فرصت طلبی اقتصاد چین پس از طغیان تاج



اگرچه بسیاری از اقتصادهای جهان خود را برای بحران تاج آماده می کنند ، چین ماه هاست که بحران را پشت سر گذاشته و به رشد اقتصادی بازگشته است.

به گزارش ایسنا ، اگرچه شیوع ویروس کرونا در چین در ماه های آخر سال 2019 و در چند ماه اول آغاز شد ، بسیاری از کشورها بدون ورود ویروس زنده ماندند ، در حالی که چین مناطقی از کشور خود را قرنطینه کرد. اما بعد از چند ماه ، اوضاع عملاً کاملاً تغییر کرد.

پس از پایان قرنطینه در ووهان چین ، دولت پکن اعلام کرد که تاجی در این کشور وجود ندارد و به جز در مواردی که از خارج می آید ، ویروس در چین کاملاً کنترل می شود ، تقریباً همه کشورهای جهان با تاج روبرو هستند . علاوه بر مرگ گسترده ، این امر شرایط اقتصادی بسیاری از کشورها را مختل کرده است.

آمارهای سال 2020 نشان می دهد که بسیاری از دولت ها مجبور به اعمال محدودیت های شدید اقتصادی برای کنترل تاج هستند که منجر به افزایش بدهی ها و کاهش رشد اقتصادی می شود. اگرچه محدودیت های اقتصادی با در دسترس بودن واکسن و ورود واکسن های گسترده در بسیاری از کشورهای پیشرفته در بسیاری از کشورهای پیشرفته به پایین ترین حد خود رسیده است ، اما به نظر می رسد که هنوز تا بهبود عادی سازی فاصله زیادی وجود دارد.

در همین حال ، چین حتی در سال 2020 نیز موفق به ثبت رشد اقتصادی مثبت شده و در سال جاری نیز رکوردشکنی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  شرایط به کام طلا نیست

براساس اتاق بازرگانی تهران ، مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه ژوئن به 32.58 میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم در ماه مه 31.78 میلیارد دلار بود. صادرات چین با کاهش محدودیت ها و افزایش واکسیناسیون ، در ژوئن سریعتر از انتظار رشد کرد ، زیرا تقاضای جهانی شیوع ویروس و تأخیر در بنادر جهان را کاهش داد. CNBC گزارشی از وضعیت تجارت چین را منتشر می کند.

طبق گمرک چین ، رشد واردات نیز بیش از حد انتظار بود ، اگرچه کندتر از ماه مه بود. به لطف تلاش های پکن برای مهار اپیدمی های گسترده زودتر از شرکای خود ، بزرگترین صادرکننده جهان توانست اقتصاد را از رکود اقتصادی ویروس کرونا در سال 2019 زنده کند. صادرات دلار در ژوئن 32.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت – از 27.9 درصد اوایل . تحلیلگران رویترز افزایش 23.1 درصدی را پیش بینی کرده اند.

اکنون به نظر می رسد که کاهش محدودیت های Covid 19 و واکسیناسیون تقاضای جهانی کالاهای چینی را افزایش داده است. حجم زیاد محموله ها در ماه گذشته افزایش فعالیت در خارج از کشور را نشان می دهد. تولید ایالات متحده در ماه ژوئن به اوج خود رسید ، زیرا رشد تجارت در منطقه یورو سریعترین سرعت در 15 سال گذشته بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید