مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

8 مهارت لازم برای سازگاری با کار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سازگاری شغلی چیست؟ مهارت ها و روش های تقویت سازگاری با محیط کار

غیرقابل پیش بینی بودن شرایط و عدم اطمینان، سازمان ها را به افرادی با توانایی سازگاری با شرایط مختلف نیاز می کند. در این مقاله بررسی می کنیم که سازگاری کاری چیست و چه روش هایی برای تقویت آن وجود دارد.
تصور کنید یک همکار که با شما در ارتباط است ناگهان سازمان را ترک می کند. بدیهی است که در این شرایط استرس زیادی را تجربه خواهید کرد. اما اگر فردی سازگار هستید، به جای ایجاد تنش برای خود و مدیران سازمان، سعی می کنید شرایط را درست کنید و شرایط را به عنوان یک چالش موقت در نظر بگیرید.
سعی کنید بخشی از کارهای مربوط به موقعیت خالی را خودتان انجام دهید و بخشی را تا زمان تعویض همکار جدید به سایر همکاران محول کنید. بنابراین تا زمان تعویض همکار جدید، فرآیندهای سازمانی طبق روال معمول پیش می رود و مشکل و تاخیری وجود نخواهد داشت.
سازگاری کاری به معنای پذیرش تغییر با خوش بینی و استفاده از مهارت های حل مسئله برای دستیابی به بهترین نتایج است.


سازگاری شغلی

چرا باید سازگاری را یاد بگیریم؟

این مهارت نرم آنقدر مهم است که باید در رزومه شما باشد. دلایل اهمیت این مهارت عبارتند از:

افزایش احتمال کسب پست های مدیریتی و رهبری به دلیل توانایی هایی که فرد در این زمینه دارد.
بهبود کیفیت کار.
توانایی حفظ بهره وری در بالاترین سطح ممکن حتی در مواقع بحران.
به طور مداوم مهارت ها را به روز می کند.
افزایش مسئولیت.

ظهور ناگهانی ویروس کرونا موقعیتی بود که به وضوح تفاوت بین افرادی را که با دیگران سازگار می شوند مشخص می کرد. کسب‌وکارهایی که توسط افراد منعطف اداره می‌شدند توانستند خود را با تغییرات وفق دهند و موقعیت خود را در بازار حفظ کنند. شرکت هایی که این تغییرات را نپذیرفتند نیز متحمل زیان هنگفتی شدند و حتی بسیاری از آنها از بازار حذف شدند.

8 مهارت لازم برای سازگاری در کار


سازگاری شغلی چیست؟

1. مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی نه تنها برای سازگاری با کار مهم است، بلکه برای موفقیت سازمانی و دستیابی به اهداف نیز مفید است. شما به تنهایی نمی توانید خود را با تغییراتی که ایجاد می شود سازگار کنید و تمام مسئولیت ها را بر عهده بگیرید. بنابراین باید راه درست ارتباط با کارمندان و سایر اعضای تیم را بشناسید و از آن برای تعامل بهتر استفاده کنید.

توانایی برقراری ارتباط برای مدیران و سرپرستان سازمان ها اهمیت بیشتری دارد، زیرا این افراد باید بتوانند تیم را در مسیر درست هدایت کنند. چند نمونه از مهارت های لازم برای برقراری ارتباط عبارتند از:

بیشتر بخوانید  پرسش و پاسخ های آزمون امید به زندگی

گوش دادن فعال؛
سوال بپرسید و تا زمانی که تمام جزئیات روشن نشده است قضاوت نکنید.
هوش هیجانی؛
تشخیص زبان بدن و نشانه های غیر کلامی؛
خودآگاهی؛
توجه
خرد کردن.

2. مهارت های مطالعه

توانایی یادگیری یکی از مهمترین چیزهایی است که برای سازگاری در کار به آن نیاز دارید. ممکن است در حال حاضر عملکرد خوبی داشته باشید، اما به احتمال زیاد در چند ماه آینده روش های جدیدی برای انجام کارها معرفی می شود. اگر نتوانید کارها را با به‌روزرسانی مهارت‌ها و یادگیری روش‌های جدید انجام دهید، احتمالاً اخراج خواهید شد تا با افراد مدرن جایگزین شوید.
برای تضمین آینده خود، علاوه بر انجام وظایف روزانه در محل کار، زمانی را به یادگیری و مطالعه مهارت های جدید یا بهبود توانایی های فعلی خود اختصاص دهید.


نحوه دستیابی به سازگاری کاری

3. مهارت حل مسئله

هر تغییری یا یک فرصت است یا یک مشکل. معمولا چالش ما زمانی است که موقعیت دیگری رخ می دهد. ذهن شما ترجیح می دهد در یک حالت ثبات کامل عمل کند، اما جهان پر از تغییر است و هر از چند گاهی با یک چالش یا دگرگونی شگفت زده می شویم. نحوه برخورد شما با مشکلات و شرایط جدید، کیفیت کار شما را تعیین می کند. اگر مهارت حل مسئله خلاقانه داشته باشید و بهترین واکنش را از خود نشان دهید، به یکی از ارکان کلیدی سازمان تبدیل خواهید شد.
افرادی که چالش ها را با ذهنیت مثبت می پذیرند و خود را با آنها وفق می دهند، می توانند بدون توجه به شرایط، سازمان را سازنده نگه دارند. بنابراین به اعضای ارزشمند سازمان تبدیل می شوند.

می توانید مهارت های حل مسئله خود را با موارد زیر افزایش دهید:

تحلیل داده ها؛
ایده پردازی؛
کار گروهی؛
ازمایش و خطا؛
تفکر خلاقانه؛
استنتاج منطقی؛
ارزیابی.

4. نظم و سازماندهی

به نوبه خود، مدیریت شرایط آسان تر خواهد بود. تصور کنید که تمام وظایف فعلی شما گیج و بی نظم هستند. در این صورت تغییرات جدید احتمال شکست را افزایش می دهد. اگر فرد منظمی هستید، همه چیز به آرامی پیش می رود. شما همچنین می توانید کارهای جدید را سازماندهی کنید و بهره وری را افزایش دهید. در این صورت مدیریت تغییر آسان‌تر می‌شود و اقدامات شما مؤثرتر خواهد بود.

مهارت هایی که شما را منظم تر می کند عبارتند از:

بهره وری و مدیریت زمان؛
برنامه ریزی؛
بایگانی سوابق؛
مدیریت دانش؛
تفکر استراتژیک؛
شناخت منابع و استفاده از آنها.


8 مهارت برای دستیابی به سازگاری کاری

5. مهارت تصمیم گیری

تصمیم گیری مهارتی است که برای همه اعضای یک سازمان مهم است، اما برای مدیران مهمتر! مدیران سازمانی معمولاً از طوفان فکری و ایده های همکاران خود برای مدیریت تغییر استفاده می کنند، اما تصمیم نهایی را خودشان باید بگیرند. اگر هیچ کاری برای مدیریت تغییرات انجام نشود و همه چیز بر سر زبان ها بماند، تطبیق کسب و کار اتفاق نیفتاده و نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید  بهترین راه برای مبارزه با ناراحتی، افسردگی و استرس بیکاری

باید بخوانید:

مهارت های تصمیم گیری به توانایی های دیگری که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم بستگی دارد. با مهارت های ارتباطی، حل مسئله، تفکر انتقادی و نظم و انضباط می توانید ایده های مختلف را بررسی کنید و تصمیم نهایی بگیرید.

6. تدبیر

افراد مدبر هنگام ایجاد تغییرات جدید همه جوانب کسب و کار را می سنجند تا بتوانند بهترین اقدامات را انجام دهند. افراد مدبر نیز از هر ابزار و منابعی که در اختیارشان است برای تطبیق با شرایط موجود و انجام کار استفاده می کنند. خلاقیت یکی دیگر از ویژگی های افراد مدبر است.


برنامه ریزی و اندازه گیری برای افزایش سازگاری کاری

برای تمرین تدبیر، این مهارت ها را تقویت کنید:

باز کردن ذهن؛
ارتباطات قدرتمند؛
خلاقیت؛
اعتماد به نفس؛
مهارت های اولویت بندی؛
تحقیق و تفحص

7. مدیریت استرس

تغییر و عدم اطمینان استرس زا هستند و قابل تغییر نیستند. حتی افرادی که انعطاف پذیری بالایی دارند و انطباق پذیری خود را در محل کار تقویت کرده اند در هنگام تغییر دچار استرس می شوند. البته تفاوت آن ها با مردم عادی این است که با یادگیری مدیریت استرس، اجازه نمی دهند روی عملکردشان تاثیر منفی بگذارد.
وقتی تغییرات غیرمنتظره ای رخ می دهد، غرق شدن و از دست دادن کنترل آسان است، اما متخصصان نگرش مثبت خود را حفظ می کنند و با رویکردی حرفه ای بر خود و موقعیت مسلط می شوند.


سازگاری شغلی

توانایی هایی که بر مدیریت استرس تأثیر می گذارند عبارتند از:

خوش بینی؛
اعتماد به نفس؛
هدف گذاری و تمرکز بر اهداف؛
مدیریت زمان؛
کنترل احساسات؛
آنچه را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید.

8. تعهد

استعفا آخرین گزینه ای است که افراد انعطاف پذیر به آن فکر می کنند. این افراد حتی زمانی که تحت فشار شدید قرار دارند، متعهد می مانند. تعهد کارمند به کار، برای سازمان و همچنین سایر افرادی که با فردی فداکار کار می کنند، فواید زیادی دارد، زیرا از او انگیزه می گیرند و متمرکز و متعهد می مانند.


روش های تقویت مهارت های سازگاری چیست؟

سازگاری شغلی یکی از مهارت های نرم و اکتسابی است. اگر فردی انعطاف پذیر نیستید، به این معنا نیست که هرگز نمی توانید خود را با تغییرات وفق دهید. با تمرین و تکرار می توانید این مهارت را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید  2روش برای تقویت هوش نوزاد

اقداماتی که می توانید برای تقویت سازگاری خود انجام دهید عبارتند از:

سوال بپرسید تا بتوانید موقعیت را به درستی درک کنید و بتوانید به درستی پاسخ دهید.
شکست ها را بپذیرید، آنها را تحلیل کنید و از آنها درس بگیرید.
کارها را متفاوت انجام دهید و خارج از چارچوب فکر کنید.
ریسک پذیری خود را تقویت کنید
تغییرات را بپذیرید. به خود بیاموزید که تغییر را به عنوان یک چالش در نظر بگیرید و به جای نگرانی در مورد آن، راه حلی برای آن بیابید.
همیشه مطالعه کنید و منتظر شرایط اضطراری نباشید.
نگرش مثبت خود را تقویت کنید.
سعی کنید در محیط کاری خود روابط قوی ایجاد کنید.
مراقب باشید و همه چیز را ببینید و بشنوید تا شرایط کار خود را به درستی درک کنید.


  • در محل کار نشان دهید که فردی سازگار هستید

نوشتن انعطاف پذیری به عنوان یک ویژگی و سازگاری شغلی به عنوان یک مهارت نرم در رزومه شما ضروری است، اما کافی نیست! شما باید نشان دهید که واقعاً این توانایی را دارید. این نکات به شما کمک می کند:


تأثیر سازگاری شغلی بر ارتقای شغلی

در مصاحبه شغلی، از تجربیات خود در شغل قبلی بگویید و اینکه چگونه توانستید مشکل را با سازگاری حل کنید.
اگر مشکلی پیش آمد یا اتفاق غیرمنتظره ای در طول مصاحبه رخ داد، هوشیار باشید و به بهترین شکل ممکن واکنش نشان دهید.
اگر مهارت های لازم برای انطباق با شغل را دارید، آنها را هم در رزومه و هم در مصاحبه فهرست کنید.
در مورد استخدام و ورود به محیط کار مراقب باشید که در فرصت های مناسب توانایی خود را نشان دهید و با استفاده از آنها برای سازمان ارزش آفرینی کنید.


  • اخرین حرف؛ در کار خود ثابت قدم باشید، اما اجازه سوء استفاده ندهید

بسیاری از مردم فکر می کنند افرادی که خود را با کار وفق می دهند هرگز نه نمی گویند و همیشه هر کاری را که به آنها محول می شود انجام می دهند. این تصور اشتباه است زیرا به دیگران اجازه می دهد از آن سوء استفاده کنند. سخت نیست که مرز بین سازگاری و قربانی بودن را مشخص کنیم. وقتی افراد دیگری در اطراف شما هستند و همین کار را انجام می دهند، سازگار هستید، اما اگر تنها شما هستید که سازگار هستید، باید رفتار خود را در محل کار تغییر دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *