7 دلیل روشن نشدن فر برقی


دلیل روشن نشدن فر برقی چیست؟ مشکل کجاست؟

1. خرابی فیوز

فر برقی وسیله ای مفید در آشپزخانه است که می توانید از آن برای انجام بسیاری از کارهای آشپزی از گرم کردن و یخ زدایی تا پخت انواع غذا و شیرینی استفاده کنید. بنابراین خرابی این دستگاه مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. گاهی اوقات با کمی بررسی مشکل به راحتی حل می شود.
اما در برخی موارد ممکن است یکی از قطعات سوخته یا ایراد داشته باشد که در این صورت فر توکار شما نیاز به بررسی های تخصصی تری دارد. اما در هر صورت دانستن دلایل خرابی و روشن نشدن دستگاه می تواند کمک شایانی به پیشگیری از این مشکل و یا حتی رفع آن کند. در این مقاله به بررسی چند دلیل روشن نشدن فر برقی می پردازیم و راهکارهای رفع آن ها را توضیح می دهیم.

وقتی فر توکار برقی خود را روشن می کنید اما روشن نمی شود، باید علت را پیدا کنید. در مرحله اول مطمئن شوید که برق به دستگاه می رسد. ممکن است برق ساختمان قطع شده باشد یا دوشاخه یا سیم برق مشکل داشته باشد. این موارد ممکن است کاملاً بی اهمیت در نظر گرفته شوند، اما از شایع ترین دلایل کار نکردن اجاق برقی هستند.
اگر برق به دستگاه می رسد اما باز هم روشن نمی شود، باید به قسمت های دیگر و بررسی های تخصصی تر مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که برق ورودی یکی از قطعات فر قطع شده باشد یا بخشی از آن آسیب دیده باشد و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.


دلیل روشن نشدن فر برقی

2. لغو عناصر

در همان ابتدا، ما قویاً توصیه می کنیم که همیشه ایمنی را رعایت کنید. زیرا با یک وسیله برقی سر و کار دارید و احتمال برق گرفتگی وجود دارد. توصیه دوم سپاهان ست این است که قطعه ای را بدون اطلاعات کافی باز و تعمیر نکنید. زیرا با این کار نه تنها دستگاه شما تعمیر نمی شود، بلکه می تواند مشکل بزرگتر شده و هزینه بیشتری نیز داشته باشد. برخی از دلایل اصلی روشن نشدن فر برقی به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید  روز جهانی کمک به جذامیان در سال ۹۸ چه تاریخی دارد ؟

اساس کار اجاق های برقی بر اساس گرمای تولید شده توسط المان های نصب شده در قسمت های بالایی و پایینی آن است. خرابی المنت ها یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن فر برقی است. اگر المنت روشن نباشد و حرارت تولید نکند، طبعا فر شما روشن نمی شود و غذا در آن پخته نمی شود. این مشکل دو دلیل می تواند داشته باشد. یا برق المنت ها قطع می شود یا خود المنت ها مشکل دارند.

راه حل این است که ابتدا منبع تغذیه المنت ها را با بررسی پنل پشت فر بررسی کنید. جریان ممکن است به طور کامل قطع شود یا ممکن است المان ها دارای اتصال کوتاه باشند. اگر کوتاه یا باز پیدا کردید، آن را تعمیر کنید. البته قبل از هر کاری باید فر را خاموش کنید.
اگر مشکلی در جریان انرژی وجود ندارد، سلامت خود عناصر را بررسی کنید. عناصر ممکن است سوخته یا معیوب باشند. یا حتی از جای خود بیرون کشیده شده است. در این صورت باید المان ها را تعمیر یا تعویض کنید. نکته مهمی که همیشه باید به آن توجه کنید این است که هنگام تمیز کردن فر توکار مراقب باشید به قطعاتی مانند المنت یا سیم آسیب نرسانید.

3. خرابی ترموستات و روشن نشدن فر

ترموستات مسئول حفظ دما در سطحی است که شما با اتصال و قطع جریان ورودی به المنت ها تنظیم کرده اید. حال اگر ترموستات به درستی کار نکند دو حالت پیش می آید. یا فر برقی بیش از حد گرم می شود و غذا را می سوزاند. یا فر اصلا روشن نمیشه.
البته عمر کاری ترموستات معمولاً بسیار طولانی است و به ندرت خرابی این قطعه دلیل روشن نشدن فر می باشد. می توانید برخی از ترموستات ها را کالیبره کنید. اما اصولا تعمیر این قطعه سخت است و خرابی ترموستات باعث تعویض آن می شود.

بیشتر بخوانید  نحوه استفاده از شمع برای ماساژ و نکات مهم آن


چرا فر برقی روشن نمی شود؟

4. روشن نشدن فر برقی به دلیل خرابی شیر اطمینان

دلیل روشن نشدن اجاق برقی شما می تواند نقص در شیر اطمینان آن باشد. این قسمت به عنوان دریچه گاز نیز شناخته می شود. وقتی فر را با فندک روشن می کنید، وقتی به دمای مشخصی برسد مقداری گاز مشتعل می شود. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، گاز اجازه ورود به دستگاه را نخواهد داشت. اگر سوپاپ اطمینان آسیب دیده است که به ندرت اتفاق می افتد، بهتر است تعمیر آن را به متخصصان بسپارید.

5. خرابی سنسور دما در فر

سنسور دما همانطور که از نامش پیداست دمای داخل فر برقی را تنظیم و اندازه گیری می کند و به عنوان داده به کنترل پنل ارسال می کند. اگر دمای فر در محدوده ای که تعیین کرده اید نباشد، کدهای خطا را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید دقت سنسور دما را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید. اگر سالم باشد با افزایش دما مقاومت آن باید افزایش یابد. اگر این اتفاق نیفتد، سنسور دما معیوب است و باید آن را تعمیر کنید.

باید بخوانید:

لیست قیمت فر توکار

لیست قیمت فر توکار

در این قسمت قیمت انواع فر توکار (برقی، گازی) شامل: سیگما، داتیس، اخوان، آلتون، استیل البرز، آاگ، بوش، تکنو گاز، لامیرا، میک، آریستون، بیمکات، ماکات و … می باشد. .

6. پنل کنترل الکترونیکی فر

کوره های برقی مدرن دارای پنل کنترل الکترونیکی هستند. این قسمت وظیفه روشن و خاموش کردن عناصر را طبق دستوری که شما صادر می کنید را بر عهده دارد. همچنین دارای قابلیت نمایش خطا در قسمت های مختلف فر می باشد. اما اگر برد الکترونیکی اصلا روشن نشد احتمالا ورودی آن قطع شده یا مشکل دیگری وجود دارد. برای بررسی برق ورودی برد الکترونیکی باید دستگاه را به برق وصل کرد. پس خیلی مراقب باشید. اگرچه نصب فر توکار چالش هایی دارد، اما اگر تخصص لازم برای تعمیر آن را ندارید، این کار را به متخصصان بسپارید تا از سلامت شما محافظت کنند و از آسیب بیشتر به فر جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید  حرف پ را چگونه به راحتی تایپ کنیم

7. لغو فیوز

برخی از فرها دارای یک یا چند فیوز هستند. شکستگی یا کوتاهی در هر قسمت از اجاق گاز باعث منفجر شدن این فیوزها می شود. این به شما کمک می کند تا به راحتی همان قطعه را تشخیص داده و تعمیر کنید. اما گاهی اوقات علت روشن نشدن فر برقی می تواند خرابی خود فیوزها باشد. در این صورت باید فیوزها را عوض کنید. هنگام تعویض فیوز به مقاومت و سایر مشخصات فیوزهای جدید توجه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید