قطعی برق باعث ایجاد قوز زیاد در صنعت خودرو / افزایش تعداد معیوب خودروها با تعطیلی اجباری تولیدکنندگان قطعات خودرو – اخبار خودرو – اخبار اقتصادی تسنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس تسنیم، موانع فعالیت تولیدکنندگان باید امسال برطرف می شد ، اما متأسفانه پس از 4 ماه در سال جاری نه تنها خبری از حمایت دولت نیست ، بلکه هر روز بر حجم مشکلات تولیدکنندگان افزوده می شود.

دولت علاوه بر افزایش مواد اولیه و هزینه های تولید ، عمداً صنایع را به قطعی برق تبدیل کرده است ، حتی بدون برنامه و ساعت های طولانی ، تولیدکنندگان را بیش از گذشته دشوار کرده است.

در حال حاضر ، بیشتر تولیدکنندگان به دلیل قطعی برق با خسارات زیادی روبرو هستند و برای جبران ضرر و زیان خود ، تولید را کاهش داده اند ، در حالی که همین کاهش تولید در آینده عواقب مخربی برای بازار به همراه خواهد داشت.

در میان صنایع کشور ، صنعت قطعه نیز تا 6 ساعت در روز دچار قطعی برق می شود و این امر باعث می شود آنها نتوانند سفارشات خود را به موقع تولید و تحویل دهند. طبق گفته سازندگان قطعه ، با قطع برق ، نه تنها هزینه تولید حداقل 20 درصد افزایش یافته است ، بلکه 30 درصد از برنامه تولید نیز عقب هستیم.

در همین رابطه ، رضا رضایی ، به عنوان یکی از قطعه سازان خودرو ، می گوید: “برق یکی از استراتژیک ترین انرژی های مورد نیاز برای تولید است ، اما قطع برق باعث کاهش درآمد صنایع می شود ، به ویژه هنگامی که این کاهش درآمد در حالی که قیمت مواد اولیه به عنوان مواد اولیه بسیار رشد می کند. ماشین های صنعتی از طریق برق کار می کنند و وقتی مواد اولیه موجود در این ماشین ها وجود داشته باشد و برق به طور ناگهانی قطع شود ، مواد در اثر افزایش قیمت منابع تولید ، هدر می رود و تلفات زیادی را به دست تولید کننده می گذارد.

بیشتر بخوانید  عکس جنجالی آناهیتا درگاهی و از نوع ماتریسی

وی افزود: افزایش ضایعات در قیمت نهایی کالاها تأثیرگذار است. علاوه بر این ، نیروی کارخانه در طول روز ساعات کاری مشخصی نخواهد داشت و نمی داند چه زمانی باید کار کند. علاوه بر این ، یک میلیون نفر در صنعت خودرو و قطعات مشغول به کار هستند که زندگی برنامه ریزی نشده آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این تولید کننده با اعلام اینکه البته مشکلی در کاهش ظرفیت تولید وجود دارد ، گفت: با ادامه این وقفه ها ، تعداد خودروها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و تحویل خودرو به مشتریان به تأخیر می افتد. قطعی برق برای صنعت یک فاجعه است ، زیرا صنایع مجبورند بدهی های بانکی خود را پرداخت کرده و چک های خود را پرداخت کنند ، حتی اگر خواب باشند.

رضایی گفت: صنعت خودرو و قطعه خود دچار مشکلات عدیده ای است ، بنابراین امروز بدهی خودروسازان به 120 میلیارد تن رسیده است و با ادامه روند فعلی ، مشکلات موجود به میزان قابل توجهی اضافه می شود. جالب اینجاست که این اتفاقات در یک سال رخ می دهد که باید سال قطع و حمایت از تولید باشد.

به گزارش تسنیم ، طبق آمار انباشته زیان های دو خودروساز بزرگ تا پایان سال 1999 ، این بیش از 85000 میلیارد تن است که باعث از بین رفتن بیشتر نقدینگی خودروسازان شده و چالش معوقات را تشدید می کند بدهی به قطعه سازان اکثر کارشناسان و سیاستمداران ، تا زمانی که این روند اصلاح نشود ، نقدینگی تولید کنندگان خودرو روز به روز کاهش می یابد و هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست.

بیشتر بخوانید  برف در مشتری چگونه میبارد؟

در حال حاضر ، کل مطالبات در زنجیره تأمین داخلی از تولیدکنندگان خودرو به حدود 50 تریلیون تن رسیده است که با تصمیم انتقال اوراق بهادار سهولت قابل توجهی در پرداخت مطالبات آینده خواهد داشت ، اما مطالبات معوق بیش از 25 میلیارد تن است. دلیل آن افزایش تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات است و بخشی دیگر به دلیل توانایی تولیدکنندگان خودرو در پرداخت زنجیره تأمین است.

البته در صورت کسر چک های خرید بدهی که در زنجیره تأمین به بانک ها اختصاص یافته و جذب تسهیلات به صورت قراردادهای سه جانبه ، مطالبات معوق به بیش از 15 تریلیون تن خواهد رسید. همچنین در حال حاضر بیش از 100000 اتومبیل معیوب به دلیل مشکلات نقدینگی ، عدم توزیع ارز ، گمرک و … وجود دارد. در پارکینگ های خودروسازان ، که با ادامه روند فعلی ، تعداد خودروهای معیوب را افزایش می دهد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید