نورولا بیرانوند در گفتگو با گزارشگر بیشتر وی با توجه به انتقال بخشی از روند حمل کالاهای اساسی از جاده به ریلی به دلیل عدم پذیرش حمل بار در بندر امام خمینی (ره) و حمل کالاهای اساسی باقی مانده در آن بندر ، گفت: راه آهن حمل و نقل ما سهم حمل و نقل ریلی را افزایش می دهیم ما بندرها را در دستور کار قرار می دهیم.
وی افزود: ما کمیته مشترکی را با سازمان بندر و دریانوردی برای افزایش حجم بار ریلی راه اندازی کرده ایم و این سازمان کاملا با استراتژی مورد نظر مطابقت دارد.
معاون وزیر اقتصاد و برنامه طراحی شده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سطح کلان وزارت راه ، موضوع افزایش سهم بار ریلی در بنادر ، از جمله صادرات ، واردات و ترانزیت ، توسط وزیر راه مورد تأکید قرار گرفت ، اما برای ما مسئله ترانزیت و صادرات ریلی در اولویت است. در بخش واردات ، کالاهای اصلی را از نظر وضعیت و اهمیت اهمیت می دهیم ، زیرا این کالاها برای کشور راهبردی هستند.
وی خاطرنشان کرد: “مهمترین مانع در زمینه افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی کالاهای اساسی عدم تکمیل زیرساخت های راه آهن در بنادر است. تعداد اسکله های متصل به شبکه راه آهن ملی اندک است. تخلیه و بارگیری مستقیم مواد معدنی از قطار به کشتی های بندر شهید رجایی در دسترس راه آهن نیست و ایمیدرو اختصاص داده.
بیرانوند ادامه داد: برای هدایت بار از جاده به ریل باید بین دستگاه ها ایجاد شود. با توجه به اهمیت استراتژیک کالاهای اصلی و همچنین با دستور مدیر عامل شرکت ، صرف نظر از ظرفیت و تعداد ناوگان ، شرکت راه آهن حمل و نقل این کالاها را در اولویت قرار داد.
وی تأکید کرد: “حتی دیدگاه ما در مورد حمل کالاهای اساسی هیچ جنبه اقتصادی ندارد و دیدگاه ما ملی است. بنابراین ، ما ظرفیت خود را ، از جمله شبکه و زیرساخت ها ، همچنین واگن ها و ناوگان ، برای حمل کالاهای اساسی اختصاص داده ایم.
معاون اقتصادی حمل و نقل ریلی گفت: “ما این ظرفیت را در زمانی افزایش خواهیم داد كه شركتهای بازرگانی دولتی یا شركتهای حامی دام بخواهند ناوگان کالاهای اساسی ما را افزایش دهند.”
این مقام مسئول در صنعت راه آهن اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کمبود ناوگان یا واگن مشکل خاصی در حمل و نقل کالاهای اساسی وجود ندارد ؛ تاکنون شرکتهای راه آهن به تقاضا پاسخ داده اند.
وی با بیان اینکه شرکت های راه آهن آمادگی کامل برای پاسخگویی به تقاضای شرکت های دولتی و حمایت از دام را در بلند مدت دارند ، گفت: در صورت نهایی شدن این تقاضای بلند مدت ، شرکت های راه آهن آماده سفارش ساخت و خرید سرمایه گذاری جدید هستند ؛ ما توافق نامه های خوبی برای خرید واگن های باری عمده منعقد کرده ایم صبح در سالهای اخیر تعدادی واگن جدید نیز تهیه شده است.
بیرانوند افزود: شرکت راه آهن همچنین برنامه حمایتی را تهیه کرده است که در صورت کمبود واگن این کمبود را جبران می کنیم. اما واگن هایی که در حال حاضر در شبکه ریلی هستند هنوز هم وجود دارند اضافه بار گفته نمی شود (پر کردن برنامه) با کمبود واگن روبرو است.
وی با تأکید بر اینکه کلیه خدمات حمل و نقل ریلی و مسافری توسط شرکت های خصوصی و غیردولتی انجام می شود ، گفت: شرکت های راه آهن مستقیماً با مشاغل دولتی قرارداد بسته و از دام حمایت می کنند ، اما با توجه به اینکه ممکن است بار به تأخیر بیفتد ، باید پرداخت شود ، بنابراین ما در شرکت راه آهن سازوکاری طراحی کرده ایم صبح اینکه شرکتهای راه آهن می توانند بین یک تا پنج ماه بعد حق دسترسی به شبکه راه آهن شرکت راه آهن را پرداخت کنند. این شامل کالاهای اساسی است. به همین دلیل شرکت های راه آهن تاکنون گزارشی به ما ارائه نکرده اند و کسانی که در دریافت کالا برای کالاهای اساسی تأخیر داشتند.
به گفته معاون مدیرعامل شرکت راه آهن ، این شرکت کالاهای اساسی را متناسب با اندازه واردات ، نوع و محدودیت آنها و همچنین اهداف این کالاها حمل می کند.
وی ادامه داد: “یکی از محدودیت های ما در زیرساخت های راه آهن این است که کالاهای اساسی وارد بنادر می شوند و پس از آن ذخیره می شوند ، اما ما فقط می توانیم کالاهای وارداتی را از انبارهای بندر به مقصد نزدیک به مصرف حمل کنیم. به همین دلیل است که ما در حال امضای تفاهم نامه همکاری با یکی از اپراتورهای اصلی برای تخلیه و بارگیری کالا از بنادر هستیم ، به طوری که به جای ساخت سیلو در بنادر امام خمینی یا شهید رجایی ، در بندر خشک راه آهن اپرین با زمینی که تهیه می کنیم سرمایه گذاری و سیلو بسازید تا کالاهای اساسی مستقیماً از کشتی به این سیلوها منتقل شوند.
بیرانوند افزود: حتی برخی از واگن های غیر دانه ای ما می توانند برای استفاده اضطراری اصلاح شوند و می توانند برای حمل غلات و سایر کالاهای اساسی استفاده شوند.
وی گفت: در حال حاضر کالاهای اساسی وارد می شود ، ابتدا به انبار منتقل می شود و سپس در قطار بارگیری می شود و فقط یکی دو مورد وجود دارد که کالا مستقیماً از کشتی به قطار منتقل می شود. و. ما در راه آهن آماده هستیم که هر روز این اتفاق بیفتد. البته با توجه به اینکه توقف و کندی کشتی ها امکان پذیر است دموکراسی ورود هر بار قطار به طور مستقیم برای همه کشتی ها امکان پذیر نیست و برخی از آنها باید با کامیون به انبارها منتقل شوند.