارد توافق نامه عراق و سوریه بود.

کاهش میزان آب ورودی به ترکیه از دجله و فرات منبع در سال های اخیر ، این مسئله باعث بحران آب برای عراق و سوریه شده است.

سیاست ترکیه در ساخت سد در رودخانه های دجله و فرات طی 30 سال گذشته آسیب های زیست محیطی قابل توجهی به عراق و سوریه و همچنین ایران وارد کرده است. ترکیه در سد 1992 آتاتورک این رودخانه روی رود فرات ساخته شده است که بزرگترین سد در ترکیه و اروپا است و باعث کمبود شدید آب در رود فرات شده و در نهایت قسمت اعظم عراق را از اسب بزرگ خشک کرده و پدیده گرد و غبار را به ایران و عراق وارد کرده است. .

بیشتر بخوانید  لاغری باورنکردنی خانم بازیگر | چه بر سر بهاره رهنما آمد؟

ترکیه همچنین فاز اول سد الیسو در رودخانه دجله را در فوریه 2018 به پایان رساند. در صورت تکمیل ، سد 56 درصد از آب ورودی به دجله را کاهش می دهد و دور جدیدی از خشکسالی و بحران های زیست محیطی بی سابقه در سوریه ، عراق و ایران ایجاد می کند . سد الیسو سه برابر بزرگترین سد ایران یعنی سد کرخه است.

انتهای پیام / متر


دیدگاهتان را بنویسید