6 دلیل برای اینکه باید اتاق فرار را تجربه کنید!



در روزهایی که دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و ما تجربه‌های جمعی کمتری را تجربه می‌کنیم، بازی اتاق فرار می‌تواند یکی از بهترین سرگرمی‌ها باشد. یک بازی تیمی و ماجراجویی که شما را وارد یک مأموریت واقعی و فیزیکی می‌کند … تیم شما معمولاً یک ساعت فرصت دارد تا مأموریت خود را انجام داده و از اتاق فرار کند.


هرکسی می‌تواند بازی کند.


بعضی افراد فکر می‌کنند به اندازۀ کافی باهوش نیستند. یا چون دیگر پا به میان‌سالی یا حتی سنین بالاتر گذاشته‌اند، برای بازی‌های هیجان‌انگیز یا دلهره‌آور مناسب نیستند. اگرچه هر اتاق بسته به ژانر و نوع بازی ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد، اما این محدودیت‌ها به‌هیچ‌وجه شامل ضریب هوشی یا میان‌سال بودن نمی‌شوند!


این روزها دیگر وقتی لیست بازی‌ها را بالا پایین می‌کنید، ژانرها، تم‌ها و موضوعات زیادی را مشاهده می‌کنید که خوشبختانه اکثر سلایق را پوشش می‌دهند. بااین‌حال، هنوز اتاق فرار ترسناک پرطرف‌دارترین ژانر است و محبوبیت ویژه‌ای میان بازیکنان ایرانی دارد.


علاوه بر ژانر ترس، شما می‌توانید اتاق‌های جنایی، معمایی، اکشن و یا تاریخی را پیدا کنید که هریک تجربه‌هایی متفاوت برای شما رقم خواهند زد. جنگ جهانی دوم، مصر باستان، دزدان دریایی، سرقت از بانک یا حتی داستان‌ها و حوادث تاریخی ایرانی … اگر تصمیم به تجربۀ اسکیپ روم بگیرید، بازی منطبق با سلیقۀ خود را (به‌احتمال زیاد) خواهید یافت.


در ضمن، برای بازی کردن حتماً لازم نیست فردی بسیار شجاع یا باهوش یا تحصیل‌کرده باشید. هر تیم اتاق فرار به انواع مختلفی از بازیکنان نیاز دارد. وقتی بازی را شروع می‌کنید و کمی ماجرا پیش می‌رود، احتمالاً خودتان را از این که چقدر می‌توانید مفید باشید شگفت‌زده خواهید شد.


6 دلیل برای اینکه باید اتاق فرار را تجربه کنید!


لذت تجربۀ یک زندگی متفاوت!


زندگی به همۀ ما انسان‌ها یک فرصت محدود می‌دهد تا با یک شخصیت واحد زندگی کنیم. شاید فقط بازیگران بتوانند برای لحظاتی زندگی جای افراد دیگر را تجربه کنند. اما حتی بازیگران نیز به کمک جلوه‌های ویژه یا جلوی تیم فیلم‌برداری شخصیت‌های متفاوتی تجربه می‌کنند و خودشان واقعاً وارد دنیایی جدید نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید  فوت یک بازیگر سینما + علت مرگ پورحسینی


بازی اسکیپ روم به شما این فرصت را می‌دهد که به‌عنوان یک شخصیت جدید، به طور فیزیکی وارد ماجرایی نفس‌گیر شوید و ماجراجویی کنید. همه چیز در اتاق فرار واقعی است و شما باید با استفاده از اندام‌های حسی و حرکتی از چالش‌ها بگذرید و در نهایت موفق به فرار شوید.


تجربۀ ورود به سناریویی جذاب در یک فضای فیزیکی، تجربه‌ای است که هیچ بازی دیگری به شما ارائه نمی‌دهد. تازه، این را فراموش نکنیم که شما در این تجربۀ هیجان‌انگیز، در کنار دوستان یا خانوادۀ خود هستید. این ویژگی لذت بازی را چندین برابر می‌کند.


6 دلیل برای اینکه باید اتاق فرار را تجربه کنید!


توسعه مهارت‌های حرکتی


تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که اسکیپ روم باعث بهبود هماهنگی مغز با اندام‌های حرکتی مانند چشم، دست و پا می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، ازآنجاکه معماهای اتاق فرار فقط ذهنی نیستند، به شما نوعی “آگاهی حرکتی” نیز می‌بخشند.


از بدو تولد، دانش و آگاهی ما از جهان پیرامون هر روز افزایش می‌یابد و بازی‌هایی مانند اسکیپ‌ روم می‌توانند به رشد سریع‌تر این آگاهی کمک کنند. یعنی در بازی اتاق فرار، ما علاوه بر تمرین بهتر فکرکردن، می‌توانیم بهتر دیدن، بهتر لمس کردن و بهتر قدم برداشتن را نیز تمرین کنیم.


ما بارهاوبارها در تلویزیون و رادیو می‌شنویم که پزشکان توصیه می‌کنند هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط تا شدید انجام دهید. حال بازی اتاق فرار با حدود یک ساعت زمانی که دارد، دوبرابر این میزان ورزش را ارائه می‌دهد!


چراکه اگر واقعاً در اتاق‌ها به تکاپو بیفتید و جانانه برای فرار تلاش کنید، تا حدود زیادی این احتمال وجود دارد که در حال حرکت باشید، مدام این گوشه و آن گوشۀ اتاق را کاوش کنید و ضربان قلب خود را برای مدت طولانی بالا نگه دارید. این بدان معناست که اتاق‌های فرار برای حفظ سلامتی شما نیز عالی هستند.


بهبود مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی


عامل “ارتباط” در بازی اتاق فرار بسیار کلیدی و مهم است. به این صورت که این بازی حتماً شما را مجبور به همکاری خواهد کرد. پس اگر نمی‌دانید چگونه به‌خوبی با تیم خود ارتباط برقرار کنید، واقعاً در اتاق فرار با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که اسکیپ روم یک فعالیت تیم‌سازی محبوب به شمار می‌رود. چراکه بازیکنان را در شرایطی قرار می‌دهد که باید با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و چالش‌ها را با همکاری هم حل کنند.

بیشتر بخوانید  عروس استانبول : خلاصه داستان و قسمت آخر سریال عروس استانبول


متأسفانه اکثر افراد در زندگی واقعی قربانی ارتباط نادرست با هم‌گروهی‌های خود می‌شوند. نمونه‌های مختلفی از این معضل را می‌توان در دانشگاه، دبیرستان و محیط خانواده و بستگان دید. و البته محل کار که گاهی اوقات اصلاً ارتباطی میان افراد وجود ندارد!


طبیعت بشر به ارتباط جمعی گره خورده است و هیچ‌چیز مانند “فرار” در مسیر تکامل ما انسان‌ها مشترک نبوده است. هنگامی که در اتاق فرار هستید، به دنیایی جدید منتقل می‌شوید. پس می‌توانید به خودتان تلقین کنید که زندگی قبلی و روابط آن را پشت سر گذاشته‌اید. شاید اینجا مکانی برای کنارگذاشتن دلخوری‌ها و شروع یک ارتباط همه‌جانبه و صمیمانه‌تر با دوستان و همکارانتان باشد.


کمک به سرزندگی ذهن و بهبود حافظه


حل پازل‌ها، معماها و چالش‌ها، راهی عالی برای تقویت حافظه شما هستند. اسکیپ روم مانند تمرینات متداول مغزی از حل کردن سودوکو گرفته تا انواع مراقبه، به مغز شما توانایی استدلال و فکرکردن خارج از چارچوب را آموزش می‌دهد.


انواع چالش‌هایی که در بازی قرار گرفته‌اند، با نمادها، حروف و کدهای مختلف طراحی می‌شوند. حال شما باید در مدت زمانی محدود، راه‌حل این چالش‌ها را پیدا کنید. این یعنی مجبورید در زمان درست، تصمیم درست را بگیرید. اتفاقی که بارهاوبارها در زندگی خارج از بازی ما نیز رخ خواهد داد. بنابراین اسکیپ روم می‌تواند تمرین خیلی خوبی برای بهبود مهارت تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی باشد.


از طرفی بسیاری از اتاق‌های فرار نیاز به حفظ رنگ‌ها یا کدها دارند. مثلاً شما مجبورید یک ترتیب رنگی خاص را از یک مرحلۀ بازی به‌خاطر بسپارید و در مراحل بعدی از آن استفاده کنید. از این طریق، بازیکنان باید چیزی را که قبلاً دیده‌اند یا با آن تعامل داشته‌اند، به‌خاطر بیاورند و این تمرین، ظرفیت حافظۀ شما را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  عکس های جدید از سریال نایل که ندیده اید!


پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اتاق‌های فرار میزان دوپامین آزاد شده در مغز را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند. هیجان بالای بازی، گذشتن از چالش‌ها و حل معماها پس از چندین دقیقه همفکری، باعث انتشار دوپامین در سیستم عصبی می‌شود و این به شما کمک می‌کند انرژی بالاتر و خستگی کمتری داشته باشید.


6 دلیل برای اینکه باید اتاق فرار را تجربه کنید!


اتاق فرار خاطرات بی‌نظیری خلق می‌کند.


با خروج موفقیت‌آمیز از اتاق فرار، حس می‌کنیم به موفقیت بزرگی دست‌یافته‌ایم. وقتی به عقب نگاه می‌کنید، لحظات دشوار و البته لذت‌بخشی را می‌بینید که در کنار هم تلاش کردید، ترسیدید، خندید و یا حتی سرهم داد زدید!


این‌ها خاطرات جالبی هستند که اسکیپ روم در ذهن شما به یادگار می‌گذارد. خاطراتی که تا مدت‌ها فراموششان نخواهید کرد. زمانی فراموش‌نشدنی که با افرادی فراموش‌نشدنی گذشته است. چرا وقتی می‌توانید خودتان تبدیل به یک کاراکتر سینمایی شوید و واقعاً در سناریوی یک فیلم حضور داشته باشید، روی مبل بنشینید و فیلم تماشا کنید؟!


همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، در اتاق فرار، شما و هم‌گروهی‌هایتان قهرمان داستان هستید. این شما هستید که قرار است به دنیایی کاملاً متفاوت منتقل شوید و یک ماجراجویی نفس‌گیر را تجربه کنید. پس اگر نمی‌دانید برای آخر هفته باید چه‌کار کنید و از تمام سرگرمی‌های قبلی خود خسته شده‌اید، مطمئن باشید تجربۀ اتاق فرار می‌تواند یکی از بهترین پیشنهادها باشد.


جمع‌بندی


در این مقاله سعی کردیم 6 مورد از مزایای اسکیپ روم را ذکر کنیم. از این صحبت کردیم که این بازی برای اکثر مردم مناسب است و هر شخصی با هر ضریب هوشی و میزان تحصیلاتی می‌تواند این ماجراجویی همه‌جانبه را تجربه کند. در مورد بهبود مهارت‌های حرکتی و ذهنی حرف زدیم و در آخر دیدیم بازی اتاق فرار برای خلق خاطرات شاد و به‌یادماندنی، یکی از بهترین گزینه‌هاست. اگر تا حالا سراغ این بازی نرفتید، حتماً برای یک‌بار هم که شده، آن را امتحان کنید. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده لیست بهترین اتاق فرارها از سایت اسکیپ زوم کمک بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید