مفتی دوم دولت مسلمان قزاقستان درگذشت



ابستار حاجی دربصالی ، دومین مفتی قزاقستان و بنیانگذار دانشکده شرق شناسی دانشکده فارابی ، در 73 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا ، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، براساس گزارشی که مشاور فرهنگی کشورمان در قزاقستان ارائه کرده است ؛ ابستار هاجی در سال 1969 از دانشکده زبانشناسی دانشگاه دولتی قزاقستان جنوبی به نام آیوازوف فارغ التحصیل لیسانس شد و در سالهای 1970-75 برای مدرک کارشناسی ارشد در انستیتوی مطالعات شرقی آکادمی علوم شوروی تحصیل کرد.

ابستار حاجی از سال 1977 به عنوان استاد ، دانشیار ، معاون دانشکده زبانشناسی و مدیر گروه زبانهای شرقی در دانشگاه دولتی فارابی خدمت کرده است. در سال 1988 دکترای خود را از انستیتوی مطالعات شرقی آکادمی علوم قزاقستان دریافت کرد.

وی در سال 1989 دانشکده شرق شناسی را در دانشگاه فارابی تأسیس و ریاست کرد. در سالهای 1991-97 به عنوان معاون روابط بین الملل انتخاب شد و در سال 2000 و 2005 دو بار به عنوان مفتی اعظم و رئیس دفتر مسلمانان در قزاقستان انتخاب شد.

در سال 2007 ، وی به عنوان رئیس شورای مفتی های آسیای میانه منصوب شد. وی برای اولین بار در دانشگاه دولتی فارابی ، گروه زبان و ادبیات عرب و گروه زبانهای شرقی و سپس دانشکده علوم شرقی را تأسیس کرد. وی با تلاش خود برای اولین بار دوره های زبان ، ادبی ، ترکی ، چینی ، ژاپنی و کره ای را آغاز کرد.

وی سالها بیش از 600 مقاله علمی در زمینه زبان و ادبیات عرب ، تاریخ و فرهنگ عرب ، مسائل باستانی ، ادبیات و فرهنگ قزاقستان ، روابط مذهبی با کشورهای مسلمان ، تاریخ اسلام ، قرآن کریم ، احادیث پیامبر (ص) نگاشته است. (s.a.s.)).

بیشتر بخوانید  بهبودیافتگان کرونا هم به تزریق واکسن نیاز دارند؟- اخبار پزشکی - اخبار اجتماعی تسنیم

وی تاریخ کاملی از ادبیات عرب را به زبان مراکشی نوشت که نه تنها در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بلکه در آن کشور نیز نگاشته شده است. وی کتیبه های قبر کاجه احمد یاسوی را به قزاقستانی ترجمه کرد.

آثار بیش از 100 دانشمند و اندیشمند را که به زبانهای عربی ، فارسی و یاگتا در قرن 5 تا 18 میلادی در سرزمین قزاقها نوشته شده و در کتابخانه های جهان توزیع شده است ، جمع آوری می کند. وی در مورد این آثار در دانشکده های شرق شناسی و زبان شناسی تدریس می کرد. وی همچنین در مطالعه زندگی و کار محمد حیدر دوگلات سهم بسزایی داشت.

تحصیلات دینی نیز در طی 13 سال خدمت به عنوان مفتی اعظم و رئیس دفتر مسلمانان در قزاقستان در قزاقستان ایجاد شد. در دوران ریاست وی ، بیشتر م institutionsسسات آموزشی اسلامی ، مدارس و م institutionsسسات دینی دولت مسلمان تأسیس شدند.

ایده تأسیس انستیتوی آموزش عالی دینی توسط اولین رئیس جمهور قزاقستان تصویب شد و در سال 2001 دانشگاه فرهنگ اسلامی مصر در آلماتی افتتاح شد که بعداً به دانشگاه نورمباراک تغییر نام یافت.

در سال 2002 ، وی یک مituteسسه ملی دانش در آلماتی افتتاح کرد و از سال 2007 تا 2012 ، 9 مدرسه و یک مرکز آموزش کاری را در 9 منطقه قزاقستان تأسیس کرد که از این تعداد 330 دانش آموز فارغ التحصیل شده اند. وی طبق توافق نامه ای با اداره دینی ترکیه از سال 2008 در مساجد قزاقستان به تدریس الهیات پرداخت.

وی در سال 2000 اولین سمینار را برای ائمه جماعات قزاقستان برگزار کرد. همچنین در همان سال ، اولین مسابقه ملی تلاوت قرآن برگزار شد. انتشار روزنامه مذهبی اسلام و تمدن و ساخت بناهای مذهبی در نورسلطان پایتخت جدید این کشور از دیگر فعالیت های وی بود. در سال 2011 ، اخوان المسلمین قزاقستان به عنوان یک سازمان ملی اسلامی تأسیس شد و 2228 مسجد در سراسر کشور را به عنوان انجمن های مذهبی به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید  دلایل تأخیر در ورود واکسن روسی به ایران اعلام شده است

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید