143 شرکت در کشور ورشکست شدند



به گزارش سلام نو، معاون قضایی قوه قضاییه به نقل از انتخابات با بیان اینکه در حال حاضر حدود 143 شرکت ورشکسته در کشور داریم، گفت: پیشنهاد دادیم سامانه ای به نام سامانه جامع ورشکستگی تشکیل شود تا از طریق این سامانه، تمام پرونده های ورشکستگی نخبگان قابل رسیدگی است

حجت الاسلام و المسلمین صادق رحیمی در جلسه 25.4.1401. وی با حضور روسای قضات استان ها و روسای اداره تصفیه ورشکستگی با تبریک غدیرخم خاطرنشان کرد: این جلسه و این نشست تخصصی در خصوص ورشکستگی و تصفیه است.

معاون قضایی قوه قضائیه تصریح کرد: موضوع ورشکستگی و تصفیه یکی از مهمترین مباحث حقوقی است که متأسفانه در بین صاحبان قوه قضاییه، مجریه و مقننه مغفول مانده است، در حالی که اگر موضوع ورشکستگی و تصفیه داده شود. توجه جدی بسیاری از مشکلات قضایی در زمینه مسائل مالی کاهش خواهد یافت.

رحیمی با بیان اینکه سابقه ورشکستگی و تنظیم آن به نزدیک به یک قرن پیش می رسد، تاکید کرد: در همه کشورها قوانین و مقرراتی در خصوص موضوع ورشکستگی تصویب شده است.

وی ادامه داد: موضوع ورشکستگی در تاریخ قانونگذاری کشورمان به قانون تجارت مصوب 1303 و 1304 برمی گردد که در سال 1311 کاملتر شد. یعنی قبل از این سالها هیچ قانونی در رابطه با ورشکستگی نداشتیم و البته بعد از آن نیز آیین نامه جامع و کاملی در رابطه با آن نداریم، بنابراین توصیه می کنیم روند تصویب قانون تجارت جدید تسریع شود. صورت حساب

رحیمی با بیان اینکه 164 ماده ورشکستگی در قانون تجارت وجود دارد، گفت: این مواد از ماده 412 شروع و تا ماده 575 همین قانون ادامه یافت. همچنین در سال 1397 قانونگذار به این نتیجه رسید که این 164 ماده مصوب در قانون تجارت در حوزه ورشکستگی برای این منظور کافی و کافی نیست، بنابراین مجلس در تیرماه 1397 قانون مدیریت تصفیه ورشکستگی را تصویب کرد. با 60 مقاله

معاون قضایی قوه قضاییه تاکید کرد: همچنین از سال 1318 در زمینه ورشکستگی قانونی آن معنا را نداشتیم; بنابراین قوانین این بند شامل 164 ماده قانون تجارت، قانون امور تصفیه و ورشکستگی با 60 ماده و برخی مقررات و مراجع مرتبط در حوزه بیمه و مقررات بانکی در زمینه ورشکستگی بانک ها و مؤسسات بیمه می باشد.

معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه در این حوزه مشکلات اساسی و اساسی وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات هم در حوزه تقنینی و هم در حوزه اجرایی و قضایی دیده می شود که مغفول مانده است.

بیشتر بخوانید  آیت‌الله رئیسی هنوز درباره استعفای وزیر ورزش تصمیم‌گیری نکرده است

وی با بیان اینکه در امر انحلال باید مراحل و فرآیندهای مختلفی طی شود، گفت: پس از صدور حکم ورشکستگی باید دارایی ها به درستی شناسایی شود و گاهی باید متولی این دارایی ها در نظر بگیریم. همچنین شناسایی بستانکاران و بدهکاران واقعی، کارشناسی دقیق، فروش و سایر اقدامات با هدف انحلال ضروری است که همه آنها هزینه بر خواهد داشت.

معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه طبق قانون در برخی موارد در فرآیند تصفیه مجبور به استقراض هستیم، تصریح کرد: در این قسمت این سوال مطرح می شود که استقراض در کجا انجام می شود، بنابراین یکی از مشکلات ما در حوزه است. ورشکستگی این است که از یک طرف می گوییم مرجع قضایی تصفیه را انجام دهد، اما از طرف دیگر مشخص شود که این استقراض کجا خواهد بود، دغدغه بزرگی شده است. مقرر شد و مصوبه سال 1358 مبنی بر واریز وجوه دریافتی از صندوق (الف) و (ب) به خزانه، مشکلات را دوچندان کرد.

در ادامه این جلسه معاون قضایی قوه قضائیه به روسای قضات و مدیران تصفیه استان ها گفت: اشراف لازم در مورد قوانین و مقررات تصفیه وجود ندارد. در بحث اجرای عدالت باید این موضوع را به دقت بررسی کنیم. همکاران قضایی در گام اول باید به مقررات و قوانین احترام لازم را داشته باشند. بنابراین در صورت عدم آشنایی با فرآیندهای انحلال متأسفانه در برخی مواقع هزینه های هنگفتی را متحمل می شویم، لذا قطعاً همکاران باید 164 ماده قانون تجارت و سایر مقررات مرتبط با موضوع ورشکستگی را به تفصیل تحلیل کنند.

رحیمی با اشاره به طرح چابکی قوه قضاییه در سال های اخیر گفت: در این قسمت قسمت های اجرایی مباحث تصفیه به دستگاه قضایی واگذار شده است.

وی با اشاره به قانون تصفیه مصوب سال 1318 گفت: در این قانون آمده است که وزارت دادگستری صلاحیت تشکیل اداره تصفیه برای هر شهرستان را دارد یعنی در آن قانون بحث انحلال مطرح نبوده است. در قالب ادارات استانی اما به صورت شهرستانی ارائه می شود

وی تاکید کرد: در حال حاضر اختیارات ادارات تصفیه که در استان ها ایجاد می شود استانی است و لازم نیست هر شهرستانی اداره تصفیه داشته باشد.

رحیمی در تشریح جایگاه اداره کل تصفیه گفت: معاونت راهبردی اداره کل تصفیه خانه حدود 24 وظیفه دارد. بنابراین باید از طریق ظرفیت‌های موجود در این بخش، انحلال پرونده‌های ورشکستگی را مدنظر قرار داد و یکی از وظایف اساسی، ایجاد بستر برای کار هوشمندانه در این بخش است و این نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود. ایجاد فضای مناسب در فضای مجازی

بیشتر بخوانید  مبلغ فطریه اعلام شد | مبلغ کفاره 1401 چقدر است؟

وی گفت: در این بخش پیشنهاد دادیم سامانه ای به نام سامانه جامع ورشکستگی تشکیل شود تا از طریق این سامانه به تمامی پرونده های ورشکستگی دسترسی داشته باشیم.

معاون قضایی قوه قضائیه تاکید کرد: متاسفانه در برخی استان ها هنوز اداره کل تصفیه تشکیل نشده است. هر استانی که اداره تصفیه تشکیل نداده باشد از سال 1318 عملاً نمی تواند به استناد قانون تصفیه را انجام دهد و به همین دلیل در جریان دادرسی عمومی قرار می گیرد و دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی البته کار را انجام می دهد. خود انحلال است و این سوال مطابق قانون تصفیه نیست.

وی بیان کرد: در امر طهارت دو موضوع مهم است. یکی صدور حکم ورشکستگی و دیگری فرآیند اجرای این حکم است، بنابراین در هنگام صدور حکم باید دقت شود که اشتباه نشود.

معاون قضایی شعبه دادگاه گفت: بر اساس ماده 412 قانون تجارت، تاجر ورشکستگی اعلام می شود، این ماده به تعلیق تاجر از پرداخت وجوهی که به وی دارد اشاره دارد و به نظر من منظور از تعلیق چیست. تعلیق واقعی است.

وی با بیان اینکه ورشکستگی به فردی گفته می شود که دارایی هایش کمتر از بدهی هایش باشد، ادامه داد: در مسیر فعالیت خود برخی شرکت ها را ورشکسته اعلام کرده و حکم صادر می کنیم. گاهی مشاهده می شود که همان مالک و صاحب کسب و کار با فعالیت دیگری تجارت خود را توسعه می دهد و صاحب این تجارت نیز حکم ورشکستگی دریافت می کند. بنابراین فردی که در این بین دستش خالی مانده طلبکار است، بنابراین با توجه به اینکه قانون برای ورشکسته منافعی در نظر گرفته است، باید به دقت نظارت کنیم که تاجر حقیقی یا حقوقی با هدف ورشکستگی به دنبال ورشکستگی نباشد. این مزایا .

معاون قضایی قوه قضائیه خطاب به روسای قوه قضائیه و مدیران اداره تصفیه گفت: بر اساس بخشنامه به این موضوع اشاره کردیم که هر مرجع استانی و قضایی که حکم ورشکستگی صادر می کند موظف است یک نسخه از آن را به شعبه صادره ارسال کند. اداره کل در آدرس بررسی صحت و کیفیت آن جریان باید نظارت شود.

بیشتر بخوانید  یورو 2020 ؛ انگلیس در میانه مسابقات قهرمانی رفت. در نیمه اول ایتالیا شکست خورد

وی تصریح کرد: برخی از آرای صادره در حوزه ورشکستگی مطابق قانون و موازین شرعی نبوده و بانک ها را با چالش مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه صددرصد مخالف تعطیلی کارخانه ها و تاسیسات تولیدی هستیم گفت: بنابراین همکاران باید با رعایت حقوق طلبکاران امور ورشکستگی را مدیریت کنند تا تصمیمات آنها منجر به تعطیلی کارخانه ها و کارخانه ها نشود.

معاون قضایی مقام قضایی با بیان اینکه فردی که حکم ورشکستگی را دریافت می کند از تمام مزایای آن برخوردار می شود، گفت: برخی از صاحبان کارخانه های تولیدی امروز در تلاش هستند تا حکم ورشکستگی را دریافت کنند تا از مزایای این حکم از جمله عدم پرداخت خسارت برخوردار شوند. برای تاخیر در پرداخت به بانک لذت ببرید

وی ادامه داد: حکم صادره در این بند باید به درستی تصویب شود و بر روند صدور و اجرای حکم نظارت شود. خسارات در حوزه ورشکستگی زیاد است و باید رصد شود. در حوزه ورشکستگی نیز باید موارد متعددی را در احکام و اجرا در نظر بگیریم. یکی؛ حسادت سایر طلبکاران؛ حسادت ورشکستگی سوم; حسادت ثلث و چهارم، غبطه حکومت و حقوق عمومی.

معاون قضایی قوه قضائیه خطاب به روسای قوه تاکید کرد: همکاران باید پرونده های ورشکستگی را به شعب تخصصی ارجاع دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود 143 شرکت ورشکسته داریم که زیر نظر و پشتیبانی GPU و ادارات استانی هستند و حدود 11 هزار کارگر در این بخش مشغول به کار هستند. برخی از آنها با رهبری خوب همکاران قضایی خود به جایی رسیده اند که از ورشکستگی خارج شده اند یا در حال خروج از ورشکستگی هستند. کارخانه را به صاحبان می سپاریم و کارگران کار می کنند. از همکاران می خواهیم حسادت طلبکاران را در احیای کارخانه ها و تاسیسات تولیدی در نظر بگیرند.

در ادامه این جلسه معاون قضایی دادگستری گفت: علیرغم اخطارهای قبلی، اخیراً رئیس قوه قضائیه اعلام کرده است که در صورت اعلام اشتباه استان در پرونده های ماده 477، باید نظر قاضی را جلب کند و پس از آن پرونده مختومه می شود، لذا وی اعلام کرد: رئیس دادگستری اعزامی به معاونت دادگستری اعلام کرد که در صورت عدم رسیدگی، این معاونت به این پرونده ها رسیدگی نمی کند و آنها را برمی گرداند.

رابطه کوتاه لینک را کپی کنید

دیدگاهتان را بنویسید