780 هزار معلم مشمول طرح رتبه بندی می شوند/ خبر مهم آزمون استخدامی آموزش و پرورش



به گزارش سلامان و به نقل از ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه 780 هزار فرهنگی مشمول طرح رتبه بندی معلمان می شوند، گفت: به محض تصویب این آیین نامه، کمیسیون های بازنگری تشکیل و رتبه بندی معلمان انجام می دهیم.

یوسف نوری به تشریح برنامه های وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش سند آتی داریم به نام سند تحول بنیادین که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و رهبری هم به تصویب رساندند. ماهیت سیستماتیک آن است.” تلاش هایی صورت گرفته و اقداماتی انجام شده است اما اکنون مهم ترین وظیفه ما تثبیت سند است.

وی افزود: برای اجرای سند باید برنامه عملیاتی و نقشه راه تهیه شود. همکاران ما تا یک لایه پیشرفت کرده اند، اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه مرکزی دیده شود. «مدرسه عادلانه» مدرسه ای است که دانش آموزان را برای فرصت های یادگیری آماده می کند و در شش زمینه استعدادهای دانش آموزان را پرورش می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که «فقط برای موفقیت در کنکور کجا دانش آموز تربیت کنیم؟»، گفت: ما دانش آموز را یک فعال اجتماعی نمی دیدیم و اگر اینطور بود از او پیروی می کردیم. یک محقق.” وقتی به دانش آموز به مثابه موضوع و مفعول نگاه می شود، نتیجه این می شود که طبیعتاً سیستم ما تبدیل به یک سیستم تک بعدی می شود و به همین دلیل مدرسه تربیتی می شود و به پژوهش محوری نمی رسد.

نوری ادامه داد: در حال حاضر سواد اسمی برقرار شده است. در حالی که باید به سمت سواد کارکردی و مدارس کارآفرین و مسئولیت پذیر اجتماعی برویم. طراحی و اجرای بستر استعدادیابی که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است، ضروری است. زمانی که استعدادها شناسایی می شوند، باید همه عوامل درونی و بیرونی که این استعدادها را هدایت می کنند، لحاظ کرد.

او در مورد راه‌هایی برای جبران کاهش یادگیری پس از آموزش از راه دور بر اساس کرون گفت: «یک اختلال جدی ایجاد شده است، اما ما به یاد داریم که معلمان ما سخت کار کردند و خانواده‌ها تحمل کردند. خانه برای درس خواندن خیلی سخت است. برای جبران وقفه آموزشی باید نهادهای ذیربط مختلفی فعالیت کنند که یکی از آنها صدا و سیما و شبکه آموزش است.

بیشتر بخوانید  آیا این سربازان معاف می شوند/ آیا نظام وظایف تخصصی جایگزین تدارکات نظامی خواهد شد؟

وزیر آموزش و پرورش افزود: جلساتی را با افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند ترتیب داده ایم تا به جبران این تاخیر آموزشی کمک کنیم. طبق بررسی های انجام شده، گفته می شود که یک دانش آموز با هر سال آموزش مجازی محض دو سال عقب می ماند. ما برای چنین یادگیری آمادگی نداشتیم و به دلیل عدم تسلط ممکن بود مضرتر باشد. محتوای تعاملی خوب در حال آماده سازی است.

نوری همچنین به تشریح روند انجام رتبه بندی معلمان پرداخت و گفت: دولت لایحه ای را پیشنهاد کرده که به مجلس تقدیم شده است. در لایحه می توان گفت که بودجه برای رتبه بندی سالی 25 هزار میلیارد تومان بود که با تغییرات مجلس فکر می کنم بودجه آن باید به 36 هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: 780 هزار همکار فرهنگی در فهرست رتبه بندی حضور دارند. این طرح تغییرات مطلوبی به ویژه برای دوره ابتدایی، همکاران و معلمان ممتاز در زمینه های فقیر و عشایری، کاهش زمان رتبه بندی و … داشت. بخشی از آیین نامه و گزارش اولیه به شورای معاونین ارائه شد. به شورای آموزش عالی دستور داده شده است که با بهره گیری از کارشناسان مجرب این موضوع را با کیفیت آموزش پیوند دهد تا از این مزیت خوب در جهت ارتقای سطح آموزشی نظام آموزشی استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به محض تصویب آیین نامه، کمیسیون های حسابرسی تشکیل می دهیم. برای سال آینده در لایحه قانون بودجه 25 هزار میلیارد تن برای رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است. در زمینه کادر اداری، تعدادی از همکاران ما آموزش دیده اند و برخی صرفا کادر اداری هستند، تعداد دفاتر غیر مشمول رتبه بسیار کم است و به حدود 10000 نفر می رسد.

نوری درباره راه اندازی سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان گفت: تشکیل سازمان ملی آموزش کودکان اقدام خوبی بود. این یک نهاد نظارتی است که بر مهدکودک ها و موسسات پیش دبستانی نظارت دارد زیرا آنها باید طبق روش های آموزشی صحیح کار کنند. متأسفانه در برخی جاها صرفاً از الگوهای تقلیدی استفاده نمی شد و یا قوانین برنامه درسی این دوره رعایت نمی شد. این سازمان اکنون به عنوان یک تنظیم کننده می آید و خوبی آن این است که ما می توانیم در مراحل اولیه بی سوادی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  قیمت حج 1401 گران شد

وی افزود: برای برقراری عدالت آموزشی و فرصت های برابر آموزشی برنامه داریم و هدف اول ما 16 استان مرزی و سپس روستاها و حاشیه شهرها است و بعد باید دانش آموزان را در شهرها در نظر بگیریم. باید امکانات لازم از نظر زیرساخت های فیزیکی و زیرساخت های نیروی انسانی و روش ها فراهم شود. ما می خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت زدایی از دایره دور کشور و استان های مرزی شروع می کنیم. این طرح آماده است و به محض تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره ساماندهی و استخدام کارکنان نیز گفت: رکن وزارت آموزش و پرورش معلمی است که به دانش آموزان خدمات ارائه می کند. امروز می بینیم که با وجود تاکیدات و قوانین موجود، ورود نیروی انسانی متفاوت با روش دانشگاه های فرهنگیان و رجایی صورت می گیرد. تربیت معلم فضایی دارد که پذیرفته شدگان را تبدیل به معلم می کند.

وی ادامه داد: این دو دانشگاه راهی برای اشتغال هستند. علاوه بر پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هر ساله یک آزمون استخدامی برگزار می شود که پذیرفته شدگان باید در دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. اکنون سهمیه ای برای استخدام 34 هزار و 800 نفر دریافت کرده ایم که به زودی اعلام می شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی استخدام شوند.

وی با بیان اینکه در سال 88 مجلس در قالب قانون تکلیفی برای جذب افراد از قبیل حق التدریس، مربیان سوادآموزی و … مصوبه ای را تصویب کرد که از آن زمان تاکنون 12 اصلاحیه در مجلس دریافت شده و این افراد جذب شده اند. اما اکنون می خواهیم کارگروهی فعال برای نیروی کار و طرح جامع ستادی تدوین کنیم که دو مرحله انتقالی برای سال آینده و یک فاز بلندمدت داشته باشد که با برنامه هفتم توسعه همخوانی بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید  ترافیک سنگین در مسیر حمیل - سرابلا

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه آموزشی چهره به چهره گفت: کاری که انجام شده بی نظیر است در کشورهای منطقه وضعیت خوبی داریم. حدود 94 درصد از معلمان دوز اول واکسن و حدود 80 درصد دوز دوم واکسن را دریافت کردند. نرخ واکسیناسیون دانش آموزان نیز کمی کمتر است.

وی ادامه داد: از روز اولی که آمدم این موضوع را به استان انتقال دادیم و جدیت برای بازگشایی داشتیم نه اینکه پروتکل های ستاد تاج و تخت رعایت نشود بلکه با رعایت پروتکل ها انجام شد و حتی امتحانات برگزار شد. به صورت حضوری.” مدارس روستایی هم اکنون باز هستند و استفاده از شبکه شاد به 44 دقیقه در روز رسیده است. وقتی به وزارت آموزش و پرورش آمدم آمار استفاده اقبالی 90 دقیقه در روز بود که نشان می دهد مدارس ما باز و فعال هستند.

وی مبنای مدیریت آموزش الکترونیکی و یادگیری تلفیقی را آمادگی دانش آموزان برای بازگشت حضوری به مدرسه عنوان کرد و به طرح مدرسه هوشمند اشاره کرد و گفت: طرح مدرسه هوشمند را در سال های 90 و 91 و در سال 1392 آغاز کردیم.تبلت طرح توزیع در برخی از مدارس تهران به صورت آزمایشی اجرا شد که عده ای از آن انتقاد کردند و در نهایت به محض ورود کرونا مجبور شدیم از همین طرح استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه زمان ایران شبکه آموزش سیما افزود: از طریق تاج گامی در جهت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش برداشته ایم و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که هم معلمان و هم دانش آموزان تولید محتوا می کنند. بر اساس طرح سواد دیجیتال، از امروز 5 درصد مدارس ما کدگذاری را آغاز کرده اند که این موضوع بسیار خوبی است که ما موفق به درک آن شده ایم و می تواند ما را گامی فراتر در دستیابی به اهداف سند برساند.

دیدگاهتان را بنویسید