5 گیاه برای افزایش شیر مادر


برخی از گیاهان با تحریک غدد پستانی مادر، شیردهی را افزایش می دهند. برخی از گیاهان معطر خاصیت ضد نفخ دارند و با ورود به شیر مادر از سوزش سر دل جلوگیری می کنند. مانند سبزیجات خوراکی از جمله ریحان، ترخون، زیره، رازیانه و گشنیز.

5 گیاه برای افزایش شیر مادر

گزینه های زیر برای گیاهانی که به راحتی در دسترس هستند و قابل استفاده هستند مناسب است:

1. ریحان

ریحان از خانواده نعناعیان است. قسمتی که گیاه استفاده می کند برگ های آن است. ریحان گیاهی معطر با خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودک است. این گیاه همچنین لبنیاتی است.

2. سیاه دانه

قسمت های مورد استفاده بذر است. سیاه دانه نیز گیاهی معطر است و مصرف خوراکی آن نفخ را در مادران شیرده و کودکان از بین می برد.

همچنین سیاه دانه، مسکن، ضد سرطان، ضد حساسیت، هضم کننده غذا، ادرار آور، ضد فشار خون، کاهش دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی، مقوی معده و مکمل شیر است. مصرف 2 گرم سیاه دانه در روز بدون وقفه است، بهتر است دانه ها را له کنید تا اثر آن بیشتر شود.

اگرچه هیچ گونه عوارض جانبی سیاه دانه گزارش نشده است، اما توصیه می شود در دوران بارداری از این گیاه استفاده نشود.

5 گیاه برای افزایش شیر مادر

3. بادام زمینی

قسمت مورد استفاده گیاه بذر آن است که به صورت خام یا شور و یا به صورت دیتا در بازار به فروش می رسد. این گیاه دارای خاصیت ضد چسبندگی پلاکت (که برای رقیق کردن خون موثر است)، آنتی اکسیدان، تقویت کننده جنسی، ضد قارچ، مسکن درد سینه و ملین است. هیچ عارضه جانبی از بادام زمینی گزارش نشده است، اما برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد مصرف بلئومایسین سولفات

5 گیاه برای افزایش شیر مادر

4. سیب زمینی

بخشی از سیب زمینی مورد استفاده در واقع ساقه های متورم زیرزمینی آن است که حاوی مقدار زیادی نشاسته است. مهمترین اثرات سیب زمینی مسکن، ضد میکروب، تقویت کننده قلب، ادرار آور، کاهش دهنده فشار خون، خواب آور، خلط آور، تقویت کننده عضلات، اشتها آور و ملین است.

5. رازیانه

با توجه به اینکه دانه ها دارای اسانس های معطر هستند. این گیاه دارای خواص ضد نفخ است که می تواند برای مادر و کودک مفید باشد. رازیانه حاوی هورمون های گیاهی است که با تحریک غدد ترشح کننده شیر باعث افزایش شیر مادر می شود.

مصرف روزانه حدود 5 گرم یا یک قاشق دانه است. برای تاثیر بیشتر بهتر است دانه ها را پودر کرده و روی غذا بریزید یا با شیر یا آب مخلوط کنید. همچنین می توان آن را با ماست مخلوط کرد و مصرف کرد. مصرف در دوران بارداری توصیه نمی شود.


دیدگاهتان را بنویسید