یک محقق در زمینه آب و توسعه پایدار ، با بیان اینکه روند تجاوز و مهندسی تهاجمی علیه حوضه آبریز کارون از سال 1332 آغاز شد ، پیشنهاد می کند: باید یک وزارتخانه مستقل برای مدیریت منابع آب فقط با مدیریت نظارت و تصمیمات کلان در مورد منابع ایجاد شود. . ساخت حوضه های آب با مشارکت مردم ، کشاورزان و سازمان های غیردولتی.
فاطمه ظفرنژاد در مصاحبه با ایسنا ، وی با اشاره به تنش آبی در خوزستان اظهار داشت: پروژه های سد سازی و انتقال آب از سرشاخه های کارون یکی از دلایل اصلی تنش آبی در استان خوزستان است. تمام بدن خوزستان مملو از ترکش و خمپاره است اما به جای بهبود این زخم ها. به گفته وی ، “مافیای آب” تلاش کرده است تا استان خوزستان و غنی ترین دشت آب کشور را به مهاجرترین استان و عطش ترین منطقه کشور تبدیل کند.
وی در ادامه گفت که احیای ملی برای احیای رودخانه ها و حل مشکل آب در کشور لازم است و در این رابطه لازم است که عملیاتی در دستگاه های اجرایی انجام شود تا هم دستگاه های دولتی کاهش یابد و هم اینکه وی از وزارت نیرو خواست تا برچیده شود. اگر مدیریت سازه های آبی را برای همیشه از بین نبریم ، حوضه های آبخیز تخریب شده کشور دیگر قابل برگشت و احیا نخواهند بود.
انتقال آب از کارون به پایگاه های آبی در مرکز ایران
به گفته این محقق در زمینه آب و توسعه پایدار ، سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از شاخه ها و بالادست کارون به مناطق بیابانی برای صنایع متالورژی و فولاد منتقل می شود – که از ابتدا به درستی قرار نگرفته اند. صنایع آبرسانی که برای وسایل خنک کننده به آب نیاز دارند و قرار است در استانهایی مانند هرمزگان و بوشهر در کنار دریا ساخته شوند ، اما در استانهای خشکی مانند یزد ، اصفهان ، کرمان و سیرجان ساخته شده اند و آب آشامیدنی است که می تواند انسان و غیره را از بین ببرد. موجودات از مرگ. افراد نجات یافته و مورد استفاده برای کشاورزی برای خنک سازی صنایع فولاد و فلزات به این استانها منتقل می شوند.
ظفرنژاد با اشاره به اینکه کارون بزرگترین و غنی ترین رودخانه کشور با ارتفاع 890 کیلومتر و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران است ، گفت: متاسفانه از سال 1332 روند ساخت و مهندسی تهاجمی علیه حوضه آبریز کارون با ساخت یک سد کوهرنگ 1 و یک تونل انتقال آب. این کار با ظرفیت 120 میلیون متر مکعب آغاز شد و بعداً به 300 میلیون متر مکعب افزایش یافت ، به این معنی که سد و آب تونل آب کوهرنگ اکنون 300 میلیون متر مکعب آب را از قسمت بالایی رودخانه خارج می کند.
این محقق و توسعه پایدار آب و آب افزود: سد و تونل آب کوهرنگ دو نیز در سال 1985 ساخته شد و قرار بود 135 میلیون متر مکعب آب از بالای حوضه کارون خارج شود اما در سال 87 این میزان به 250 مورد افزایش یافت میلیون متر یک مکعب آوردند. پروژه سد کوچاری و انتقال آب از دس به کامرود نیز 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه فوقانی دس را گرفته و به کوم منتقل می کند.
وی درباره سایر پروژه های سد سازی و انتقال آب از حوضه های آبریز کارون و دز که در دست ساخت است ، گفت: سد کوهرنگ 3 و یک خط لوله انتقال آب 365 میلیون متر مکعب نیز در دست ساخت است. همچنین سد بهشت آباد در شهر اردل چهاراهال و استان بختیاری. با ظرفیت یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب ، مجبور است با سه خط انتقال به اصفهان ، یزد و کرمان آب صنایع متالورژی و فولاد را تأمین کند. این دو پروژه چالش های زیادی دارند که در صورت تکمیل و بهره برداری ، آب در کارون باقی نمی ماند.
29 سد با ظرفیت 18 میلیارد متر مکعب در بستر رودخانه کارون
به گفته این محقق در زمینه آب و توسعه پایدار ، علاوه بر اینکه سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های کارون به استانهای دیگر منتقل می شود ، 29 سد با ظرفیت بیش از 18 میلیارد متر مکعب در کارون ساخته می شود بستر رودخانه شریان خوزستان است. تالاب خور العظیم را در پایین دست خشک کرده است. این سدها علاوه بر جلوگیری از جاری شدن آب از کارون ، باعث تبخیر آب در پشت سدها می شوند ، زیرا ایران سرزمینی گرم با سرعت بالای تبخیر آب است ، بنابراین آب باید در زیر زمین پوشانده شود و یا سریعتر سفر کند. در سفره های زیرزمینی و رودخانه ها به تبخیر کمتر ، اما با ساخت سد این منابع آبی ، پشت سدها مانند دریاچه ای گسترده با سرعت بالاتر تبخیر می شوند ، در حالی که ارتفاع تبخیر آب در استان خوزستان در بعضی از فصول به بیش از 4 تا 5 متر می رسد ، اما وزارت نیرو در این مورد بی توجه است. علاوه بر ساخت فوق العاده سد ، تنش آبی را بر کشاورزان ، مردم ، جوامع محلی مولد و آب و هوا وارد می کند.
در دو دهه گذشته کارشناسان نتوانسته اند از پس “مافیای آب” برآیند
ظفرنژاد در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا در برخی از استان های کشور به ویژه خوزستان راهی برای کاهش تنش آبی وجود دارد؟ وی اظهار داشت: از اوایل دهه 80 ، كارشناسان آب در تلاشند تغییراتی در ساختار وزارت نیرو ایجاد كنند و از طریق آیین نامه ها و دستورالعمل ها روند تخصیص اعتبار برای ساخت سد را هدایت كنند ، اما به نتیجه نرسیدند. مافیای آب “. “در نیمه دوم دهه 1980 تلاش شد تا مدیریت تأمین آب به جای مدیریت تقاضای آب به منظور کاهش تلفات آب با صرفه جویی در مصرف آب ، ساخت و ساز ساختمان بر اساس معیارهای توسعه پایدار و بازیافت آب انجام شود ، اما متأسفانه” مافیای آب “پدر ، زیرا سود زیادی از ساخت سد ، ساخت و ساز ، راه سازی و … حاصل می شود.
شما به یک تعریف ملی از جراحی در قوه مجریه نیاز دارید
پژوهشگر آب و توسعه پایدار در ادامه با بیان اینکه روند ساخت سد گسترده در کشور طی دهه گذشته تسریع شده است ، گفت: اصلاح شرایط موجود ، احیای رودخانه ها و برچیدن سدها کار بسیار دشوار و زمان بری است. نیاز به عزم ملی در آنجا دارد. در مرحله اول ، لازم است عملیاتی در قوه مجریه برای حذف یا اصلاح وزارتخانه هایی مانند وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی که سدهای بزرگ و کوچک ایجاد می کنند ، و ایجاد یک وزارتخانه مستقل برای مدیریت آب. با تنها نظارت بر مدیریت و تصمیم گیری مهم در مورد منابع آب و حوضه ها با مشارکت مردم ، کشاورزان و سازمان های غیر دولتی
وی خاطرنشان کرد که سیاست های مشترک “زیست محیطی” ، که در سال 1993 به رهبران نیروهای رهبر اطلاع داده شد ، توسط شورای تشخیص مناسب بودن تصویب شده است و کارشناسان و مربیان اصلی محیط زیست و منابع طبیعی نیز در این بخش گنجانده شده اند. تهیه این بیانیه در بند 1 این ارتباطات آمده است: “مدیریت یکپارچه ، هماهنگ و سیستماتیک منابع حیاتی (مانند هوا ، آب ، خاک و تنوع زیستی) بر اساس قدرت و انعطاف پذیری اکوسیستم ، به ویژه با افزایش ظرفیت و ظرفیت مناسب قانونی و ساختاری با یک رویکرد اگر در هفت سال گذشته فقط به بند 1 این بیانیه عمل کرده بودیم ، اکنون شاهد این میزان تنش آبی در استانهایی مانند خوزستان ، اصفهان ، چهاراهال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان و غیره نبوده ایم.
بی توجهی به مدیریت تقاضای آب ، ساختن نامناسب سدها ، عدم توجه به مکان اصولی صنایع ، بی توجهی به کشت محصولات کشاورزی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و ساخت و سازهای غیر اصولی و ناپایدار از مواردی است که این کارشناس و محقق آب معتقد است که باعث ایجاد یک بحران جدی برای جوامع شده است. وی دوباره گفت: “امیدوارم بتوانیم با اصلاح برنامه های آب ، خاک و منابع طبیعی با برنامه ریزی برای مشارکت با مردم محلی سدها را به تدریج از بین ببریم و بتوانیم رودخانه ها ، تالاب ها و سفره های زیرزمینی را در حوضه های مختلف آبریز این سرزمین بسازیم.” دوباره زنده شوید.
ظفرنژاد ، در حالی که در نامه ای سرگشاده به ابراهیم ریزی رئیس جمهور منتخب گفته بود که به لزوم انجام عملیات در دستگاه های دولتی اشاره شده است ، گفت که وی معتقد است وزارت انرژی به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب جدی وارد کرده و “مافیای آبی که لانه در همان وزارتخانه وجود دارد که باید با کمک مردم ، دادگستری و قانونگذار به عنوان یک تومور سرطانی برداشته شود. همچنین باید مدیریت ساختارهای آب را لغو کرد و از تخصیص بودجه برای ساخت سد یا سد جدید جلوگیری کرد در حال انجام هر حوضه باید با مشارکت مردم از همان حوضه آبریز مدیریت شود ، به طوری که سرانجام ، پس از مطالعات دولت و مطالعات کارشناسی ، بودجه ای برای تخریب سدها اختصاص می یابد.
انتهای پیام