5. تلاش ارز صادراتی به کجا رسید؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، پرونده تخلفات پتروشیمی «مهر» مانند یک سکه دو روی دارد. یک طرف زیان بیش از 5 هزار میلیارد ارز صادراتی و طرف دیگر اختلال در زنجیره پتروشیمی و بحران تامین سوخت و انرژی شهری و صنعتی در آستانه سرما است. زمستان اکنون افکار عمومی منتظر ورود مدعی العموم به این پرونده است تا از تضییع حقوق بیت المال و بحران گاز در کشور جلوگیری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پتروشیمی «مهر» تولیدکننده بهترین پلی اتیلن خاورمیانه به دلیل تخلفات سهامدار خارجی این شرکت در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته است. این شرکت از شرکت های دختر هلدینگ حلیج فارس می باشد.

بر اساس گزارش سازمان بازرسی در پرونده پتروشیمی مهر، واگذاری حاشیه بزرگ 60 درصدی سهام این شرکت به سرمایه گذار ایتالیایی و بیش از 5 هزار میلیارد ارز صادراتی از دست رفته، توافقی محرمانه و بدهی 3 هزار میلیارد حقوق نجومی و تخلفات بورسی و …. قابل مشاهده است.

ورود به سازمان بازرسی کل کشور

پس از کشف تخلفات گسترده این شرکت، سازمان بازرسی کل کشور وارد این پرونده شد. گزارش نهایی سازمان بازرسی به وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ارائه شد.

داستان پتروشیمی مهر از سال 1383 شروع می شود. این شرکت با سرمایه گذاری 60 درصدی کنسرسیوم ژاپنی تایلندی و سرمایه گذاری 40 درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاسیس شد.

مهمترین شرایط این قرارداد تحویل خوراک پتروشیمی از ایران و پذیرش مدیریت و نظارت متقابل سهامداران و سهامداران خارجی به صورت چرخشی بود که این تعهدات و سازوکارهای مدیریتی تا سال 1396 توسط طرفین اجرا شد و این دلیل موفقیت شرکت پتروشیمی «مهر» به یکی از بهترین تولیدکنندگان «HDPE» در کشور و منطقه تبدیل شده است.

فرصتی از دست رفته برای خرید

در سال 97 یکی از سهامداران خارجی درخواست فروش سهام خود را به هلدینگ «خلیج فارس» اعلام کرد. هلدینگ تیم ارزیابی قیمت را تشکیل می دهد. تیم حرفه ای قیمت بسیار پایینی را برای خرید سهام ارائه می دهد. سهامدار خارجی نیز با قیمت پیشنهادی مخالف است.

این موضوع باعث می شود هلدینگ «خلیج فارس» برای خرید 60 درصد سهام پتروشیمی «مهر» اقدامی نکند و فرصت مالکیت 100 درصدی شرکت پیشرو پتروشیمی خاورمیانه برای ایران از دست برود.

بیشتر بخوانید  کرونا 14 قربانی دیگر را در البرز گرفت - آژانس خبری شهردار اخبار ایران و جهان

واگذاری بیش از حد

پس از مشکل حاشیه سود بالا و عدم خرید سهام این هلدینگ، سهامداران خارجی که نیروگاه های حوزه پتروشیمی بودند، با همان قیمت سهام را به شرکت ایتالیایی که سابقه ای در حوزه پتروشیمی ندارد، واگذار کردند. به عنوان پیشنهاد آنها، به جای قیمت پیشنهادی تیم متخصص ایرانی.

روند فروش و واگذاری سهام به سهامدار خارجی حاشیه های زیادی را به همراه داشت. یکی از این حواشی مربوط به سوابق مالک جدید است. مالک ایتالیایی خود را در سوابق خود به عنوان تامین کننده تجهیزات ناتو و مشاور وزیر دفاع ایتالیا معرفی می کند.

حال سوال این است که آیا نهادهای نظارتی و امنیتی در مورد واگذاری سهام یک شرکت دولتی به فردی با سابقه امنیتی تحقیق کرده اند؟ و آن هم در زمانی که رهبری در موضوع قضیه نفوذ زیادی دارند.

حقوق نجومی 26 هزار تومان

شاید جالب باشد که بدانید علی حسینی از اعضای تیم کارشناسی قیمت گذاری؛ پس از واگذاری سهام، سهامدار ایتالیایی وی را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی می کند. اما حقوق نجومی 26 هزار دلاری حسینی به عنوان یکی از تخلفات مطرح شد.

عدم بازگشت بیش از 5 هزار میلیارد تومان ارز صادراتی

با انتصاب مدیرعامل و سهامدار ایتالیایی تخلفات گسترده ای در این پتروشیمی صورت می گیرد. بزرگترین تخلف آنها عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور به مدت دو سال و نیم بود. در گزارش سازمان بازرسی کل کشور میزان ارز صادراتی که به کشور بازنگشته شده 170 میلیون دلار معادل بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

در گزارش این سازمان آمده است: علی حسینی مدیرعامل پتروشیمی مهر در پذیرش مطالبات این شرکت از سهامدار خارجی و با اجرای مخفیانه جلسه فوق العاده هیئت مدیره در مورخ 99/01/09 قانع شد. وجوه ریالی مازاد متعلق به شرکت پتروشیمی مهر تحویل سهامدار خارجی شد. سهامدار خارجی که متعهد به حفظ وجوه مذکور بدون پرداخت کارمزد و متقبل شدن کلیه ریسک‌های مربوطه شده است، در حال حاضر با وجود نیاز فوری شرکت به وجوه مذکور، تمایلی به استرداد وجوه مذکور ندارد.

بدهی 3 هزار میلیاردی

دومین تخلف این گروه بدهی 3 هزار میلیاردی به پتروشیمی های «جم» و «مروارید» است. یکی از مفاد قرارداد تامین خوراک پتروشیمی توسط سهامدار ایرانی بود که تاکنون به این تعهد عمل کرده است اما سهامدار خارجی و مدیرعامل منصوب آن بنا به دلایلی از پرداخت هزینه خوراک به تامین کنندگان خودداری کردند. و این موضوع باعث بدهی 3 هزار میلیاردی شرکت شد.

بیشتر بخوانید  موافقت با درخواست مجوز کارگزاری‌های بورس بعد از ۱۰ سال توقف

شرکت پتروشیمی جم نیز طی نامه وصول بدهی موضوع را به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است. در بخشی از این نامه آمده است: بروز مشکلات امنیتی و سیاسی و نابسامانی های اقتصادی ناشی از اقدامات مشکوک پتروشیمی مهر را پیش بینی کرده و خواستار رسیدگی فوری هستیم.

تخلفات بازار سهام

شرکت پتروشیمی مهر در بورس برخلاف مصوبات هیات مدیره شرکت و برخلاف اساسنامه شرکت و با حمایت سهامداران خارجی، مدیر عامل سابق پتروشیمی مهر “علی حسینی” از تخلفات صورت گرفته سوء استفاده کرد. . این شرکت با حدود یک میلیارد و 454 سهم بانک شهر با حجم خرید و فروش بیش از 4 هزار و 300 میلیارد ریال مبادلات غیرقانونی انجام داد و مالکیت 220 میلیون سهم بانک شهر معادل 1.4 درصد از کل سهام بانک شهر را خریداری کرد. بانک شهر.

همزمان با تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و کاهش یا افزایش ارزش سهام بانک شهر با نقدینگی پتروشیمی مهر، مدیران این شرکت با استفاده از منابع شخصی خود و ایجاد شرکت مشترک با مدیران مالی و بازرگانی. این شرکت، سعی در نوسانات همزمان و موازی با این معاملات داشت.

شنیده ها حاکی از آن است که خرید و فروش های مکرری بین شرکت پتروشیمی مهر با برخی افراد و نزدیکان مدیرعامل صورت گرفته است.

در گزارش سازمان بازرسی کشور از تخلفات بورسی این شرکت آمده است: با توجه به اینکه علی حسینی با بانک شهر قرارداد مشاوره داشته و به موجب ماده 46 قانون اوراق بهادار مشمول بند الف تبصره 1 شده است. قانون بازار و از موارد فوق با «برخی از مدیران پتروشیمی مهر با استفاده از اطلاعات محرمانه در بورس با نماد «واشر» معامله کردند و سود بردند. در این گزارش از سازمان بورس درخواست شده است تا برای ادامه تخلفات مشارالیه در مراجع قضایی وارد عمل شود.

خاتمه مدیریت متخلف

متهم: ق- پس از ورود سازمان بازرسی به پرونده پتروشیمی «مهر» از تخلفات سهامدار خارجی و مدیران انتصابی وی شکایت قضایی به عمل آمد. این تجدیدنظر در نهایت منجر به صدور حکم قضایی مبنی بر لزوم انتصاب مدیرعامل از سوی سهامدار ایرانی و لزوم عدم عرضه محصول به سهامدار خارجی شد.

بیشتر بخوانید  ایا فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ عید فطر است؟ – ایران چطور

پس از صدور این حکم قضایی، مدیرعامل جدید توسط سهامدار ایرانی معرفی شد و به دلیل بدهی بیش از 5 هزار میلیاردی هیچ محصولی به سهامدار خارجی تحویل داده نشد.

شکایات سریالی

اما این پایان ماجرا نبود. این سهامدار خارجی علیه سازمان بازرسی کل کشور و اداره کل ثبت شرکت ها و گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت بین المللی پتروشیمی و شرکت بازرگانی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیران شرکت های فوق الذکر و فعلا اتهامات قانونی و کیفری ارائه کرد. مدیرعامل پتروشیمی مهر.

صادرات مشروط به تسویه بدهی

در حال حاضر این سازمان بر اساس مکاتبات انجام شده توسط سازمان بازرسی کل کشور، امکان هرگونه صادرات محصولات به جز صادرات از طریق فروش محصولات به شرکت بازرگانی پتروشیمی خلیج فارس را متوقف کرده است.

با توجه به اینکه سهامدار خارجی پتروشیمی مهر به دلیل عدم پرداخت 170 میلیون دلار بدهی به این شرکت در معرض تدابیر امنیتی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران بوده و قادر به صادرات محصول از گمرکات کشور نیست. مقامات، به همین دلیل این سهامدار عملاً به تعهدات خود در خصوص خرید محصولات از شرکت مهر پتروهمییسکا طبق قرارداد توزیع عمل نکرده است.

کمبود گاز به دلیل تخلف سهامدار خارجی

اختلال در زنجیره پتروشیمی یکی دیگر از بحران های این شرکت است. تخلفات در پتروشیمی «مهر» منجر به مشکلاتی در عملکرد این شرکت و در نهایت کاهش تولید شد.

توقف تولید در پتروشیمی «مهر» به صورت زنجیره‌ای در گام نخست منجر به کاهش تولید در پتروشیمی «جم» و پتروشیمی «مروارید» می‌شود. در گام دوم منجر به کاهش تولید در پتروشیمی نوری می شود.

کاهش تولید در پتروشیمی نوری باعث کاهش برداشت میعانات گازی از میدان گازی جوژنی پارس می شود. این اتفاقات در آستانه آغاز فصل سرد است. این امر باعث می شود کشور در تولید گاز مایع با مشکل مواجه شود و در تامین سوخت و انرژی شهری و صنعتی با بحران مواجه شود.

زمستان سردی در راه است و افکار عمومی منتظر ورود مدعی العموم به این پرونده برای جلوگیری از اخلال در زنجیره تولید پتروشیمی و تضییع حقوق بیت المال است.

دیدگاهتان را بنویسید