مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

7 علامتی که نشان می دهد شما زیاد نمک می خورید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نمک

کمی از آن در سوپ، چند دانه روی تخم مرغ آب پز: بسیاری از غذاها را می توان با اضافه کردن کمی نمک بسیار خوشمزه تر کرد؛ به همین دلیل هنگام آشپزی اضافه کردن مقدار زیادی از آن می تواند وسوسه انگیز باشد، اما بهتر است این کار را نکنید.

مصرف بیش از حد نمک می تواند به بدن شما آسیب برساند. اگر شما یکی از علائم زیر را تجربه می کنید، پس ممکن است بدنتان به شما می گوید که نمک زیاد می خورید.

1. حفظ رطوبت

آیا انگشتانتان متورم شده است؟ این ممکن است به این معنی باشد که بدن شما رطوبت زیادی را حفظ می کند که می تواند نتیجه مصرف بیش از حد نمک باشد. راه حل بسیار ساده است: آب بیشتری بنوشید. این کار نمک را از بدن شما دفع می کند.

2. تشنگی

وقتی چیزی شور مانند چیپس یا آجیل خورده اید، ممکن است بعد از آن احساس تشنگی کنید که به این دلیل است که نمک رطوبت را از بدن شما خارج می کند و باعث می شود تعادل نمک/آب به هم بخورد. برای بازیابی تعادل در بدن، باید به

درستی هیدراته کنید. بهتر است این کار را با نوشیدن آب یا چای انجام دهید. این نوشیدنی ها بیشتر در برابر کم آبی موثر هستند.

3. بیشتر ادرار کردن

آیا متوجه شده اید که باید بیشتر از حد معمول ادرار کنید؟ پس احتمالاً نمک زیادی خورده‌اید که باعث می‌شود کلیه‌های شما برای تصفیه همه آن‌ها اضافه کاری کنند. علاوه بر اینکه مجبور هستید بیشتر به دستشویی بروید، ممکن است ادرار شما تیره‌تر از حد معمول به نظر برسد.

بیشتر بخوانید  ابرخودرو چینی معرفی شد / صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۲ ثانیه !

4. هوس خوردن غذای ناسالم

اگر نمک بیش از حد مصرف کنید، ممکن است هوس بیشتری برای غذاهای ناسالم مانند پفک و چیپس داشته باشید. همچنین ممکن است فکر کنید غذا بدون نمک اضافی طعم خاصی ندارد. با کاهش آهسته مصرف نمک می توانید این مشکل را حل کنید. به عنوان مثال، دفعه بعد که هوس چیپس کردید، به جای آن، یک تکه میوه بخورید.

5. سردرد

آیا اغلب از سردرد رنج می برید؟ این نیز ممکن است در نتیجه خوردن نمک زیاد باشد. تحقیقات نشان داده است که بزرگسالانی که روزانه 3.5 گرم نمک مصرف می کنند تقریباً یک سوم بیشتر از افرادی که فقط 1.5 گرم نمک مصرف کرده اند سردرد دارند.

6. گرفتگی مکرر عضلات

اگر اغلب بعد از ورزش دچار گرفتگی عضلات می شوید، ممکن است نمک اضافی داشته باشید که این به تعادل بین نمک و پتاسیم مربوط می شود. نمک باعث انقباض عضلات شما می شود در حالی که پتاسیم باعث شل شدن آنها می شود. بنابراین، اگر نمک بیش از حد بخورید، تعادل به هم می‌خورد و عضلات شما در حین و بعد از ورزش منقبض می‌شوند.

7. افزایش فشار خون

نمک اضافی می تواند فشار خون را نیز افزایش دهد. هنگامی که فشار خون شما خیلی بالاست، ترجیحاً باید مصرف نمک خود را کاهش دهید یا به طور کامل قطع کنید. در نهایت فشار خون بالا می تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی و آسیب کلیه شود.

چه مقدار نمک در روز؟

بزرگسالان نباید بیش از شش گرم نمک در روز مصرف کنند. این معادل حدود یک قاشق چایخوری است. ساده ترین راه برای کاهش مصرف نمک، خوردن غذاهای تازه و سالم است. به طور کلی، غذاهای فرآوری شده حاوی بیشترین نمک هستند.

بیشتر بخوانید  توهین به حدیث فولادوند برای جشن طلاقش


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *