6 علامت مهم که افسردگی را پنهان می کند


افسردگی پنهان چیست و چه علائمی دارد؟

بسیاری از افراد سعی می کنند افسردگی خود را پنهان کنند. افراد مبتلا به افسردگی پنهان به راحتی می توانند افسردگی خود را از دیگران پنهان کنند تا کسی متوجه وضعیت آنها نشود. این افراد چهره افسرده خود را با نقابی از شادی و خوشحالی می پوشانند. بیماران مبتلا به افسردگی نمی خواهند به شدت مشکل خود اعتراف کنند. آنها فکر می کنند که اگر به زندگی عادی خود ادامه دهند، افسردگی به مرور زمان از بین می رود. در برخی موارد این امکان وجود دارد. اما برای اکثر مردم، نتیجه عدم تعقیب افسردگی پنهان چیزی جز ادامه احساس تنهایی و غم نخواهد بود.

علائم پنهان افسردگی

پنهان کردن سگ سیاه افسرده یکی از روش هایی است که بسیاری از مبتلایان از آن پیروی می کنند. آنها در مورد احساسات خود صحبت نمی کنند و نمی خواهند بار مشکلات خود را به دیگران منتقل کنند. اما باید به اطرافیان خود توجه کنید و ببینید که اگر یکی از علائم زیر در رفتار آنها دیده می شود، احتمالاً دچار افسردگی پنهان هستند و سعی می کنند چیزهایی را از شما پنهان کنند. در اینجا شش نشانه افسردگی پنهان وجود دارد:

افسردگی پنهان

1. ایجاد عادات جدید و غیرعادی در خواب و غذا

تغییر در عادات رایج خوردن و خواب نشان می دهد که چیزی اشتباه است. خواب اساس سلامت جسمی و روانی است. اگر یکی از اطرافیان شما خوب نمی خوابد؛ یعنی ممکن است در طول روز بیشتر از حد معمول نتواند بخوابد یا بخوابد، احتمالاً با افسردگی پنهان. افسردگی پنهان در برخی افراد خود را به صورت مصرف غیرعادی الکل و غذا نشان می دهد.

افراد افسرده برای پر کردن جای خالی خود پرخوری می کنند. نوشیدن الکل نیز راهی برای رهایی از غم و اندوه و تنهایی ناشی از افسردگی است. البته رفتارهای نابهنجار در رژیم غذایی و خواب فقط اغراق آمیز نیست. در عوض، برخی از افراد مبتلا به افسردگی پنهان، بی خوابی یا از دست دادن اشتها را تجربه می کنند. چون احساس شادی و نشاط ندارند و خوردن و خوابیدن برایشان بی معنا می شود.

بیشتر بخوانید  شخصیت شناسی از روی شکل ناخن

باید بخوانید:

2. بهانه ای برای تراشیدن و پنهان شدن پشت نقاب شادی

همه ما با افرادی روبرو شدیم که سعی کردند احساسات واقعی خود را پشت نقاب شادی پنهان کنند. این رفتار تا حدودی در همه ما وجود دارد. اما اگر زمان بیشتری را با فردی بگذرانید که از افسردگی پنهان رنج می برد، این ماسک به تدریج قدرت خود را از دست می دهد و راز آن فرد را فاش می کند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به افسردگی کمتر تمایل دارند با دیگران معاشرت کنند و تنها در مواقع ضروری با دیگران ارتباط برقرار کنند. در نتیجه همیشه دنبال بهانه ای برای برهم زدن شام می گردند، در مهمانی ها شرکت نمی کنند و با دیگران بیرون نمی روند. به سختی می توان چهره واقعی افسردگی را در پوشش شادی مصنوعی کشف کرد. گاهی با ایجاد فضای صمیمی و صادقانه بین شما و فرد افسرده، بخشی از افسردگی او آشکار می شود.

3. فلسفه بافت غیر معمول

افرادی که افسردگی خود را پشت نقاب شادی پنهان می کنند، معمولاً در گفتگو با شما به موضوعات فلسفی روی می آورند. یعنی موضوعاتی که معمولا درباره آنها صحبت نمی کردند. برای مثال، آنها احتمالاً به موضوعاتی مانند معنای زندگی یا دستاوردهای خود در زندگی نزدیک می شوند. آنها حتی می توانند با مسائلی مانند خودکشی کنار بیایند و در مورد افکار گاه به گاه خود آزاری و مرگ صحبت کنند. یافتن شادی و یافتن راه خوشبختی از دیگر موضوعاتی است که یک فرد افسرده می تواند در فلسفه بافی خود با شما در میان بگذارد. چنین بحث هایی نشان می دهد که فرد با افکار سیاه از درون مبارزه می کند. افکار سیاهی که جرات مطرح کردنش را ندارد.

بیشتر بخوانید  کتاب درمانی و اثرات آن بر درمان بیماری های جسمی و روانی

علائم پنهان افسردگی

4. کمک بخواهید و سپس درخواست را پس بگیرید

مطالعه مقالات و جستجو در اینترنت اطلاعات عمومی شما را افزایش می دهد، اما هرگز نمی تواند جایگزین مناسبی برای مشورت با متخصص و دریافت مشاوره تخصصی باشد.
اگر مشکلی دارید، مشاوره با مشاوران ماهر و حرفه ای می تواند زندگی شما را آسان کند.

افراد مبتلا به افسردگی پنهان سعی می کنند مشکل خود را از دیگران پنهان کنند. اما گاهی این مقاومت در برابر پنهان کاری را کنار می گذارند و در مورد مشکل خود با دیگری صحبت می کنند. آنها حتی می توانند برای حل مشکل گام بردارند و با یک مشاور یا درمانگر ملاقات کنند. حتی تعداد کمی از بیماران افسرده آماده حضور در اولین جلسه درمانی هستند.
اما این اعمال دوام ندارد و فرد پس از شروع مشکل خود به سرعت پشیمان می شود و احساس می کند زیاده روی کرده است. چنین فردی معتقد است که دریافت کمک بهبودی به معنای پذیرش افسردگی است. اکثر افراد مبتلا به افسردگی این رفتار را دارند و دوست ندارند به دنبال درمان بیماری باشند. همانطور که آنها احساس می کنند، هیچ کس نباید ضعف آنها را ببیند.

5. ابراز احساسات به صورت اغراق آمیز و شدید

احساسات افراد مبتلا به افسردگی نهفته به شکلی قوی تر و شدیدتر از دیگران بیان می شود. مثلاً فردی که معمولاً برای صحنه‌هایی از فیلم گریه نمی‌کند، اگر دچار افسردگی پنهان باشد، با دیدن صحنه‌های تلخ و غم‌انگیز گریه می‌کند. یا اگر فردی در حین سلامتی به ندرت عصبانی می شود، در هنگام افسردگی نسبت به محرک ها واکنش شدیدتری نشان می دهد. گویا اگر راننده در کوچه راه را ببندد، خشم خارج از خشم معمولی ظاهر می شود. برخی از افراد افسرده نیز در ابراز عشق زیاده روی می کنند. این افراد به دلیل افسردگی سعی می کنند احساسات خود را کنترل کنند و در نتیجه سایر احساسات و عواطف آنها بسیار شدید و پرشور ابراز می شود.

بیشتر بخوانید  از چه سنی کودکمان را به مهدکودک بفرستیم؟

باید بخوانید:

6. چشم از خوش بینی بردارید

روانشناسان سطح پایین خوش بینی را «دیدگاه واقع بینانه از افسردگی» می نامند. زمانی که فردی از افسردگی پنهان رنج می برد، به طور واقع بینانه دنیای اطراف خود و تاثیرات آن را بر روی خود می بیند. از سوی دیگر، افراد سالم نسبت به چیزها خوشبین تر هستند و انتظارات بیشتری از خود و دنیای واقعی دارند. برای مثال، افراد سالم نسبت به افراد افسرده از عملکرد خود در کارهای مختلف رضایت بیشتری دارند. این افراد خوشبین به نظر می رسند، اما در واقع آنطور که فکر می کردند خوب عمل نکردند.

واقعیت افسردگی معمولاً به عنوان نشانه ای از افسردگی ظاهر نمی شود. زیرا واقع گرایی در رفتار چنین فردی بسیار بیشتر از رفتار فرد مبتلا به افسردگی است. به عنوان مثال، وقتی یک فرد افسرده، پس از چهار بار تلاش برای ترفیع، باز هم شکست می‌خورد، رفتاری متفاوت از یک فرد سالم دارد. یک فرد سالم در آن لحظات می گوید: «این بار دوباره ترفیع می گیرم»، اما یک فرد افسرده می گوید: «دوباره تلاش می کنم. اما شانس پیشرفت زیاد نیست.

علائم مهم: عصبانیت و تحریک پذیری

برخی از افراد افسرده از نظر ظاهری با هم تفاوتی ندارند. البته عدم نشان دادن علائم افسردگی تا حد زیادی به توانایی فرد در پنهان کردن احساسات و مدیریت هیجانات بستگی دارد. اما اگر فردی دائماً عصبانی است و به سرعت با افراد مختلف کنار می آید، باید به وجود افسردگی پنهان در او مشکوک شود.


دیدگاهتان را بنویسید