MeetNews طی دو دهه گذشته ، شاهد افزایش حضور داوطلبان در گروه های دانشگاه بوده ایم. البته مستند و توجه به میزان مقبولیت فرد در موقعیت های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و … یکی دیگر از دلایل تمایل افراد برای ادامه تحصیلات تکمیلی است.
پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نگاه اول یک اقدام م toثر برای ارتقای سواد اجتماعی است که فقط از نظر کمی مورد توجه قرار گرفته است و کیفیت آموزش ، مهارت آموزی و ایجاد بازار کارآفرینی و اقدامات در این زمینه قابل تامل است. با این حال ، در آوریل سال جاری ، منصور گلمی ، وزیر علوم گفت: “تب مستند در جامعه مانع ایجاد اشتغال می شود و افزایش پایه حقوق بستگی به تحصیلات عالی دارد.”
وی گفت: “استفاده از مدارک دانشگاهی برای اخذ مدرک ، موضوعات جدی و آسیب پذیر ایجاد کرده است که نیاز به بحث مفصل دارد.”
توجه به آموزش حرفه ای دانش آموزان در ابعاد مختلف
در روزهای اخیر ، محمد سعید امن ، مدیرکل دفتر روابط عمومی و صنعتی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، در مورد تب مستند و عدم توجه به کارآفرینی در آموزش عالی گفت:
وی افزود: در شرایط کنونی ، مشاغل تخصصی تر و گذار به یک کسب و کار مبتنی بر فناوری های روز و نیاز به توسعه و بهره وری صنایع در کشور ، ایجاد مراکز راهنمای شغلی و جستجوی کار تخصصی ضروری است. “مراکز اشتغالزایی و دفاتر اشتغال برای کاهش هزینه های معاملاتی استخدام در شرکت و کاهش هزینه های جستجوی کار برای جویایان کار ایجاد شده است.”
بیکاری جوانان به دلیل نداشتن مهارت
محمد زاهدی اصل ، مدرس دانشگاه در مورد مشکل مستندسازی در کشورمان گفت: در حالی که مستندسازی در کشور ما استقرار یافته است ، سیستم آموزش عالی کشور هنوز در حین تحصیل دانشجویان راه حلی برای آموزش مهارت ها و کارآفرینی ارائه نکرده است.
وی افزود: “کارفرما برای بهبود تحصیل و تربیت افراد تحصیل کرده در جامعه ، کارآموزی یا کارآموزی برای کارمند ایجاد نمی کند.”
موقعیت ممتاز و آثار منفی مستندسازی در کشور
این کارشناس آموزش درباره مستندسازی در جامعه ادامه داد: “گسترش بی رویه واحدهای آموزش عالی بدون انتظار و برنامه ریزی منجر به فاجعه شده است. به عبارت دیگر ، امروز ما در موقعیت ممتازی در جهان هستیم ، هر چند با آثار منفی مستند. “
زاهدی اصل تاکید کرد: کشور ما به اندازه کل اروپا دارای واحد دانشگاهی است. همه واحدهای دانشگاهی به کارخانه تولید اسناد تبدیل شده اند ».
وی ادامه داد: دانشگاه هایی با عناوین پیام نور ، علمی کاربردی و … راه اندازی شده است اما در این مراکز معلم واجد شرایط وجود ندارد.
به گفته این استاد دانشگاه ؛ «از یک سو ، ما به تحصیل 5 میلیون دانشجو در کشور و واحدهای مختلف دانشگاهی افتخار می کنیم. “از سوی دیگر ، ما باید به این س answerال پاسخ دهیم که این حجم عظیم تولید دانشجویی کدام نیازهای جامعه را برآورده می کند؟”
عدم وجود بسترهای لازم برای انجام آموزش ها
وی گفت: “ما فارغ التحصیلان زیادی را بدون بازار کار به بازار می فرستیم.” اکثر این افراد مهارت خاصی در زمینه تحصیلی خود ندارند. “بسیاری از زمینه های آموزشی نیاز به آزمایشگاه ، کارآموزی ، کارآموزی و غیره دارد ، اما عملاً هیچ بستری برای عملی ساختن درس های نظری آموخته شده وجود ندارد.”
زاهدی اصل گفت: طبق آمارهای غیر رسمی 40 درصد فارغ التحصیلان بیکار هستند. “البته ، باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان وارد بازار کار هیچ ربطی به مدرک آنها ندارند.”
70 درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی شاغل نیستند
وی گفت: 70 درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی شاغل نیستند یا اشتغال آنها به تحصیلات آنها ارتباطی ندارد.
به گفته وی؛ “طی دو سال گذشته ، کیفیت آموزش تحت تأثیر گسترش تاج قرار گرفته است و آموزش از راه دور حتی بر کیفیت آموزش نظری نیز تأثیر گذاشته است.”
زاهدی اصل ادامه داد: بیکاری جوانان به دلیل عدم آموزش و مهارت های کارآفرینی در بین جوانان ایجاد شده است. تنها راه برون رفت از این وضعیت ، اصلاح آموزش عالی در کشور است. »
مسئولین باید اقدام کنند
در دو سال گذشته ، به دلیل گسترش تاجگذاری ، شاهد افت کیفیت آموزش و نبود کلاس های دانشگاه بوده ایم. واحدهای دانشگاهی نیز دانش آموزان بدون صلاحیت می پذیرند. در این شرایط ، آموزش عالی به طور غیرقابل کنترل گسترش یافته است. به دلیل کیفیت پایین آموزش های عملی در دانشگاه ها و نبود کلاس ، روند آموزش مهارت ها و کیفیت آموزش تحت تأثیر قرار می گیرد و این موضوع مستلزم تصمیمات جدی مسئولین به منظور اتخاذ تدابیر مناسب برای آموزش دانشجویان در دستور کار است.