2 مصوبه مهم هیئت دولت درباره حقوق کارگران / 1401 حقوق کارگران تغییر کرد + جزئیات



به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، هیات دولت از تصمیم قبلی خود مبنی بر افزایش حقوق کارکنان دولت انصراف داد و پذیرفت که افزایش حقوق کارکنان دولت از سال 1401 معادل 38 درصد باشد. همچنین در خصوص افزایش حق مسکن کارگران نیز دولت تصمیم دیگری گرفت و پس از کسر 100 هزار تومان از افزایش این مزایا خبر داد.

پس از افزایش حقوق در شورای عالی از سال 1401، دولت دو تصمیم جدید گرفت. هیئت دولت در اولین تصمیم از سوال قبلی خود در مورد تخلف از افزایش حقوق کارکنان دولت انصراف داد. اما هیئت دولت در تصمیمی دیگر میزان جدید حق مسکن کارگران را کاهش و افزایش بیشتر آن را تصویب کرد.

بر این اساس، دولت با افزایش حقوق کارگران دستگاه های دولتی به میزان مقرر در مصوبه شورای عالی کار موافقت کرد. پیش از این شورای عالی کار برای حداقل کارگران 57 درصد و برای کارگران با حداقل مزد 38 درصد افزایش تعیین کرده بود.

پس از این اما هیات دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه این مصوبه را برای کارگران دستگاه های دولتی تغییر داد. طبق اعلام دولت در دو ماه گذشته حداقل حقوق کارگران 57 درصد افزایش یافته اما برخلاف آنها حقوق سایر رده ها 10 درصد افزایش یافته است.

این اقدام دولت منجر به طرح بیش از 3000 پرونده قضایی در دیوان عدالت اداری شد. با مصوبه امروز هیئت دولت افزایش حداقل حقوق 10 درصدی سایر رده ها لغو و بر این اساس حقوق این کارگران به همان میزان 38 درصد افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  نفرات برتر در 1400 کنکور معرفی شدند - آژانس مهر اخبار ایران و جهان

فرامرز توفیکی از اعضای کارگری شورای عالی کار گفت: با این مصوبه هیئت دولت به اجرای قانون و رعایت مقررات مربوط به افزایش حقوق کارگران بازگشته است. وی ادامه داد: در حال حاضر قرار است دولت مابه التفاوت افزایش 38 درصدی حقوق سایر رده های کارگری دو ماه گذشته را پرداخت کند.

دولت حق مسکن کارگران را کاهش داده است!

با وجود عقب نشینی دولت برای جلوگیری از افزایش حقوق کارگران شاغل در دستگاه های دولتی، اتفاق دیگری در رابطه با افزایش حق مسکن کارگران افتاده است. در حالی که شورای عالی کارگری برای امسال 650 هزار تومان حق مسکن را تصویب کرد، در عمل دولت این مصوبه را دستکاری کرد و مبلغ حق مسکن کارگران را 550 هزار تومان تعیین کرد.

یعنی دولت به تشخیص خود در سال 1401 حق مسکن کارگران را 140 هزار تومان کاهش داد. بر اساس قانون افزایش حق مسکن کارگران، مصوبه افزایش حق مسکن کارگران قبل از اینکه موثر تلقی شود باید به تصویب دولت برسد.

در مصوبه دولت آمده است که کارفرمایان باید این افزایش را از ابتدای سال 1401 در نظر بگیرند. بر این اساس تا سال گذشته کمک هزینه مسکن کارگران ماهانه 450 هزار تومان بود و کارفرمایان در دو ماه اخیر این کمک هزینه ها را با نرخ سال گذشته پرداخت کردند.

یعنی برای افزایش حق مسکن هر کارگری که قانون کار مشمول آن می شود باید 400 هزار تومان در دو ماه گذشته 400 هزار تومان بابت حق مسکن دریافت می کرد و اکنون این مبلغ به 200 هزار تومان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  نحوه اسکورت هواپیمای نانسی پلوسی در سفر به تایوان

فرامرز توفیکی از کارگران شورای عالی کار نیز گفت: این مصوبه دولت مبنای قانونی ندارد، مصوبه افزایش حق مسکن کارگران باید به شدت اجرا شود.وی ادامه داد: البته این حق محفوظ است. برای کارگران جامعه به طور قانونی دولت را متقاعد به رعایت قانون کنند، همانطور که کارگران ایالتی در هفته های اخیر دولت را متقاعد کرده اند که به قانون بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید