7 نوع واکسن تزریقی کرونا در ایران وجود دارد / طرح واردات واکسن سینوفارم و آسترازنکا چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، به حذف دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کرونا در ایران به دلیل تاریخ انقضا اشاره کرد. وی گفت: تاریخ محموله های موجود، «اکنون هفت نوع واکسن در مراکز موجود است.» در دسترس مردم است. سه واکسن با پلت فرم ویروسی غیرفعال و چهار واکسن با پلت فرم پروتئین نوترکیب در مجموعه واکسیناسیون کرونا ایران قرار دارند.

دکتر سید محسن زهرایی گفت: نزدیک به چهار هفته است که وزارت بهداشت توصیه کرده است که تمام افراد بالای 18 سال که شش ماه واکسینه شده اند دوز تقویت کننده دریافت کنند اما در عمل مشاهدات ما افزایش را نشان می دهد. میزان واکسیناسیون بسیار محدود بود و اصلاً به وضعیت مطلوب نرسیدیم.

وی ادامه داد: قبل از این توصیه میزان واکسیناسیون روزانه ما حدود 25 تا 30 هزار نفر بود و اکنون به حدود 100 هزار نفر رسیده است. البته این عدد برای بیش از دو هفته تقریبا ثابت ماند. اگر هر روز به این میزان واکسیناسیون ادامه دهیم، قطعا موج هفتم کرونا با این میزان واکسیناسیون کنترل نمی‌شود و نیازمند مشارکت جدی‌تر مردم برای دریافت واکسن هستیم.

۷ واکسن در سبد واکسیناسیون ایران

وی در خصوص سبد واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: سه واکسن با پلت فرم ویروسی غیرفعال شامل واکسن برکت، فخرا و سینوفارم است. همچنین چهار واکسن با پلت فرم پروتئین نوترکیب شامل واکسن پاستوکوکی، کوپارس، اسپیکوژن و نورا در کارنامه واکسیناسیون ایران قرار دارد. در واقع به طور کلی 7 نوع واکسن در مراکز موجود است.

بیشتر بخوانید  حادثه تیراندازی در شرق تهران چیست؟

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تاکید کرد: در حالی که ایران هفت واکسن را در سبد واکسن خود قرار داده است، اکثر کشورها برنامه واکسیناسیون را با دو یا سه واکسن اجرا می کنند و ما جزو کشورهایی هستیم که یک واکسن داشته ایم. تنوع بالای واکسیناسیون

ادامه تولید واکسن های ایرانی علیه کرونا منوط به ثبت سفارش وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان ایرانی واکسن همچنان مشغول تولید واکسن هستند یا همچنان از واکسن هایی که به وزارت بهداشت تحویل داده اند استفاده می کنند؟، تصریح کرد: واکسن به اندازه کافی موجود است، بنابراین باید از این ظرفیت استفاده کرد. به همین دلیل بر وضعیت و میزان موجودی آن نظارت می شود و اگر احساس کنیم نیاز به واکسن زیاد است به سازندگان واکسن دستور می دهیم در صورت نیاز واکسن جدید بسازند.

زهرایی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت بهداشت برای استفاده از دوز استنشاقی واکسن کوپارس چیست؟ تا آنجا که من می دانم، هیچ تاییدیه سازمان غذا و دارو برای دوز استنشاقی واکسن کوپارس صادر نشده است.

آیا واردات واکسن به ایران تکمیل شده است؟

وی افزود: در خصوص واکسن سینوفارم آخرین محموله آبان ماه سال 1400 وارد کشور شد و در حال حاضر برنامه ای برای واردات این واکسن به کشور وجود ندارد.

اسپوتنیک و آسترازنکا از مجموعه واکسیناسیون ایران حذف شدند

وی با اشاره به اینکه واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسن های کشور حذف شده است، تصریح کرد: با وجود اینکه قبلاً ذخایر هر دو واکسن را داشتیم، تزریق این دو واکسن مورد استقبال قرار نگرفت و بخش زیادی از این واکسن ها منقضی شده است. حذف شده است.

بیشتر بخوانید  بلیت‌فروشی برای بازدید از قبر ملکه الیزابت دوم!

لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا در سن 12 سالگی

وی در خصوص آخرین تصمیم کمیته ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا مبنی بر تزریق دوزهای یادآوری واکسن کرونا به افراد زیر 18 سال، تاکید کرد: شرایط تزریق دوز یادآوری واکسن کرونا تغییر نکرده است، بلکه فقط گروه سنی بالای 18 سال سال‌هایی که شش ماه از آخرین واکسیناسیون سپری کرده‌اند، در معرض تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن هستند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: بسیاری از افراد زیر 12 سال هنوز واکسن را دریافت نکرده اند و از خانواده ها می خواهیم هر چه سریعتر فرزندان خود را واکسینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید