مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

5 ماده غذایی که برای بیماران ام اس مضر است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



بیماران ام اس چه مواد غذایی نباید بخورند ؟


شاید تا به حال نام بیماری ام اس را شنیده باشید و یا در اطراف خود با چنین بیمارانی رابطه داشته اید. این بیماری نوعی بیماری التهابی است و در آن آسیب های مغزی ناشی از التهاب عصب ها ایجاد می شود.


تغذیه در تمامی جنبه های زندگی افراد، اثرگذار است. حتی در درمان و کنترل بیماری ها نیز تغذیه تأثیر قابل توجهی دارد. بیماری ام اس نیز جزو بیماری هایی است که با تغذیه مناسب می توان آن را کنترل کرده و از خطرات احتمالی آن کم کرد.


در این بیماری، برخی از مواد غذایی برای بهبود، توصیه می شود. در عوض باید از برخی مواد غذایی برای جلوگیری از تشدید بیماری، پرهیز نمود. مواد غذایی مضر برای بیماری ام اس یکی از مهم ترین مسائلی است که اینگونه بیماران باید به آن توجه کنند.


درست است که این بیماری برای فرد بیمار و اطرافیان او ناخوشایند است. اما با روش هایی می توان به زندگی عادی ادامه داد و این حس ناخوشایند را به حداقل رساند. البته باید توجه داشت که استفاده از رژیم غذایی برای این بیماران باید با مشورت پزشک انجام شود.


مواد غذایی که برای ام اس ضرر دارد کدام است


مضرترین خوراکی ها برای بیماری ام اس


بیماران ام اس از چه مواد غذایی پرهیز کنند ؟


1. خوراکی های مضر برای ام اس: گوشت قرمز پرچرب


گوشت های قرمز پرچرب به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی، مضر هستند. در برخی از این گوشت ها حدود 12 گرم چربی در 100 گرم وجود دارد و حدود نصف این چربی را چربی های اشباع شده تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد اسپوندیلولیستزیس (مهره های لغزنده)


این چربی ها از چند جنبه برای بدن مضر هستند و باعث ایجاد مشکل می شوند. یکی از این ضررها این است که پس از مصرف زیاد چربی های اشباع شده، نفوذپذیری جداره روده زیاد می شود و سموم راحتتر به داخل بدن نفوذ می کنند.


وقتی سموم به داخل بدن نفوذ کنند، واکنش های ایمنی بدن دچار اختلال شده و اوضاع بدن وخیم می گردد. این مسئله برای بیماران مبتلا به ام اس بسیار مهم است چون ام اس یک بیماری ایمنی محسوب می شود.


همچنین چربی های اشباع شده التهاب بدن را زیاد می کنند و این امر باعث افزایش حملات ام اس می شود. پس بهتر است بیماران ام اس از ماهی یا گوشت های کم چرب (چربی کمتر از 6 درصد) استفاده نمایند.


مواد غذایی مضر برای ام اس


گوشت قرمز و ام اس


2. چیپس و هله هوله مضر برای بیماری ام اس


چیپس ها از مقدار زیادی نمک تشکیل شده اند به طوری که در هر 100 گرم چیپس حدود 1.8 تا 3 گرم نمک وجود دارد. طی مطالعاتی، محققان آرژانتینی به این نتیجه رسیدند که میزان زیاد مصرف نمک باعث تشدید بیماری ام اس می شود.


بنابراین بهتر است که بیماران ام اس از مصرف زیاد نمک خودداری کنند و در پخت غذا نیز از سبزیجات خام و سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هایی که با التهاب مقابله می کنند استفاده کنند تا بیماری شان را کنترل نمایند.


خوراکی های مضر برای ام اس


تأثیر نمک در بیماری ام اس


3. مواد غذایی مضر برای ام اس: ماهی تن


متخصصان طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که ماهی های بزرگ مقدار زیادی آلودگی به فلزات سنگین دارند. جیوه یکی از فلزات سنگینی است که بسیار برای سیستم عصبی بدن مضر و سمی می باشد.

بیشتر بخوانید  ۱۵ روش خانگی برای تقویت سیستم ایمنی


مصرف زیاد این فلزات باعث بروز بیماری ام اس می شود. ماهی تن نیز از این ماهی های بزرگ تولید می گردد پس بهتر است بیماران ام اس تن ماهی نخورند و از ماهی های کوچک مانند ماهی ساردین استفاده کنند.


زیرا این ماهی ها آلودگی کمتری دارند و خطرات ماهی های بزرگ را ندارند. همچنین ارزش غذایی ماهی های چرب را دارا هستند.


ماهی و ام اس


بیماران ام اس چه چیزهایی نخورند ؟


4. مشروبات الکلی مضر برای بیماری ام اس


در سال 2013 در دانشگاه ایالتی لویزیانا بررسی هایی روی مشروبات الکلی انجام شده است. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که الکل می تواند باعث انبساط رگ های خونی شود و این امر موجب آسیب های مغزی بیماران ام اس می گردد و علائم آن ها را تشدید می کند.


یکی از خوراکی های مضر برای بیماران ام اس مشروبات الکلی است. بنابراین توصیه می شود که بیماران ام اس به هیچ وجه از مشروبات الکلی استفاده نکنند و در عوض از آب میوه ها، آب سبزیجات تازه و سرشار از ویتامین ها استفاده کنند.


اینگونه نوشیدنی ها علاوه بر اینکه هیچ خطری برای بیماران ام اس ندارند، بسیار سالم بوده و با خستگی مقابله می کنند و موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن می شوند.


مواد غذایی که برای ام اس ضرر دارد


بیماران ام اس از چه مواد غذایی پرهیز کنند ؟


5. کره مضر برای بیماری ام اس


یکی دیگر از خوراکی های مضر برای بیماری ام اس، کره است. مصرف زیاد کره موجب ایجاد التهاب و در نتیجه تشدید علائم بیماری ام اس می شود. همانگونه که گفته شد چربی های اشباع شده بسیار برای بیماران ام اس مضر است و کره با داشتن حدود 80 درصد چربی، در واقع یکی از منابع چربی های اشباع شده است.

بیشتر بخوانید  ۱۰ خوراکی مضر در دوران قاعدگی


توصیه می شود که بیماران ام اس به جای مصرف کره، به مصرف روغن های گیاهی بپردازند. چون این روغن ها غیر اشباع بوده و موجب نفوذپذیری جداره روده نمی شوند.


بهتر است بیماران ام اس از روغن های گیاهی مانند روغن کلزا استفاده کنند که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و همچنین موجب کاهش التهاب ناشی از ام اس می گردند.


کره و ام اس


مضرات کره برای بیماران ام اس


علاوه بر موارد گفته شده، توصیه می شود که بیماران ام اس از مصرف تمام چربی‌ های حیوانی، فرآورده‌ های لبنی پر چرب، سس‌ های مایونز، غذا‌های بسیار شیرین، کیک، شیرینی، خوراکی های حساسیت ‌زا نظیر تخم مرغ، شیر، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمر، نان گندم، شکر، قهوه، الکل، کولا، چای، برخی از میوه ‌ها،


مواد غذایی با رنگ ‌ها یا افزودنی مانند نوشابه‌ها یا مواد نگهدارنده همچون کنسروها خودداری کنند. بدین جهت برای بهتر انجام شدن این روند پیشنهاد می شود بدون توجه سخنان پزشک، هیچ کاری صورت نگیرد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *