به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، در روزهای اخیر موضوع انتخاب وزیر نفت در کابینه دولت سیزدهم به سوژه داغ رسانه ها تبدیل شده است. در همین حال ، افراد و گروه های تأثیرگذار در داخل و خارج از صنعت نفت در حال رایزنی و تلاش برای تأثیرگذاری بر روند انتخاب وزیر نفت و معاونان وی از طرق مختلف هستند. اما آنچه مورد توجه قرار نمی گیرد این است که فرد مناسبی برای ریاست صنعت نفت کشور وجود دارد که می تواند صنعتی را با مشکلات و چالش های فراوان اداره کند.
شاید اگر مختصات و چالش های پیش روی صنعت نفت ، به ویژه در بخش بالادستی ، که به نحوی وظیفه تأمین غذا برای سایر شرکت های تابعه است. وزارت نفت او مسئول بازبینی است ، مشکلات مدیریت و مدیریت این صنعت در دولت سیزدهم بیشتر به چشم می خورد و به نوعی واقعیت های صنعت نفت بالادستی برای همه بهتر روشن می شود.
بدین ترتیب محمد صادق مهرجو کارشناس نفت و انرژی وی در یادداشتی ، چالش های بخش بالادستی را در 5 موضوع جداگانه مورد بحث قرار می دهد. این یادداشت به شرح زیر است:
1- نیاز به سرمایه گذاری برای حفظ تولید و توسعه پروازها با اولویت پروازهای متداول
همانطور که می دانید ، صنعت نفت ، به ویژه در بخش بالادستی ، یک صنعت بسیار سودآور است. یکی از چالش های اصلی در صنعت کاهش سرمایه گذاری خارجی به دلیل تحریم های سرکوبگر و ریسک بالای سرمایه گذاری در کشور است. بر اساس قوانین جاری در بودجه سالانه ، تمام هزینه های صنعت باید توسط سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت در درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی تامین شود.
اما در سال های اخیر ، با کاهش قیمت نفت و تحریم فروش نفت خام ایران ، این درآمدها به شدت کاهش یافته است ، بنابراین شرکت ملی نفت ایران همچنین تأمین هزینه های جاری شما دشوار است. با توجه به نیاز صنعت در بخش بالادستی برای حفظ سقف فعلی تولید نفت خام و گاز طبیعی ، ارقام مختلف افزایش می یابد ، اما کاملاً واضح است که شرکت ملی نفت ایران ، علی رغم درآمدهای بالای خود برای کشور ، دارای سهم ناچیز و ناپایداری از این درآمدها.
2- انحراف جدی از برنامه های توسعه کلان در صنعت نفت به دلیل عدم ارزیابی و نظارت مناسب
این کشور دارای اسناد متعددی مانند سند مدیریت انرژی در کشور ، طرح جامع انرژی ، سیاست ها است قدرت اقتصادی یک برنامه توسعه پنج ساله برای تعیین چشم انداز کلی قطار توسعه تعریف و اعلام شده است. اما به دلایلی ما همیشه تفاوتهای زیادی با برنامه های مصوب از نظر اجرا داشته ایم. به عنوان مثال ، وقتی به نتایج تولید نفت و گاز از سال اول (1368) تا پایان سال چهارم برنامه ششم (1399) نگاه می کنیم ، انحرافی که از برنامه های توسعه می بینیم بیش از 70 درصد است.
در این میان ، عدم ارزیابی های دوره ای و نظارت دقیق بر برنامه ها و اهداف برنامه های پنج ساله کشور و انحراف زیاد از این طرح ، متأسفانه هیچ گاه در مرکز تلاش کارکنان نبوده است. از جمله دلایل عدم اجرای برنامه ها می توان به ضعف در تعیین استراتژی های مناسب در میان مدت و بلند مدت در زمینه های مختلف صنعت نفت ، به ویژه در تولید و تولید نفت و گاز و عدم مدیریت مناسب منابع ، امکانات و سرمایه گذاری به گفته القاعده ، هر برنامه توسعه پنج ساله باید بخشی از برنامه چشم انداز 20 ساله 1404 باشد. چگونه برنامه چشم انداز 20 ساله به اهداف خود می رسد در صورتی که برنامه های پنج ساله پس از دیگری به اهداف مصوب خود نرسد. ؟
3- بهبود روابط مالی شرکت ملی نفت با دولت و شرکتهای پایین دستی
روابط مالی به قوانین نظارتی مربوط به درآمدها ، نحوه هزینه کردن آنها و منابع مالی درآمد و هزینه شرکت اشاره دارد. که اشاره می کند. شرکت ملی نفت به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدی کشور ، مسئولیت تولید نفت و گاز را بر عهده دارد و از تولید تا صادرات و همچنین عرضه نفت و گاز به صنایع مختلف ، درآمدهایی را کسب می کند که می توان آنها را در نظر گرفت. بیشترین پیوندهای مالی سیاسی در تاریخ. در کشور شکل می گیرد.
از نظر مالی ، 14.5 درصد از درآمدهای صادراتی نفت همیشه مورد بحث قرار نمی گیرد و این میزان بسته به محصولات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ، برای محصولی به نام LPG یا یک محصول جانبی مانند گوگرد ، با وجود تصریح ماده 73 اساسنامه شرکت ملی ، شایعاتی وجود دارد که شرکت ملی نفت به طور غیرقانونی درصد بیشتری را جمع آوری می کند. این درصد و سهم شرکت ملی نفت نه تنها مشخص نیست ، بلکه قیمت ها نیز بسته به تصمیم دولت متفاوت است.
به عنوان مثال ، در تبصره 14 قانون بودجه سالانه ، قیمت مصوب تحویل نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه های محلی در سال 1997 حدود 97000 تن بود و سهم شرکت ملی نفت از بشکه های نفت خام تحویل شده به این پالایشگاه ها نزدیک به ارز سال 1997. این 12 هزار تن است. همچنین ، این شرکت تقریباً 20 تن (کمتر از یک درصد) به ازای هر متر مکعب گاز تحویل شرکت ملی گاز دریافت می کند که درآمد قابل توجهی نیست. این درآمدهای ناچیز به دلیل حجم سرمایه گذاری ها و بدهی هایی است که شرکت ملی نفت ایران برای تولید نفت و گاز به عنوان اصلی ترین ماده برای تأمین در صنایع پایین دستی پرداخت می کند و در عمل شرکت ملی نفت ورشکسته شده است.
بهبود روابط مالی شرکت ملی نفت ایران با دولت بر اساس الزامات ویژه تحریم ها و ایجاد شرایط پایدار برای تأمین هزینه های درآمدهای نفت و گاز برای تأمین هزینه های توسعه ، یکی از راه های کاهش فاصله بین درآمد و هزینه در این زمینه است. شرکت. در این راستا ، یکی از پیش نیازها اصلاح روابط مالی شرکت ملی نفت با شرکت های پایین دستی بر اساس تصمیم هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در سال 92 است.
4- وابستگی بیش از حد مصرف انرژی در کشور به گاز طبیعی و عدم تعادل تولید و مصرف گاز
زیرا در سبد مصرف انرژی کشور منابع مختلف انرژی ، از جمله ؛ گاز ، فرآورده های نفتی ، هسته ای و غیره وجود دارد ، اما این کشور در دو دهه اخیر به شدت به انرژی گاز وابسته است (بیش از 70 درصد از انرژی مصرفی کشور از طریق تولید گاز در کشور تأمین می شود) به عنوان یکی از نقاط آسیب پذیر در مورد نوسانات با توجه به تولید ، بلایای طبیعی ، حفاظت از عوامل و غیره در نظر گرفته می شود. بنابراین تنوع سبد انرژی کشور با توجه به مدیریت اراضی و همچنین میزان مصرف در هر منطقه می تواند فرصت های جدیدی را برای افزایش زنجیره ارزش گاز طبیعی (به عنوان ماده اولیه) و یا حتی صادرات آن فراهم آورد.
در این راستا ، یکی از راهبردهای اصلی برای کاهش تقاضا در بخشهای داخلی مصرف گاز طبیعی ، استانداردسازی مدل مصرف به ویژه در بخش داخلی است که بیشترین سهم را در مصرف گاز در کشور دارد. بهبود و درک قیمت حامل های انرژی ، به ویژه گاز طبیعی ، با تأکید بر حمایت مشترکین کم درآمد و کم درآمد ، که عمدتا در دهک های پایین جامعه هستند ، با ارائه برنامه های تشویقی برای صنایع برای بهینه سازی مصرف گاز در انرژی سیستم های تولید و اجرای برنامه های ذخیره سازی مصرف و وابستگی در مرحله دوم.
5- تعریف بدهی حدود 50 میلیارد دلار از بدهی شرکت ملی نفت به عنوان اهرمی برای محرومیت از بازار سرمایه
با توجه به اینکه شرکت ملی نفت مسئول حفظ تولید و توسعه ظرفیت تولید در بخش نفت و گاز است و برای این منظور ما به سرمایه گذاری های عظیمی در بخش بالادستی نیاز داریم ، اما طی سالها بدهی های بسیار قدیمی به این شرکت در قالب باقیمانده انباشته شد. این بدهی ها عملاً شرکت ملی نفت ایران را در ابعاد مختلف به یک شرکت ورشکسته تبدیل کرده است. یکی از محدودیت های این حوزه عدم توانایی در استفاده از فرصت برای اخذ تسهیلات از بازار سرمایه است.
با توجه به کاهش درآمدهای شرکت ملی نفت به دلیل اعمال تحریم های شدید و کاهش صادرات نفت خام و میعانات گازی ، امکان بازپرداخت بدهی های این شرکت به صندوق توسعه ملی و بانک ها محروم می شود. شرکت نفت. پذیرش بدهی ملی شرکت ملی نفت از محل درآمدهای جانبی سایر بخشها و ایجاد زمینه برای تأمین هزینه های توسعه از بازار سرمایه و همچنین اطمینان از بازگشت سرمایه اولیه توسط دولت برای جذب سرمایه خارجی با مقادیر محدود ، کوتاه مدت است. راه حل های کوتاه مدت برای خروج از وضعیت فعلی
انتهای پیام /