روز بمباران نماز جمعه همدان / از اجساد تکه تکه شده تا فرش های آغشته به خون


آژانس فارس – همدان ، 16 ژوئیه 1961 ، مصادف با روز جهانی قدس ، دقیقاً 39 سال پیش ، در این روز در همدان ، دشمن بارها مورد حمله حملات هوایی قرار گرفت. اما هنوز ، با تکرار خاطرات آخرین جمعه ماه رمضان سال 61 ، سخت ترین قلب ها غمگین هستند و اشک جاری می شود. بمباران از خانه ها و خانه های مردم آغاز شد و ویرانی به جا گذاشت ، اما با مقاومت و ارتش مسلمانان و مردان لاغر مسلمان که به موقع آماده شده بودند تا نماز جمعه را نشان دهند و فرش نماز همدان صورتی شود ، دشمنی و لجبازی دشمن شدت گرفت.

آنچه از میان جمع زیادی از نمازگزاران باقی مانده بود ، اجساد تکه تکه شده و مهرهای خونین و تسبیحی بود که پرچم استقامت را در برابر دشمن برافراشتند و شعارهای “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر آمریکا” سر دادند. چه بسیار از کودکان همدانی در این جمعه خونین نقش آفرینی کردند و در میان معصومیت خود به درجه رفیع شهادت نائل شدند ، کودکانی که کودکی خود را در آغوش مادر و سجده به بهشت ​​بردند و پیام آور استقامت بودند.

با شهادت بیرحمانه غیرنظامیان ، دشمنان سعی در تضعیف روحیه رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشتند ، در حالی که مردم همیشه در میدان ایستاده بودند و ثابت می کردند بمباران مردم مظلوم نشانه ضعف دشمن است ، نه قدرت.

در سالگرد حملات هوایی بعثی ها ، با ابوالفتح مومن ، محقق تاریخ مدرن ایران گفتگو کردیم تا درباره این حادثه بیشتر بدانیم.

فرس: دلایل بمب گذاری در همدان در روز جمعه ، 16 ژوئیه ، همزمان با روز جهانی قدس در سال 1982 چه بود؟

رزمندگان در عملیات رمضان در 14 ژوئیه 1961 برای اولین بار از خاک عراق دفاع کردند و در پاسخ عراق بسیاری از شهرهای ایران از جمله همدان را بمباران کرد. در واقع ، یکی از مهمترین دلایل این حملات ، عملیات رمضان بود و برای کاهش فشار بر مبارزان ایرانی در 16 ژوئیه ، علاوه بر حمله زمینی به قصر شیرین و منطقه دهلران ، وی نماز جمعه همدان و خارک را نیز بمباران کرد. امکانات

در یکی از مصاحبه های من در آن زمان ، یکی از رزمندگان استان در عملیات رمضان گفت: “در مراحل اولیه عملیات رمضان در عراق ، واقعاً تلفات زیادی داشت. ستون پنجم به آنها اطلاع داد که کدام واحدها و کدام استان ها درگیر هستند عملیات. “از مبارزان ، آنها شهرهای ایران ، از جمله شهر همدان را در روز جهانی قدس بمب گذاری کردند ، که توسط مبارزان و برادر مظاهری (فرمانده گردان سنگر) در خط پیشروی برادر ماساهری وارد شد و تأکید کرد: مشخص است که بر اثر فشار بر دشمن ، همدان را بمباران کردند تا روحیه رزمندگان را تضعیف کنند ، این نشانه ضعف آنها است نه قدرت آنها!

فرس: رسانه ها در آن زمان چگونه با آن برخورد کردند؟

رسانه ها این جریان مشمئز کننده را با تمام وجود پوشش دادند ، چنانکه آژانس جمهوری اسلامی ایران در گزارش خود نوشت: یکی از دلایل حمله هواپیماهای دشمن به مردم بی گناه همدان انتقام گرفتن از افرادی بود که جوانانشان اولین گروهی بودند که از مرز عراق عبور کنید.

بیشتر بخوانید  من همیشه مورد انتقاد تندروها بوده ام

فرس: مسئولان استان در برابر این بی رحمی چه واکنشی نشان دادند؟

محمد صالح مدرسایی ، استاندار وقت همدان ، در مصاحبه ای اظهار داشت: هنگامی که دشمن در مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناکام ماند ، در تصور خشن خود متفاوت عمل کرد و سعی کرد مردم را با بمباران هوایی بترساند تا صحنه را وحشت زده کند. خالی و زمینه را برای جیره های غذایی مهاجم باز بگذارید.

فرس: آیا دشمن به اهداف خود رسیده است؟

دشمن سعی داشت مردم و جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد تا اوضاع را به نفع خود تغییر دهند ، اما آنچه اتفاق افتاد دقیقاً برعکس هدف آنها بود ، تا آنجا که با نزدیک شدن به روز جهانی قد ، دشمن قول داد که راهپیمایی روز قدس را بمب گذاری کند ، با وجود تهدید دشمن آن دسته از افرادی بودند که با حضور خود به تهدید پاسخ می دادند و نمی ترسیدند.

سید کاظم اکرمی؛ نماینده بخش بهار و کبودراهنگ وی در یک سخنرانی در مجلس شورای ملی مردم را به راهپیمایی دعوت کرد و گفت: “هر ایرانی درگیر می داند که روز قدس اساس حرکت همه مسلمانان در سراسر جهان علیه کفر و اشغالگران صهیونیست است ، بنابراین ما باید در بزرگ راهپیمایی روز قدس. “

فرس: علیرغم اینکه جنگنده های دشمن آسمان همدان را بمباران کرده اند ، سرانجام یک کارزار روز قدس انجام شد. به گفته شاهدان عینی ، دقیقاً چه اتفاقی افتاده است؟

در روزنامه راهپیمایی ، همدان سه بار مورد حمله هوایی قرار گرفت و خسارات زیادی به بار آورد ، روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داد: صبح جمعه ، در روز خونین قدس در همدان ، گروهی از اهالی روستا را دیدیم که سوار بر کامیون ها و تراکتورهایی که شعارهای “مرگ” اسرائیل “و” مرگ آمریکا “را سر می دادند برای شرکت در راهپیمایی روز قدس وارد شهر شدند. دقایقی پس از راهپیمایی ، در حالی که مردم گرسنه و انقلابی در نیمه راه نزدیک میدان بوعلی بودند ، این شهر دو انفجار مهیب را لرزاند و به دنبال آن گرد و غبار عظیم از دو قسمت شهر ایجاد شد. مردمی که به سختی می توانستند آنچه را که چند لحظه دیده بودند باور کنند ، مبهوت شده و خود را به محل انفجار رساندند و به کمک مجروحان و مجروحان شتافتند.

فرس: ای شنی آیا داستانی در مورد افراد حاضر در موکب وجود دارد؟

بله ، خبرنگار روزنامه جمهوری در مصاحبه ای با یکی از شاهدان این حادثه نوشت: 20 دقیقه طول کشید تا پیاده و سواره ، شیشه های شکسته و درها و پنجره های شکسته و جدا شدن از قاب ، توجه مردم را به خود جلب کرد. اولین نقطه ای که به آن رسیدیم مساحت ششصد واحد بود. جمعیت بسیار زیاد بود و مردم گفتند: “حسین” ، آنها آوار را بیرون آوردند و آوارها را با اجساد تکه تکه شده جمع کردند و در کیسه ها انداختند. نیمی از افراد به محل بمبگذاری دوم ، بافندگان سبد ، رسیده و با انبوهی از خاک و دیوارهای در حال خرد شدن روبرو شدند و سعی کردند اجساد را با دست خالی از زیر آوار بیرون بیاورند.

بیشتر بخوانید  اولین ویدیو از برخورد مرگبار پژو ۲۰۶ با عزاداران حسینی؛ ۲۲ کشته و زخمی

فرس: بعد از حملات هوایی به این مناطق چه اتفاقی افتاد؟

جالب اینکه گروه بزرگی از مردم به راهپیمایی ادامه دادند و در ساعت 11:30 صبح دوباره در ورزشگاه آزادی جمع شدند و جنگنده های دشمن را در ضلع شمالی استادیوم و میدان باباطاهر بمباران کردند. یکی از مجروحان که در بیمارستان اکباتان بستری بود ، در مورد این بمب گذاری توضیح داد: “من در حال رفتن به جرثقیل های ضلع شمالی ورزشگاه وضو بودم که شنیدم انفجار مهیبی رخ داده و شعله آتش زیادی به سمت من هجوم می آورد. من در حالی که بازویم ترک خورده بود و کمرم سوخته بود ، سعی کردم به زخمی دیگر کمک کنم.

فرس: آیا آمار دقیقی از تعداد شهدای بمب گذاری شده در ورزشگاه وجود دارد؟

یک گودال عظیم در استادیوم به دلیل بمباران ایجاد شد و ساختمانهای اطراف آن تخریب شدند ، چه انفجار مهیب در زنان و کودکان بی گناه رخ داد زیرا بسیاری از کودکان در میان نمازگزاران شهید یا زخمی شدند.

به گفته یک شاهد ، بیش از 50 نمازگزار در این فاجعه جان خود را از دست دادند و پس از جمع آوری اجساد تکه تکه شده نمازگزاران و روزه داران ، فقط بقایای بدن و ترکش های لباس مردم در اطراف ورزشگاه پخش شد.

فرس: بیشتر شهدا زن بودند ، مگر نه؟

بله ، بیشتر شهدا زنان غیور همدانی بودند. مادر “زهرا گرامانی ، دختر 17 ساله” که در حمله هنگام روستای دینگل کهریز در حمله کشته شد ، می گوید: “زهرا باید چند ماه دیگر روسی باشد. آن روز او یک سفید پوشید چادر و کفشهای نرم و راحت همراه او و مردم با سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل از میدان امام به سمت ورزشگاه قدس حرکت کردند و وقتی به زائران رسیدیم ، او وضو دیگری گرفت و به صف زائران پیوست که ناگهان وحشتناک صدای انفجار به همه جا پخش شد.

لحظه ای که بعد از انفجار به بالا نگاه کردیم ، چیزی غیر از چادرهای پراکنده ، مهر و موم های خونین ، اجساد بی روح و اجساد و جیغ های متلاشی شده ، دود و آتش دیدم. زهرا از ناحیه شانه راست شکستگی داشت. او را در آغوش گرفتم و گرمای خون او را در دست چپم احساس کردم. در همین حال ، او به دیدار خدا شتافت و کشته شد.

فرس: سایر مناطق شهر همدان تحت تأثیر بمباران هوایی قرار گرفتند؟

همزمان با بمباران در ورزشگاه آزادی ، منطقه کال سبزی در ضلع جنوبی میدان باباطاهر مورد اصابت بمبی قرار گرفت که مانند منطقه سبد از خانه های یک طبقه آجری تشکیل شده بود که در برخی از آنها بیش از چهار خانواده زندگی می کرد. .

یکی از شاهدان عینی نقل می کند: چهار کودک نوپا آنها در حال بازی با دیواری در نزدیکی محل انفجار بودند که صدای انفجار را شنیدند و شیشه های خانه های مجاور فروریخت. آنها با ترسیدن دیوارهای بعدی ، دستانشان را روی گردن نشسته بودند. رژیم بعثی حملات هوایی انجام داد. هرکس که کل خانواده خود را از دست بدهد از نظر روحی بیمار شده و به هر کسی و هر چیزی که به او نزدیک است حمله می کند یا پسر 15 ساله ای که نزدیک محل بمب استادیوم بود و آشفته شده بود.

بیشتر بخوانید  لباس مجلسی زنانه برای عروسی، 7 مدل بی نظیر برای درخشش شما

فرس: در نهایت به چند شهید رسیدید؟

آمارهای مختلفی از آمار شهدا و مجروحان منتشر شده است ، اما طبق اسناد بایگانی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های اعتراض مقدس استان در بمب گذاری های روز قدس در همدان ، 105 نفر شهید و 600 نفر مجروح از این تعداد 80 نفر در بمباران ورزشگاه آزادی شهید و 500 نفر زخمی شدند.

فرس: وضعیت همدان پس از بمب گذاری چگونه بود؟

با بمباران مناطق مختلف شهر ، افراد از اقشار مختلف مردم به کمک مجروحان و مجروحان آمدند و به هر طریقی سعی در کمک به آنها داشتند. به گفته شاهدان عینی ، پس از بمب گذاری در ورزشگاه آزادی ، اولین کار ما مردم باید فوراً بیرون آورده و مجروحان را به بیمارستان منتقل می کردند ، زنان در ورزشگاه حضور بیشتری داشتند ، بنابراین چادرهای آنها را دو نفره برپا کردیم و مجروحان و شهدا را روی آن و چهار نفر را در گوشه ها قرار دادیم. که می گرفتیم و منتقل می کردیم.

کادر پزشکی پس از انتقال مجروحان به بیمارستان ها ، در حد امکان سعی در بستری و مداوای مجروحان در اسرع وقت داشتند. دکتر تهرانی ، رئیس سازمان بهداشت استان ، در مصاحبه با روزنامه اطلاعات اقدامات و مشکلات بیمارستان در کمک به مجروحان و مجروحان را تشریح کرد: “با توجه به وضعیت بیمارستان های همدان که بیش از 450 تخت ندارند. ، بخش ویژه بیماران عفونی و بخشها. “این بخش برای زنان و زایمان است. بخشهای عمومی ما به بیمارستانهای اکباتان ، امام (ره) ، بوعلی و مبشر کشانی محدود است که بخشهای جراحی آنها قبلاً راه اندازی نشده است. بنابراین تعداد زیادی مجروح وجود دارد و تعداد محدودی از تخت ها یک مشکل بزرگ برای ما. کمبودهای ما ارتوپد و جراح است که در همدان نداریم اما بیمارستان های ما کمبود تجهیزات ندارند.

فرس: واکنش سایر افراد و کارمندان چگونه بود؟

کمک مردم بسیار جالب بود و از نظر کمپوت ، قوطی ، پتو ، بالش ، یخ و سایر نیازها در عرض چند دقیقه تأمین شد و مردم از جای خود برخاستند. از سوی دیگر ، مدیران کل جلسه اضطراری برای ارائه خدمات بهداشتی و اجتماعی ترتیب دادند و آیت الله نوری همدانی در نماز جمعه خود بر توجه و کمک مردم به آسیب دیدگان تأکید کرد و آن را به عنوان یکی از موضوعات اصلی دانست. .

فرس: آیا این فاجعه هم در داخل و هم در خارج تأثیر گذاشته است؟

استاندار وقت همدان برای پوشش فاجعه حملات هوایی رژیم بعث و رفتارهای وحشتناک آنها در سراسر جهان ، روزنامه نگاران داخلی و خارجی را به بازدید از اثرات بمب گذاری و مجروحان در بیمارستان های همدان فراخواند. البته علاوه بر بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از مجروحان ، خلبانان عراقی اسیر شده نیز در میان بازدید کنندگان بودند تا از تأثیرات پروازهای مرگبار خود و همتایان بعث خود مطلع شوند.

انتهای پیام / 89033 /


دیدگاهتان را بنویسید