5. تلاش ارز صادراتی به کجا رسید؟


به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، پرونده تخلفات پتروشیمی «مهر» مانند سکه دو رو است. از یک سو بیش از 5 هزار میلیارد ارز صادراتی تلف می شود و از سوی دیگر اختلال در زنجیره پتروشیمی و بحران تامین سوخت و منابع انرژی شهری و صنعتی در آستانه سرما. زمستان اکنون افکار عمومی منتظر ورود مدعی العموم به این پرونده هستند تا از تضییع حقوق بیت المال و بحران گاز در کشور جلوگیری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پتروشیمی «مهر» تولیدکننده بهترین پلی اتیلن خاورمیانه به دلیل تخلف سهامدار خارجی این شرکت در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته است. این شرکت یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ حلیج فارس می باشد.

بر اساس گزارش سازمان بازرسی در پرونده پتروشیمی مهر، واگذاری حاشیه بزرگ 60 درصدی سهام این شرکت به سرمایه گذار ایتالیایی و بیش از 5 هزار میلیارد ارز گمشده صادراتی، قرارداد محرمانه و بدهی 3. هزار میلیارد حقوق نجومی و تخلفات بورسی و… قابل مشاهده است.

ورود به سازمان بازرسی کل کشور

پس از کشف تخلفات گسترده این شرکت، سازمان بازرسی کل کشور وارد این پرونده شد. گزارش نهایی سازمان بازرسی به وزارت نفت، سازمان اوراق بهادار و کمیسیون 90 شورای اسلامی و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ارائه شد.

داستان پتروشیمی مهر از سال 1392 آغاز می شود. این شرکت با 60 درصد سرمایه گذاری کنسرسیوم ژاپنی تایلندی و 40 درصد سرمایه گذاری صنعت ملی پتروشیمی ایران تاسیس شد.

مهمترین شرایط این قرارداد تحویل خوراک پتروشیمی از ایران و پذیرش مدیریت و نظارت متقابل سهامداران و سهامداران خارجی به صورت چرخشی بود که این تعهدات و سازوکارهای مدیریتی تا سال 1395 توسط طرفین اجرا شد و این دلیل موفقیت شرکت پتروشیمی مهر به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان HDPE کشور و منطقه شده است.

فرصتی از دست رفته برای خرید

در سال 1376 یکی از سهامداران خارجی تقاضای فروش سهام خود را به هلدینگ «خلیج فارس» کرد. هلدینگ تیم ارزیابی قیمت را تشکیل می دهد. تیم حرفه ای قیمت بسیار پایینی را برای خرید سهام ارائه می دهد. سهامدار خارجی نیز با قیمت پیشنهادی مخالف است.

این موضوع باعث می شود هلدینگ «خلیج فارس» برای خرید 60 درصد سهام پتروشیمی «مهر» اقدامی نکند و ایران فرصت مالکیت 100 درصدی پتروشیمی پیشرو در خاورمیانه را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید  تکذیب سقوط‌ ‌هواپیما ‌یا بالگرد در ‌شیراز

بالادستی

پس از مشکل حاشیه سود بالا و عدم خرید سهام این هلدینگ، سهامداران خارجی که در حوزه پتروشیمی نیروگاه بودند، سهام را به یک شرکت ایتالیایی که سابقه ای در حوزه پتروشیمی ندارد، در محل سکونت خود واگذار کردند. همان قیمت. . به عنوان پیشنهاد آنها به جای قیمت پیشنهادی تیم متخصص ایرانی.

روند فروش و واگذاری سهام به سهامداران خارجی حاشیه های زیادی را به همراه داشت. یکی از این حواشی مربوط به سوابق مالک جدید است. مالک ایتالیایی خود را در سوابق خود به عنوان تامین کننده تجهیزات ناتو و مشاور وزیر دفاع ایتالیا معرفی می کند.

حال سوال این است که آیا نهادهای نظارتی و امنیتی در مورد واگذاری سهام یک شرکت دولتی به فردی با سابقه امنیتی تحقیق کرده اند؟ و آن هم در زمانی که رهبری در آن موضوع نفوذ زیادی دارند.

حقوق نجومی 26 هزار تومان

شاید جالب باشد که بدانید علی حسینی از اعضای تیم کارشناسی قیمت گذاری؛ پس از تحویل سهام، سهامدار ایتالیایی وی را به عنوان مدیرکل جدید معرفی می کند. اما حقوق نجومی 26 هزار دلاری حسینی به عنوان یکی از تخلفات مطرح شد.

عدم بازگشت بیش از 5 هزار میلیارد تومان ارز صادراتی

با انتصاب مدیرعامل و سهامدار ایتالیایی تخلفات گسترده ای در این صنعت پتروشیمی صورت گرفته است. بزرگترین تخلف آنها عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور به مدت دو سال و نیم بود. در گزارش سازمان بازرسی کل کشور میزان ارز صادراتی که به کشور بازنگشته است 170 میلیون دلار معادل بیش از 5 هزار میلیارد تومان است.

در گزارش این سازمان آمده است: علی حسینی مدیرعامل پتروشیمی مهر از پذیرش درخواست سهامدار خارجی از سوی شرکت و برگزاری محرمانه جلسه فوق العاده هیئت مدیره در مورخ 99/01/09 قانع شد. دارایی های مازاد پتروشیمی مهر به سهامدار خارجی واگذار شد. سهامدار خارجی که متعهد به حفظ وجوه مذکور بدون پرداخت کارمزد و با تقبل کلیه ریسک‌های مربوطه شده است، علیرغم نیاز فوری شرکت به وجوه مذکور، در حال حاضر تمایلی به استرداد وجوه مذکور ندارد.

بدهی 3 هزار میلیاردی

دومین تخلف این گروه بدهی 3 هزار میلیاردی به پتروشیمی های «جم» و «مروارید» است. یکی از مفاد قرارداد تامین خوراک پتروشیمی توسط سهامدار ایرانی بود که تاکنون به این تعهد عمل کرده است اما سهامدار خارجی و مدیرعامل منصوب آن بنا به دلایلی از پرداخت هزینه خوراک به تامین کنندگان خودداری کردند. و همین موضوع باعث بدهی 3 هزار میلیاردی این شرکت شد.

بیشتر بخوانید  هوای تهران برای گروه‌های حساس نامناسب است

شرکت پتروشیمی جم نیز طی نامه وصول بدهی موضوع را به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد. در بخشی از این نامه آمده است: بروز مشکلات امنیتی و سیاسی و نابسامانی های اقتصادی ناشی از اقدامات مشکوک شرکت مهر پتروشیمی را پیش بینی کرده و خواستار رسیدگی فوری هستیم.

تخلفات بازار سهام

شرکت پتروشیمی مهر در بورس برخلاف مصوبات هیات مدیره شرکت و برخلاف اساسنامه شرکت و با حمایت سهامداران خارجی، مدیرعامل سابق پتروشیمی مهر “علی حسینی” از تخلفات صورت گرفته سوء استفاده کرد. . این شرکت با حدود یک میلیارد و 454 سهم بانک شهر با حجم خرید و فروش بیش از 4 هزار و 300 میلیارد ریال معاملات غیرقانونی انجام داد و مالکیت 220 میلیون سهم بانک شهر را خریداری کرد که معادل 1.4 درصد از سهام بانک شهر است. کل سهام بانک شهر. بانک سیتی

مدیران این شرکت همزمان با تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و کاهش یا افزایش ارزش سهام بانک شهر با نقدینگی پتروشیمی مهر، از منابع شخصی خود استفاده کرده و شرکتی مشترک با مدیران مالی و بازرگانی ایجاد می کنند. این شرکت سعی در نوسانات همزمان و موازی با این معاملات داشت.

شنیده ها حاکی از آن است که خرید و فروش های مکرری بین پتروشیمی مهر با برخی افراد و نزدیکان مدیرعامل صورت گرفته است.

در گزارش سازمان بازرسی کل کشور از تخلف بورس این شرکت آمده است: با توجه به اینکه علی حسینی با بانک شهر قرارداد مشاوره داشته و بر اساس ماده 46 قانون اوراق بهادار مشمول بند الف تبصره بوده است. . 1. قانون بازار و از موارد مذکور با «برخی از مدیران مهر پتروهیمیا از اطلاعات محرمانه در بورس با نماد «واشر» استفاده و سود کردند. در این گزارش از سازمان بورس خواسته شده است در مراجع قضایی برای ادامه تخلفات بازار اقدام کند.

توقف مدیریت تخلف

متهم: ک- با ورود سازمان بازرسی به پرونده پتروشیمی «مهر»، شکایت قضایی از متخلف سهامدار خارجی و مدیران انتصابی وی تشکیل شد. این تجدیدنظر در نهایت منجر به صدور رای دادگاه مبنی بر لزوم انتصاب مدیرعامل از سوی سهامدار ایرانی و لزوم عدم عرضه محصول به سهامدار خارجی شد.

بیشتر بخوانید  ویدیو خنده دار از حرکت کردن چمدان یک مسافر در باند فرودگاه

پس از این حکم دادگاه، مدیرعامل جدید توسط سهامدار ایرانی معرفی شد و به دلیل بدهی بیش از 5 هزار میلیاردی هیچ محصولی به سهامدار خارجی تحویل داده نشد.

شکایات سریالی

اما این پایان ماجرا نبود. این سهامدار خارجی علیه سازمان بازرسی کل کشور و اداره کل ثبت شرکت ها و گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت بین المللی پتروشیمی و شرکت بازرگانی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیرکل بازرسی کل کشور، شکایت های قانونی و کیفری ارائه کرده است. گفت شرکت و در حال حاضر. مدیرکل پتروشیمی مهر.

صادرات منوط به تسویه بدهی است

در حال حاضر این سازمان بر اساس مکاتبات انجام شده توسط سازمان بازرسی کل کشور، امکان هرگونه صادرات محصولات به جز صادرات از طریق فروش محصولات به شرکت بازرگانی پتروشیمی خلیج فارس را متوقف کرده است.

با توجه به اینکه سهامدار خارجی مهر پتروهیمیا به دلیل عدم پرداخت 170 میلیون دلار بدهی به این شرکت مشمول اقدامات تامینی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران شده و قادر به صادرات محصول از گمرکات کشور نیست. مسئولان به همین دلیل این سهامدار عملاً به تعهدات خود در خصوص خرید محصولات مهر پتروهمی اسکا بر اساس قرارداد توزیع عمل نکردند.

کمبود گاز به دلیل صدمه به سهامدار خارجی

اختلال در زنجیره پتروشیمی یکی دیگر از بحران های این شرکت است. تخلفات در پتروشیمی «مهر» منجر به مشکلاتی در عملکرد این شرکت و در نهایت کاهش تولید شد.

توقف تولید در زنجیره پتروشیمی «مهر» در گام نخست منجر به کاهش تولید در پتروشیمی «جم» و پتروشیمی «مروارید» می شود. در مرحله دوم منجر به کاهش تولید پتروشیمی عکس می شود.

کاهش تولید در پتروشیمی نورا باعث کاهش برداشت میعانات گازی از میدان گازی جوژنی در پارس می شود. این اتفاقات در آستانه آغاز فصل سرد است. به همین دلیل کشور با مشکل تولید گاز مایع و بحران در تامین سوخت و انرژی شهری و صنعتی مواجه است.

زمستان سردی در راه است و افکار عمومی منتظر ورود مدعی العموم به این پرونده برای جلوگیری از اخلال در زنجیره تولید پتروشیمی و تضییع حقوق بیت المال است.

<п>اعلامیه 5. تلاش برای صادرات ارز به کجا رسید؟ اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید