مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

8 خمیر دندان طبیعی در طب اسلامی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مسواک زدن با نمک در طب سنتی


ما از دندانپزشک ها درباره چند جایگزین معمول خمیردندان و تاثیر آنها روی دندان ها سوال کردیم.


ممکن است شما هم درباره مزایای استفاده از جوش شیرین به جای خمیر دندان از دوستداران محیط زیست، زیاد تعریف شنیده باشید یا دوستتان که رژیم پالئو دارد درباره “خمیردندان خشک” با شما صحبت کرده باشد.

ممکن است خمیر دندان تهیه شده با نمک دریا را در فروشگاه دیده باشید یا شنیده باشید خمیردندانی هست که در اجزای تشکیل دهنده خود چیز غیرمعمولی مثل واسابی دارد.


این ها نشان می دهد انگار شما می توانید این روزها تقریبا با چیزهای مختلف دیگری به غیر از خمیر دندان هم دندان هایتان را بشویید.

اما واقعا این محصولات جایگزین دندان ها را تمیز می کنند و از کرم خوردگی دندان ها جلوگیری می کنند؟


ما از دندان پزشک ها خواسته ایم تاثیرگذاری معمول ترین اجزای تشکیل دهنده این محصولات بر دندان ها را بررسی کنند. در ادامه نظرات آنها را خواهید خواند.


1. خواص نمک دریا برای دهان و دندان


سدیم یکی از مواردی است که به عنوان جایگزین خمیردندان غیرمنطقی به نظر می رسد. استفاده بیش از حد نمک در اکثر مواقع بد است اما نه وقتی موضوع شستن دندان ها باشد.


نمک دریا می تواند موقتا پی اچ دهان شما را بالا ببرد که رشد باکتری ها را مشکل می کند و به همین دلیل است که گریوز می گوید استفاده از نمک دریا به جای خمیردندان یکی از بهترین موارد برای مسواک زدن دندان ها است.


علاوه بر مسواک زدن با نمک دریا غرغره کردن آب با نمک دریایی به دوام لثه ها در برابر میکروب ها کمک می کند و با رسیدن به قسمت هایی که مسواک به آنها نمی رسد دهان و دندان های شما را کاملا تمیز می کند.


خواص نمک دریا برای دهان و دندان


2. فواید خمیردندان های زغالی برای دندان


به نظر می رسد اینکه چیزی سیاه به سفید شدن دندان های شما کمک کند خلاف واقع باشد اما ذغال یافته شده در خمیر دندان های زغالی شاید این طور باشند.


ویلیام گریوز دارنده مدرک D.M.D (دکتر دندانپزشک) در تگزاس می گوید سایشی بودن زغال به از بین بردن لکه ها کمک می کند؛ اما این تمام ماجرای مسواک زدن با خمیردندان های زغالی نیست.


وقتی باکتری های خاصی در دهان بیش از حد رشد کنند و از قند و شکر موجود در خوراکی ها و غذاها برای درست کردن اسید استفاده کنند کرم خوردگی دندان ها شروع می شود و به مرور زمان باعث پوسیدگی آنها می شود.

بیشتر بخوانید  فست فود بخوریم یا نه؟


دکتر گریوز می گوید استفاده از زغال برای مسواک زدن به بالا بردن پی اچ در دهان شما و خنثی کردن اسیدهای موجود در دهان کمک می کند.


او در پاسخ به این سوال که چه کسانی نباید از خمیردندان های زغالی استفاده کنند گفت: اگر دندان ها روکش شده باشند نباید از خمیردندان زغالی برای مسواک زدن استفاده کرد چون روی آنها لک می اندازد.


البته ما درباره خمیردندان های ساخته شده با ذغال صحبت می کنیم نه استفاده مستقیم و مسواک زدن دندان ها با زغال.


چنین کاری برای دندان ها بسیار ساینده است و بیشتر دندانپزشک ها درباره تمیز کردن دندان ها با چیزی زبر به خصوص وقتی خواص آن ثابت نشده باشد هشدار می دهند و خمیر دندان معمولی را جایگزین بهتری می دانند.


آموزش مرحله به مرحله تهیه خمیر دندان ذغالی در منزل


 / خواص نمک دریا برای دندان / خواص خمیردندان های زغالی برای دندان


3. خطر و فایده مسواک زدن با جوش شیرین


جوش شیرین یکی از مواد بی خطر و پر کاربرد خانگی در زمینه زیبایی است که به عنوان ماده پایه خمیردندان های دست ساز و جایگزین هم استفاده می شود.


مسواک زدن با جوش شیرین با اینکه به دلیل سایندگی جوش شیرین، دندان های شما را تمیز می کند اما بدون ضرر هم نیست.


امانوئل لیلیف دارنده مدرک D.D.S (دکتر و جراح دندانپزشک) در نیویورک می گوید : مسواک زدن با جوش شیرین اگرچه به رفع پلاک های دندان ها کمک می کند اما هیچ باکتری را از بین نمی برد و می تواند باعث افزایش کرم خوردگی در دندان های شما هم بشود.


علاوه بر این، سایندگی این ماده می تواند به مینای دندان ها آسیب بزند. بنابراین بهتر است از جوش شیرین و محصولات حاوی جوش شیرین زیاد فقط گاهی اوقات استفاده شود.


خواص جوش شیرین برای دندان


4. استفاده از بنتونیت خاک رس برای دندان ها


از بین این همه چیز چرا کسی باید دندان خود را با خاک مسواک کند؟ چون شاید طرفداران این پودر به شما بگویند این پودر و برند The Dirt Super Natural Toothbrushing Powder، کاملا طبیعی، بدون دستکاری ژنتیکی و مورد تایید پالئو است.

بیشتر بخوانید  کلید طلایی پیشگیری از چاقی


گریوز می گوید: در واقع مسواک زدن با خاک رس (بنتونیت) شاید برای رفع پلاک دندان ها مفید و ساینده باشد اما برای محافظت از مینای دندان ها مفید نیست.


این ماده هم مثل زغال به بالا بردن پی اچ دهان شما و رشد کمتر باکتری ها کمک می کند.


بنتونیت خاک رس برای دندان


5. فایده واسابی برای دندان ها


شاید عجیب ترین جایگزین خمیردندان، مسواک زدن با واسابی، چاشنی بسیار تند سوشی و پاک کننده سینوس ها باشد. نشان داده شده، ایزوتیوسیانات همان ماده ای که باعث تندی واسابی می شود از پیشرفت کرم خوردگی دندان ها و رشد باکتری ها جلوگیری می کند.


واسابی برای دندان ها


6. پودر کائولین و خاصیت آن برای دندان ها


پودر کائولین را که به نام خاک چینی هم معروف است می توانید در ماسک های صورت و حالا در اجزای تشکیل دهنده خمیردندان های جایگزین پیدا کنید.


کائولین پر از مواد معدنی است که می توانند به طور فرضی مواد معدنی طبیعی دندان ها را تقویت یا ترمیم کند اما تحقیقات معتبری برای تایید این ادعا وجود ندارد. خاک رس و کانسارهای آن مثل کائولین برای مسواک زدن خیلی نرم و ملایم هستند و مثل بنتونیت پی اچ دهان را پایین می آورد.


7. فایده مسواک زدن با دارچین


دارچین به خاصیت ضد میکروبیایی و ضد التهابی که دارد معروف است و ممکن است مادربزرگتان از آن به عنوان درمانی خانگی برای دندان درد استفاده می کرده.


از دارچین در جریان تولید بسیاری از خمیردندان ها از جمله خمیردندان های دست ساز استفاده می شود. اگر مسواک زدن با دارچین یا استفاده از آن به صورت عصاره ای غلیظ کاری است که مرتب انجام می دهید، ممکن است منجر به لک های قرمز و سفیدی در دهانتان شوند که شما را اذیت کند.


گریوز در این باره توضیح می دهد: “گاهی اوقات بیمارانی به من مراجعه می کنند که مشکل آنها “غشای مخاطی دهانی تحریک شده در تماس با دارچین” نامیده می شود.


اگر چنین چیزی برای شما پیش آمده نباید دیگر از محصولاتی با رایحه و طعم دارچین، از جمله خمیردندان ها و آدامس های دارچینی استفاده کنید.


فواید مسواک زدن با دارچین


8. روغن نارگیل


اگر طرفدار روغن های گیاهی یا خمیردندان خاصی حاوی روغن نارگیل هستید خبرهای بد و خوبی برای شما داریم. ثابت شده، روغن نارگیل به جلوگیری و درمان کاندیدیاز دهانی (که به نام برفک دهانی معروف تر است) کمک می کند.

بیشتر بخوانید  دی والبایوکس چیست؟


با این حال، اینکه آیا مسواک زدن با روغن نارگیل به کاهش کرم خوردگی در اثر وجود باکتری های دهانی کمک می کند یا نه هنوز جای سوال دارد.


گریوز می گوید تعداد کمی از تحقیقات نشان داده خاصیت ضد باکتریایی این روغن به کاهش پلاک دندان و ورم لثه کمک می کند اما برای نتیجه ای معتبر به تحقیقات بیشتری نیاز است.


فواید مسواک زدن با نمک دریایی و جایگزین های دیگر خمیردندان


اهمیت طرز گذاشتن خمیردندان یا پودر روی مسواک


بعضی از شوینده های دندان در شیشه ها یا تیوب هایی هستند که شما می توانید مسواکتان را در آنها ببرید.


با اینکه ممکن است شما هم طرفدار کاهش زباله باشید (خمیردندان های معمول در بیشتر مناطق بازیافت نمی شوند) اینکه مسواکتان را مستقیم در خمیردندان یا پودرهای شوینده دندان بزنید خیلی بهداشتی نیست، به خصوص اگر با کسی دیگر از آن استفاده کنید!


گریوز می گوید : آب دهان شما حاوی قندهای ساده ای است که باکتری ها برای رشد به آن نیاز دارند.


با اینکه بسیاری از این محصولات حاوی اجزای ضد باکتریایی هستند برای من سخت است باور کنم آنها به رشد باکتری ها در دهان و دندان ها کمکی نمی کنند.


اگر دهان شما مدام بزاق تولید می کند بهتر است از یک قاشق تمیز برای ریختن پودر یا زدن چنین خمیردندان هایی روی مسواکتان استفاده کنید.


با اینکه به نظر می رسد این جایگزین های خمیر دندان مزایای زیادی برای مراقبت از دهان و دندان داشته باشند هیچ کدام توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا تایید نشده است.


این انجمن روندی رسمی برای تایید محصولات دارد و برای تایید مزایای این محصولات آزمایشات بالینی انسانی لازم است تا ادعاها درباره امن و موثر بودن این محصولات تایید شود.


اگر خمیردندان جایگزینی مهر تاییدیه نداشت به این معنی نیست که محصولی بد است، این یعنی تحقیقات برای ساخت این محصول احتمالا کمی نقص داشته.


اما وقتی موضوع بهداشت دهان و دندان باشد، خود مسواک زدن برای رفع پلاک های دندان بدون توجه به محصولی که برای مسواک زدن استفاده می کنید مهم است.


بیشتر بخوانید:


فواید شگفت انگیز نمک دریایی و جوش شیرین برای سلامت دندان


چگونه دندان هایی قوی داشته باشیم؟


چگونه جرم های دندان را به آسانی از بین ببریم؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *