13 نکته طلایی برای افزایش تمرکز در کودکان و کاهش حواس پرتی


بهترین راه برای افزایش تمرکز در کودکان

مطمئناً شما این را چند بار در حین یادگیری به فرزندتان می گویید. من شخصا این مشکل را دارم. من به سختی می توانم دختر هشت ساله پر جنب و جوش، بازیگوش و پرحرفم را کنار هم بنشینم و روی تکالیفش تمرکز کند و بدون حواس پرتی آن را انجام دهد.

من از عبارت حواس پرتی استفاده کردم چون بچه ها همیشه پرانرژی و بازیگوش هستند و نمی توان انتظار داشت که تمرکز کامل داشته باشند و اصلاً اذیت نشوند! با این حال، ما هنوز هم می‌توانیم مهارت‌های تمرکز آنها را افزایش دهیم و به آنها اجازه دهیم روی یک کار در مدت زمان طولانی تمرکز کنند.

قبل از بررسی این سوال لازم است به چند نکته اشاره کنیم:

کودکان معمولا کنجکاو و پرانرژی هستند و دلیل اصلی عدم تمرکز آنها این است که عملکرد ذهن آنها متفاوت است.
وقتی کاری که به آنها سپرده ایم برایشان جالب نیست، خیلی زود خسته می شوند و توجهشان را به چیزی که جالبتر است معطوف می کنند، برخلاف بزرگترهایی که دوست دارند یا نه، آن را تمام می کنند!
در اینجا چند راه وجود دارد که به فرزندتان کمک می‌کند راحت‌تر و سریع‌تر تمرکز کند:

تمرکز کودک را افزایش دهید

1. بازی باعث افزایش تمرکز کودکان می شود

مطالعه مقالات و جستجو در اینترنت اطلاعات عمومی شما را افزایش می دهد، اما هرگز نمی تواند جایگزین مناسبی برای مشورت با متخصص و دریافت مشاوره تخصصی باشد.
از آنجایی که کودکان در حین بازی چیزهای زیادی یاد می گیرند، بهتر است فعالیت های آنها بیشتر شبیه یک بازی باشد. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها را از آن‌ها دور نگه دارید و به کودکان اجازه دهید با اسباب‌بازی‌های معمولی یا پازل‌های کودکانه بازی کنند و همچنین بازی‌هایی انجام دهند که روی آن‌ها تمرکز کرده و تمرکز را تمرین کنند.

تحقیقات نشان داده است که گوشی های هوشمند می توانند زمان تمرکز کودکان را کاهش دهند. بنابراین اصلاً گوشی هوشمند به آنها ندهید یا به ندرت اجازه دهید با آن بازی کنند.

بازی های فکری: با انجام بازی های هوشمند تمرکز کودکان را افزایش دهید. بازی هایی که نیاز به تفکر، برنامه ریزی و استفاده از حافظه دارند مفید هستند. جداول کلمات، پازل ها و بازی های کارتی می توانند توانایی کودک را برای تمرکز روی کلمات، اعداد و تصاویر افزایش دهند. یک پازل با یک عکس که در آن کودکان کوچکتر باید به دنبال اشتباه یا یک شی پنهان در تصویر باشند، می تواند توجه و تمرکز کودک را افزایش دهد.

برای سازماندهی: مرتب سازی و فوکوس ارتباط بسیار قوی دارند. پیگیری سفارش غذا، چیدن میز و چیدمان اقلام به ترتیب حروف الفبا فعالیت هایی هستند که به کودکان با تمرکز ضعیف کمک می کنند.

بنشینید: در این بازی کودک تمرین می کند که می تواند مدتی بدون حرکت در یک مکان بنشیند. یکی دیگر از بازی های متمرکز در این دسته «مجسمه سازی» است. با تکرار این کلمه ذهن کودک به آن عادت می کند و این ارتباط ذهن و بدن به تدریج تمرکز کودک را افزایش می دهد.

2. محیط را آماده کنید

برخی از کودکان در یک محیط آرام و ساکت راحت تر هستند. دیگران در محیطی که بسیار سرزنده است راحت ترند. درک محیطی که کودک شما در آن راحت تر است می تواند اولین قدم در افزایش تمرکز او باشد.

آرامش: موسیقی آرام و بی کلام در نور کم می تواند کودک شما را برای مدرسه آماده کند. کالپانا، مادر ماناو چهار ساله می گوید: «ماناو همیشه پرانرژی بوده است، اما بعد از اینکه آکواریوم را در اتاقش گذاشتم، کمی احساس آرامش می کنم. فکر می کنم تماشای شنای ماهی تاثیر خوبی روی او داشته است!

بیشتر بخوانید  بیماری اسپینا بیفیدا (مهره شکاف دار) در جنین چیست؟

لوازم برقی: در حالت ایده آل، همه دستگاه ها از جمله تلویزیون، آی پد، گوشی های هوشمند و غیره را هنگام مطالعه خاموش کنید یا از اتاق خارج کنید تا مزاحم کودک نشوید. اگر برای یادگیری به رایانه نیاز دارد، مطمئن شوید که از آن فقط برای یادگیری استفاده می کند، نه چیز دیگری.

در دسترس بودن تجهیزات اضافی: هر چیزی را که کودک نیاز دارد به او بدهید تا مجبور نشود از جایش بلند شود و چیزی بردارد. کتاب، دفتر، مداد رنگی، مداد و حتی یک لیوان آب را روی میز او قرار دهید. این به کودک یادآوری می کند که چقدر کار باقی مانده است و چگونه زمان خود را بهتر مدیریت کند. همه این فعالیت ها باعث افزایش تمرکز و توجه کودکان می شود.

3. رژیم غذایی سالم

تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با تمرکز کودک دارد. خوردن غذاهای آماده یا شیرین می تواند کودک را بی حال کند، اما غذاهای پروتئینی مانند بادام، تخم مرغ و گوشت بدون چربی باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می شود.

کافئین: یک مطالعه جدید در ایالات متحده نشان می دهد که مصرف قهوه و نوشیدنی های انرژی زا و نوشیدنی های کافئین دار در کودکان افزایش یافته است. این نوشیدنی ها قند ناسالم اضافی را به بدن خود اضافه می کنند که به نوبه خود منجر به از دست دادن انرژی می شود.

سبزیجات: یک مطالعه جالب از دانشگاه اولستر در بریتانیا نشان می دهد که خوردن نان تست و لوبیا پخته برای صبحانه باعث افزایش درک کودکان می شود. کارشناسان معتقدند مصرف میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان هایی را وارد بدن می کند که قدرت ذهن را افزایش می دهد.

تقویت ذهن

4. روال روزانه مهم است

آنیتا، مادر راهول چهار ساله، همه چیز را برنامه ریزی کرد. راهول ساعت 3.30 صبح از مدرسه برمی گردد و چیزی می خورد. «ساعت 4 او را بیرون می برم تا با بچه های محله بازی کند یا دوچرخه سواری کند.
«ساعت 5 به خانه برمی گردیم، صورتش را می شوییم، چیزی می خوریم. او از ساعت 5.30 شروع به مطالعه می کند یا تا ساعت 7.30 به انجام تکالیف می پردازد. «سپس شام و ساعت 8.30 به رختخواب برو.

لازم نیست همه ما مثل آنیتا منظم باشیم، مهم این است که فرزندمان برنامه داشته باشد، حتی اگر انعطاف پذیرتر باشد. این امر مدیریت زمان را آسان تر می کند و همچنین ذهن کودک را برنامه ریزی می کند تا بداند چه زمانی باید یاد بگیرد. در نتیجه باعث افزایش تمرکز می شود! به عنوان مثال، راهول می داند که پس از بازی باید یاد بگیرد. بنابراین وقتی بازی تمام شد وارد مرحله یادگیری می شود.

5. چرت زدن و استراحت باعث افزایش تمرکز می شود

اکثر کودکان بعد از یک خواب خوب شبانه، راحت تر تمرکز می کنند. خواب کوتاه 20 دقیقه بعد از مدرسه یا بعد از ظهر برای افزایش تمرکز عالی است. قبل از اینکه کودک شروع به یادگیری کند، باید به دستشویی برود و چیزی بخورد. زیرا این موارد باعث کاهش تمرکز می شود.

6. وظایف بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید

خواندن یک فصل کامل از یک درس می تواند برای یک کودک دشوار باشد. بهتر است فصل را به صفحات و حتی پاراگراف تقسیم کنید تا کودک پس از انجام هر کار کوچک احساس موفقیت کند و انگیزه ادامه کار را در او ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  مهمترین علت انسداد ادراری در نوزادان چیست؟

این را می توان نه تنها برای مدرسه، بلکه برای انجام تکالیف نیز انجام داد. نیتا، مادر آنکیت، یک کودک 8 ساله، گفت: هفته ها از آنیک شکایت می کردم که دارد کمد لباسش را تمیز می کند، اما او گوش نمی دهد. سپس با اشتراک گذاری کار را آسانتر کردم. “به او گفتم امروز قفسه پایینی را تمیز کند و البته کار تمام شد که به خانه رسیدم!”

7. یاد بگیرید که فرزندتان چگونه یاد می گیرد (بصری، شنیداری یا حرکتی)

هر کودکی رویکرد متفاوتی دارد. اجازه دهید کودکان با دیدن اطلاعات بهتر آن را درک کنند. شنیدن برخی از آنها آسان تر است و برخی یاد می گیرند که واقعاً چه زمانی از اطلاعات استفاده کرده و آنها را لمس کنند.
مهم است که بدانید فرزند شما متعلق به کدام گروه است، زیرا به این ترتیب کودک اطلاعات را بهتر درک می کند و یادگیری او طولانی تر می شود.

بصری: بچه هایی که بصری هستند و چیزی را می بینند بهتر می فهمند. در این حالت کودک تمرکز بهتری روی خواندن و نوشتن اطلاعات دارد.

یک فلش کارت بسازید: اگر کودک شما نیاز به یادگیری املا یا مفاهیم دارد، نوشتن روی یک کارت کوچک و دائمی به او کمک می کند تا آن مفاهیم را سریعتر درک کرده و به خاطر بسپارد.

رنگ آمیزی: از کودک بخواهید آنچه را که می آموزد نقاشی کند. این به کودک کمک می کند تا چیزها را بهتر در ذهن خود ببیند. یکی از مزایای این کار این است که مهارت های حرکتی کودک نیز بهبود می یابد.

خوشنویسی: معمولاً وقتی کودکی را یاد می گیرد می بینیم که گوشه کتاب خط می کشد و فکر می کنیم حواسش پرت شده است. اما خوشنویسی در واقع به کودک کمک می کند چیزهایی را به خاطر بسپارد و بعداً راحت تر آنها را به خاطر بسپارد.

سمعی: کودکانی که با شنیدن چیزی بهتر می شنوند، یادگیری شنوایی دارند.

بلند بخوان: کودکان دارای یادگیری شنوایی زمانی بهتر یاد می گیرند که با صدای بلند بخوانند یا به خواندن دیگران گوش دهند. در این مواقع کتاب های صوتی برای کودکان بهتر از کتاب های کاغذی هستند.

موسیقی: گوش دادن به موسیقی در حین یادگیری به این کودکان کمک می کند تا بهتر تمرکز کنند و به خاطر بسپارند.

رفت و آمد: کودکانی که مهارت های حرکتی را یاد می گیرند باید آنچه را که می خوانند لمس کنند تا بهتر آن را بفهمند و درک کنند. برای این کودکان، یادگیری با برنامه های کاربردی بهتر از بلند خواندن و نوشتن است.
نینا، مادر پنج فرزند می گوید: زمانی که پارکاس در مورد سیارات یاد می گرفت، او را به فضا بردم و وقتی به خانه رسیدیم، با هم نشستیم و مدلی از منظومه شمسی ساختیم و آن را نقاشی کردیم. پرکش. «از آن زمان، او هرگز نظم سیاراتی که حلقه دارند را فراموش نکرده است.

کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز در کودکان

8. اهداف کوتاه مدت برای تمرکز بهتر است

برای رسیدن به هدف محدودیت زمانی تعیین کنید. اگر هدف مطالعه باشد، می توان گفت که تعداد صفحات مشخصی در 20 دقیقه خوانده می شود.
به یاد داشته باشید که بزرگسالان فقط می توانند به مدت 42 دقیقه کاملاً تمرکز کنند. بنابراین کودکان زمان کمتری برای تمرکز دارند. بهتر است محدودیت های زمانی کوتاه تری تعیین کنید، مثلاً 15 تا 20 دقیقه.
نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که برخی از کودکان در محدودیت های زمانی موفق می شوند، اما برخی دیگر ممکن است احساس استرس، اضطراب و از دست دادن تمرکز کنند.

بیشتر بخوانید  از کجا بفهمیم نوزاد زردی دارد؟

باید بخوانید:

9. کودک خود را برای کار بعدی آماده کنید

وقتی کودک مشغول است، به او بگویید که چه کاری انجام دهد. چند دقیقه به او فرصت دهید تا کار را تمام کند و به سمت کار جدید بروید.
این به ویژه زمانی مفید است که کودک در حال انجام کاری است که سرگرم کننده و لذت بخش است. چون معمولا نمی خواهد تسلیم شود و کار دیگری انجام دهد.

10. سیستم پاداش

جایزه نباید چیزی شبیه شکلات یا اسباب بازی باشد. می توانید فرزندتان را تشویق کنید یا حتی به او بگویید بیشتر بیاموزد! آنوشکا، مادر فرزند ده ساله می گوید: «دخترم دوست دارد مسائل ریاضی را حل کند، اما دوست ندارد زبان بخواند، بنابراین وقتی یک زبان را برای جایزه می خواند، به او اجازه می دهم کمی جمع و تفریق انجام دهد. مناسیجه پیر بیا دیگه! ».

11. برای پرت کردن تمرکز وقت بگذارید

کودکان ذاتاً پرانرژی و بازیگوش هستند، بنابراین زمانی که زمان آنها برای انجام کاری تمام شد، می توانیم به آنها فرصت دهیم تا انرژی خود را تخلیه کنند. در این زمان بهتر است کاری متفاوت انجام دهید.
به عنوان مثال، شانتا، مادربزرگ شیفره هشت ساله، می گوید: بدوید یا اسکیت کنید. “این به او کمک می کند تا روی 10 کلمه بعدی تمرکز کند.”
به نظر او تلفیق فعالیت ذهنی با فعالیت بدنی بسیار موثر است.

12. از انرژی به نحو احسن استفاده کنید

برخی از کودکان در صبح انرژی بیشتری دارند، اما برخی دیگر در عصر انرژی بیشتری دارند. یادگیری یا انجام کارهای دیگر در این زمان به کودکان کمک می کند بیشتر روی کار خود تمرکز کنند. همیشه زمانی که بیشترین انرژی را دارند فعالیت های سخت تری را تنظیم کنید. با کاهش انرژی خود، همیشه می توانید به فعالیت های آسان تری روی بیاورید. این به کودکان کمک می کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند.

13. نفس عمیق بکشید و تصاویر ذهنی بسازید

ترکیب تکنیک های آرام سازی ساده مانند تنفس عمیق و تصاویر ذهنی مثبت به مغز کمک می کند تا مهارت های جدید را بهتر بیاموزد، برای مثال، می توانید از کودک بخواهید چشمانش را ببندد و تصور کند که در کلاس به معلم توجه می کند.
او در ذهن خود چه می بیند؟ او چه می شنود چه چیزی حواس او را پرت می کند؟
می توانید از او بخواهید تصور کند که چگونه می تواند از شر این حواس پرتی خلاص شود.
وقتی توانست این تصاویر را به طور کامل در ذهن خود ایجاد کند، ببینید رفتارش در مدرسه هم تغییر کرده است!

نتیجه
مانند سایر مهارت‌ها، می‌توانیم تمرکز را به طور خودکار بهبود دهیم. مهمترین چیز این است که به کار خود ادامه دهید. این 13 نکته در هر صورت برای افزایش قدرت تمرکز مفید است، زیرا نه تنها به تمرکز شما کمک می کند، بلکه رابطه شما با کودک را نیز بهبود می بخشد.


دیدگاهتان را بنویسید