آسیب به دیدگاه سیاسی در مورد مسائل اقتصادی



روزنامه ایران در یادداشتی که روز شنبه 17 ژوئیه توسط لطفعلی باكشی ، استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه آلامه نوشت ، نوشت: تظاهرات این شرایط را می توان از معیشت ، اشتغال ، رشد اقتصادی و تجارت گرفته تا مواردی مانند واکسیناسیون بیماری عروق کرونر قلب مشاهده کرد ، اما چه چیزی باعث این مشکلات شده است و این عوامل تا چه مدت شرایط موجود را بدتر می کند؟

عوامل بسیاری در شکل گیری وضعیت موجود دخیل هستند ، اما مهمترین دلیل آن نگاه سیاسی به مشکلات و مسائل اقتصادی است. مسئله ای که هم در ایجاد وضع موجود م effectiveثر است و هم شرایط را بدتر می کند. به عبارت دیگر ، دیدگاه های سیاسی ما در مورد مسائل جهانی و غفلت از منافع اقتصادی و ملی باعث شده است که تأثیرگذارترین کشورهای جهان در برابر منافع ما واکنش شدید نشان دهند ، همانطور که معاون اول رئیس جمهور هم اذعان می کند. ما خون فرزندان خود را برای برخی کشورها ریختیم ، اما آنها ما را تنها گذاشتند. “چین ، هند و روسیه گفته اند که منافع ملی ما اجازه نمی دهد که علیه ایالات متحده عمل کنیم.”

این نشان می دهد که تا چه حد حمایت از منافع ملی بر همه مسائل برای دولتها ارجحیت دارد. با این حال ، در بیشتر کشورهای جهان ، به ویژه در کشورهای پیشرفته ، برای به حداکثر رساندن منافع ملی ، مذاکره و دستیابی به اهداف ، گاهی برخلاف میل آنها ، ضروری است. مانند کره جنوبی و ژاپن که در توافق با ایالات متحده ، با پرداخت بدهی ایران به بازرگانان و تولیدکنندگان خود از پول منجمد شده ایران موافقت کردند ، اما این به عنوان آزادی پول ایران معرفی نشده است ؛ با این حال ، چنین نبود و فقط بدهی های شرکت های ژاپنی و کره جنوبی مورد بحث قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  افشاگری عبادی‌پور درباره پشت پرده بازگشت به ارومیه| آلکنو به اندازه موهای سرمان مدال دارد/ لباس بانوان المپیکی توهین به آنهاست

بر این اساس ، باید توجه داشت که اولویت بندی سیاست ها نسبت به مسائل اقتصادی هزینه هایی دارد که اکثر کشورها از آن اجتناب می کنند و ما باید از آن اجتناب کنیم. به عبارت دیگر ، بیشتر مشکلات اقتصادی ایران ناشی از همین مشکلات سیاسی است. مشکل دیگری که اوضاع را بدتر می کند کار سیاسی در کشور است. نگاه سیاسی و جناحی به مشکلات هم برای دولت و هم برای ملت هزینه بر است. اگر ایران دچار مشکل است. اگر بانک های جهانی با ایران کار نکنند ؛ اگر نتوانیم فعالیت اقتصادی را تحریک کنیم و در تجارت عقب باشیم ، همه اینها به دلیل محدودیت های بین المللی است و نباید از آن به عنوان ابزاری برای مبارزه جناحی استفاده شود ، که این نیز فاجعه بار است و فقط منجر به تعمیق مسئله بدون نتیجه می شود. اما چگونه می توان از این آسیب بزرگ به اقتصاد کشور جلوگیری کرد؟

راه حل تغییر مواضع ما در مورد مسائل جهانی و اجماع داخلی در مورد اصل منافع ملی است. ما همچنین باید در روابط بین الملل منافع ملی را اولویت دهیم. اگر کشورها ابتدا از نظر اقتصادی موفق باشند ، می توانند در جهان نفوذ سیاسی داشته باشند. بنابراین ، راه حل برای از بین بردن مشکلات تغییر مسیر و قرار دادن منافع اقتصادی در قلب تمام سیاست های داخلی و خارجی و جلوگیری از تشدید آسیب ناشی از نگاه سیاسی به مشکلات و مشکلات اقتصادی کشور با همان رویکرد است.

دیدگاهتان را بنویسید