مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

16 خاصیت شگفت انگیز گشنیز

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



همه آنچه که باید در مورد فواید گشنیز بدانید!


گشنیز، که معمولا در شبه قاره هند و قارچ در آمریکا و برخی از نقاط اروپا شناخته می شود، گیاهی است که به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان ادویه، طعم و مزه استفاده می شود.


ارزش تغذیه ای گشنیز


گشنیز دارای 11 عنصر اسانس، شش نوع اسید (شامل اسید اسکوربیک که بیشتر به عنوان ویتامین C شناخته می شود)، و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است.


فواید گشنیز


کاهش التهاب پوست


گشنیز دارای خواص ضد رماتیسمی و ضد سرطان هستند. آنها به کاهش تورم ناشی از این دو شرایط کمک می کنند. گشنیز در درمان تورم، مانند تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی مفید است زیرا بعضی از اجزاء در گشنیز باعث ایجاد ادرار و آزاد شدن آب اضافی از بدن می شوند. و بدین ترتیب باعث بهبود ظاهر پوست می شود.


درمان اختلالات پوستی


مواد ضد عفونی کننده، ضد قارچ و آنتی اکسیدانهای گشنیز مناسب برای پاکسازی اختلالات پوست مانند اگزما، خشکی و عفونت های قارچی هستند.


گشنیز


کاهش سطح کلسترول


اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استاریک و اسید اسکوربیک ویتامین ث در کاهش کلسترول در خون بسیار موثر هستند. همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد درون دیواره های داخلی شریان ها و رگ ها شده که باعث جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی می شود.


درمان اسهال


اجزای اسانس موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به هضم کمک کرده و باعث ، عملکرد مناسب کبد و روده میشود، در حالی که همچنین به کاهش اسهال کمک می کند. همچنین در درمان تهوع اسهال ناشی از اقدامات میکروبی و قارچی مفید است زیرا اجزای تشکیل دهنده آن مانند سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا پینن و بتا-پنلندرین دارای اثرات ضد باکتریایی هستند.

بیشتر بخوانید  مقاله کامل فواید و مضرات قهوه همراه با عکس و فیلم


تنظیم فشار خون


مصرف گشنیز باعث کاهش فشار خون در بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون بالا. این اثر متقابل یون های کلسیم و استیل کولین را افزایش می دهد که انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی محیطی و محیطی است و فشارو تنفس خون را تسهیل می کند.


زخم های دهان را درمان می کند


جزء اسانس های ضروری در گشنیز، ضد عفونی کننده عالی است. علاوه بر این، زخم های دهان را بهبود می بخشد. آنها به سرعت به روند بهبود زخم ها کمک می کنند . از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کند.


جلوگیری از کم خونی


مقدار کم آهن در خون می تواند منجر به تنگی نفس، دلتنگ شدن قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد توام شناختی شود. آهن همچنین منجر به عملکرد مناسب سیستم های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقاء سلامت استخوان می شود.خوردن گشنیز روزانه این مشکل را برطرف می کند.


خواص ضد حساسیت


مطالعات متعدد نشان داده است که گشنیز دارای خواص ضد هیستامین قوی است که می تواند اثرات ناخوشایند آلرژی فصلی و تب یونجه (رینیت) را کاهش دهد. روغن آن همچنین می تواند برای کاهش واکنش های آلرژیک که به علت تماس با گیاهان، حشرات، مواد غذایی و سایر مواد ایجاد می شود مورد استفاده قرار گیرد.


گشنیز


حفاظت از بیماری سالمونلا


سالمونلا یکی از خطرناک ترین بیماری های غذایی در جهان است، گشنیز دارای سطوح غیرمعمول بالا دودنکال است که یک ترکیب طبیعی است که در واقع دو برابر آنتی بیوتیک های قوی به عنوان درمان اصلی برای بیماری مبتنی بر سالمونلا می باشد. با افزودن آن به رژیم غذایی معمولی، شما بدن خود را از بیماری های ناخوشایند و حتی مرگبار مرتبط با این باکتری های مرگبار محافظت کنید.

بیشتر بخوانید  چه چیزی باعث هپاتومگالی می شود؟ چگونه درمان می شود؟


سلامت استخوان را بهبود می بخشد


به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، گشنیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. اضافه کردن حتی مقدار کمی از گشنیز به رژیم غذایی شما می تواند کمک کند استخوان ها را سالم نگه دارید.


کمک در هضم


گشنیز، به علت عطر و بویش به ترشح مناسب آنزیم ها و آب گوارشی در معده کمک می کند.این نیز در درمان زگیل مفید است. علاوه بر عطر و بوی دلپذیر گشنیز، دارای خاصیت تحریک کننده ای است که از مواد معدنی حاصل می شود. مطالعات نشان داده است که اگر گشنیز به طور منظم به رژیم غذایی اضافه شود، دیسپپسی (سوء هاضمه) را کاهش میدهد.


درمان دردهای رحم


روغنهای ضروری در گشنیز دارای عناصر ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، ضد عفونی و سم زدایی و اسید هستند. وجود ویتامین C و آهن تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. این خواص به جلوگیری و درمان رحم کمک می کند و همچنین می توانند درد را کاهش دهند و اثر آرام بخش روی بیماران داشته باشد.


جلوگیری از اختلالات قاعدگی


Cilantro یک محرک طبیعی است و ترشح مناسب از غدد درون ریز را تنظیم می کند و این تأثیر هورمونی به این معنی است که به تنظیم چرخه های قاعدگی مناسب کمک می کند و درد ناشی از آن را در طی یک دوره زمانی کاهش می دهد.


مراقبت از چشم


گشنیز حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مانند فسفر است که از بیماری های چشم و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند و فشار روی چشم را کاهش می دهد. همچنین برگ های آن دارای بتاکاراتن است که مانع از بیماری های چشمی دیگر می شود و حتی می تواند اثرات تخریب بینایی را در بیماران پیر نیز معکوس کند.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره نوموفوبیا


درمان کانجوانکتیویت


همانطور که پیشتر مورد بحث قرار گرفت، گشنیز یک ماده ضد عفونی کننده بسیار خوبی است و دارای خواص ضد میکروبی است که چشم ها را از بیماری های مسری مانند کونژویتیویت محافظت می کند. روغن گشنیز یکی از اجزای اساسی محصولات مراقبت از چشم است.


دیابت را کنترل می کند


با توجه به اثر گشنیز در غدد درون ریز، ترشح انسولین از پانکراس افزایش می یابد که در نتیجه سطح انسولین را در خون افزایش می دهد. این تنظیم جذب مناسب و جذب قند و قطرات آن در سطح قند در خون را تنظیم می کند. این ویژگی برای بیماران مبتلا به دیابت و سایر شرایط مرتبط بسیار مفید است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *