مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

2 روش و راه‌حل اساسی برای بستن فاصله بین دندان ها

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



هرچقدر هم مراقب سلامت دندان ما باشید گاها مشاوره با یک متخصص ارتودنسی خوب اجتناب ناپذیر است، اصلا مهم نیست که چقدر از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید، زیرا ممکن است مشکلاتی در خصوص آن ها وجود داشته باشد که از کنترل شما خارج باشد. فاصله بین دندان ها یکی از این مشکلات دردسرساز است. فاصله افتادن بین دندان ها زیبایی را از لبخند ما می‌گیرد و باعث افزایش پوسیدگی، تغییر رنگ و همچنین کج شدن دندان‌های دیگر می‌شود. این مقاله را بخوانید تا با دو روش خوب (باندینگ دندان و ونیر دندان) و یک روش عالی، موثر و اصولی (ارتودنسی دندان) که برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شوند آشنا شوید.


علت فاصله افتادن بین دندان ها چیست؟


هرگاه بین دو دندان فاصله‌ای حدود 0.5 میلی‌متر یا بیشتر ایجاد شود، گفته می‌شود دیاستما یا فاصله بین دندان ها ایجاد شده است. چندین دلیل مختلف وجود دارد که باعث فاصله افتادن بین دندان ها می‌شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:


  • عدم هماهنگی بین اندازه استخوان فک و دندان‌ها (مثلا یا فک کوچک است یا دندان‌ها خیلی کوچک‌ند)

  • از دست رفتن یا کشیده شدن دندان

  • وارد کردن فشار از سوی زبان به دندان‌های جلو حین بلعیدن غذا

  • مکیدن شست توسط کودکان

  • بیماری لثه که باعث لق یا شل شدن دندان ها و فاصله افتادن می‌شود


برای بستن فاصله بین دندان ها چه کنیم؟


همانطور که در مقدمه نیز خواندید اگر فاصله بین دندان‌هایتان بیشتر از حد معمول باشد، چندین روش دندانپزشکی از جمله ارتودنسی دندان برای برطرف کردن این مشکل در دسترس است. این روش‌ها در ادامه توضیح داده شده‌اند. شما باید با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید تا ببینید کدام روش بهترین انتخاب برای شماست.


دیاستما - برای بستن فاصله بین دندان ها چه کنیم؟


باندینگ دندان ؛ روشی فوری، ارزان و قابل برگشت برای بستن فاصله بین دندان ها


اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن فاصله بین دندان ها را ببندید، می‌توانید درباره باندینگ دندان فکر کنید. باندینگ در اصل یعنی اتصال مواد به یک سطح. در باندینگ دندان موادی از جنس رزین کامپوزیت را در فاصله بین دو دندان قرار داده و با کمک یک نور سرد آن را سفت کرده یا به عبارتی متصل می‌کنند. بعد از سفت شدن مواد باند شده، با کمک سرمته‌های بسیار ریز و کوچک، مواد باند شده تراشیده می‌شوند تا شکل و ظاهر طبیعی داشته باشند. باندینگ دندان تنها فاصله را از نظر ظاهری می‌بندد و در عمل ریشه دندان‌ها هنوز از هم فاصله زیادی دارند.


مزیت های باندینگ دندان :


  • مهم‌ترین مزیت باندینگ دندان این است که معمولاً می‌تواند در طی یک مراجعه خیلی سریع توسط یک دندانپزشک انجام شود و نیازی به چند جلسه ندارد

  • یک روش موقت است و می‌توان برای مناسبت‌های خاص (مثل مراسم عروسی) باندینگ را انجام داد و پس از مدتی دوباره آن را برداشت.

  • هزینه نسبتا کمی دارد


ونیر کامپوزیت دندان ؛ روش نسبتا گران، زیبا و ماندگار برای بستن فاصله بین دندان ها


خود واژه ونیر احتمالا چندان برای شما آشنا نباشد و در عوض احتمالا بارها نام نوعی از ونیر‌ها یعنی “لمینت دندان” یا “ونیر کامپوزیت” را شنیده‌اید. ونیر‌ها پوسته‌های نازک و همرنگ دندان هستند که غالبا برای پنهان کردن مشکلات زیبایی شناختی دندان‌ها استفاده می‌شوند. ونیر دندان دو نوع است که به نام آن‌ها نیز اشاره شد (لمینت دندان و ونیر کامپوزیت) مشابه باندینگ دندان از این روش برای بستن فاصله بین دندان استفاده می‌شود.


برای نصب ونیر دندان لایه نازکی از مینای دندان را از جلو برداشته و سپس به دندان متصل می‌کنند. لمینت‌هایی که برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده می‌شود معمولا کمی از اندازه دندان طبیعی شما بزرگتر هستند.


مزیت های ونیر دندان به نسبت باندینگ


  • ونیر دندان بادوام و مستحکم هستند اما برخلاف باندینگ دندان قابل برگشت نیستند

  • قیمت ونیر دندان از هزینه باندینگ دندان بیشتر و از هزینه ارتودنسی دندان کمتر است.

  • از آن‌ها برای اصطلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شود

  • به طور مشابه، وینر دندان نیز تنها فاصله را به صورت ظاهری و روی سطح لثه‌ها می‌بندد و ریشه دندان‌ها را حرکت نمی‌دهد.


ارتودنسی دندان ؛ روش دائمی، اصولی، با هزینه مناسب برای بستن فاصله بین دندان ها


دندانپزشک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک متخصص زیبایی دندان راهکار دائمی زیبا شدن دندان ها و اصطلاح طرح لبخند شما می باشند. بنابراین ممکن است بسته به میزان فاصله و فضا بین دندان ها، دندانپزشک عمومی درمان ارتودنسی دندان را برای بستن اصولی و دائمی فاصله‌ها پیشنهاد کند. دندانپزشک برای این منظور شما را به یک متخصص ارتودنسی خوب ارجاع می‌دهد. یک متخصص ارتودنسی با کمک تجهیزات و دستگاه‌هایی، طی یک مدت زمان چند ماهه تا چند ساله به صورت اصولی دندان‌ها را از ریشه حرکت داده و صاف، یک دست و زیباتر می‌کند.


مزیت های ارتودنسی :


  • چه فاصله میان دو دندان شما کم باشد و چه زیاد، درمان ارتودنسی بهترین روش برای نزدیک کردن اصولی دندان‌ها به هم و بستن این فاصله است. زمانی که ارتودنسی می‌کنید تمام دندان‌ها با هم منظم می‌شوند.

  • هزینه ارتودنسی شاید کمی زیاد باشد اما ارزشش را دارد. زیرا هم مشکلات ظاهری دندان‌ها (مانند فاصله بین دندان) را برطرف می‌کند هم به حفظ سلامتی دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان و …کمک می‌کند.


دندانپزشک متخصص ارتودنسی


با فاصله بین دندان هایمان چه کنیم؟


اگر بین دندان‌های خود فاصله افتاده است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در این مورد مشکل با او صحبت کند. هرگونه مسائل و مشکلات اساسی در خصوص این مشکل باید شناسایی شده و برای برطرف کردنشان برنامه ریزی شود اما اگر هیچ مشکل خاص و حادی به دنبال فاصله بین دندان ها وجود نداشته باشد، می‌توانید بدون مداخله دندانپزشک به زندگی خود ادامه دهید.


اما اگر دندان هایتان زیبایی طرح لبخند شما را به خطر انداخته، روند پوسیدگی را بیشتر کرده و یا اینکه باعث بوی بد دهان و … شده حتما برای زیبا کردن و اصلاح طرح لبخند خود اقدام کنید.


شما میتوانید با یکی از روش های مراجعه حضوری و یا مشاوره و رزرو آنلاین دندانپزشکی با دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود جهت مراجعه هماهنگ کنید.


از مزایای مشاوره و رزرو آنلاین ویزیت متخصص ارتودنسی و اطلاع از قیمت ارتودنسی می تواند به موارد زیر اشاره کرد:


  1. مراجعه به وب سایت رسمی دکتر متخصص ارتودنسی

  2. گرفتن وقت مشاوره و رزرو آنلاین ارتودنسی دندان

  3. مشاهده تعرفه های ارتودنسی با مراجعه به جدول قیمت ارتودنسی و صفحه “تعرفه ارتودنسی سال 99”

  4. استفاده از تخفیف های رزرو آنلاین

  5. صرفه جویی در وقت و رفت و آمد


بیشتر بخوانید  معرفی داروی بیهوشی تیوپنتال سدیم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *