طبق گزارش ها خبرگزاری مهراتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در سراسر کشور در نامه ای به حجالاسلام محسنی ، بیانیه رئیس قوه قضائیه ، درخواست هایی را ارائه داد.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
عدالت یکی از اساسی ترین م componentsلفه های گفتمان جمهوری اسلامی است و تحقق آن یکی از اهداف اصلی نظام است. اما امروز ، طبق شاخص ها و برآوردها ، وضعیت مطلوبی ندارد. براساس اعلامیه صریح قانون اساسی ، یکی از نهادهای مسئول در رسیدن به این مهم قوه قضائیه است. اکنون ، در آستانه آغاز مسئولیت شما در راس قوه قضائیه ، ما نیاز به تغییر جهت دادگستری بیش از هر زمان دیگری برای ایجاد تغییرات امیدوارکننده داریم ، به طوری که با بازگرداندن اعتماد عمومی به قوه قضائیه ، می توانیم اثربخشی آن را مشاهده کنیم در رسیدن به عدالت. از طرف دیگر اختیارات و تعهدات دادگستری به حدی است که در اقتصاد کشور نیز نقش موثری دارد و با توجه به مشکلات جدی زندگی در کشور ، باید توجه بیشتری به استفاده از ظرفیت خود برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشد. دستیابی به عدالت ، افزایش کارایی و تقویت سرمایه اجتماعی سیستم با رویکرد تحول در شرایط فعلی از جمله اولویت های پیشرفت دادگستری است که برای موفقیت در این مسیر موارد زیر را تأکید می کند:
اول: * اجرا و به روزرسانی مداوم سند تحول به عنوان یک نقشه راه برای دادگستری *
سند تحول قضایی ، بهترین سند برای حل مشکلات قوه قضائیه در شرایط فعلی ، توصیف مأموریت های قوه قضاییه در 7 حوزه اصلی ، شناسایی چالش ها و علل آن و شناسایی راه حل های چالش است. وجود چنین سندی زمانی م effectiveثر است که پیمانکاران توجه خود را معطوف به اجرای آن کنند و به موقع و مطابق با الزامات جدید به روز شود.
دوم: * ارائه گزارش مستمر به مردم و رسانه ها در مورد مراحل اجرای سند تحول قضایی *
اجرای بسیاری از مفاد سند تحول قوه قضاییه در هماهنگی با واحدها و سازمانهای تابعه قوه قضائیه ، تعامل مناسب قوه قضائیه با سایر نهادها ، اصلاحات ساختاری و سازمانی ، اصلاح قانون ، ایجاد زیرساخت های پایگاه داده گسترده و غیره. n اعمال موارد فوق در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و مستلزم نظارت مستمر و تأمین امکانات لازم است. تعیین جدول زمانی دقیق برای اجرای بندهای مختلف سند تحول قضایی ، آگاه سازی مردم و رسانه ها از مراحل اجرای سند و تبدیل آن به دغدغه عمومی و فعلی دادگستری ، می تواند این راه طولانی را عامل پویا
سوم: * مبارزه با فساد در سازمان با اهرم شفافیت *
مبارزه با فساد در داخل سازمان ، به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به تغییر در دادگستری ، باید از طریق ایجاد شفافیت اطلاعات ، الزام قضات و مقامات ارشد دادگستری برای ثبت دارایی ها و دارایی های خود در سیستم های اطلاعاتی انجام شود. ، نظارت و نظارت مستمر ، احترام به قضات و کارمندان صادق و افزایش هزینه های فساد در سیستم و جدیت در اعمال اصل گشودگی دادگستری.
چهارم: * کاهش تعویق و افزایش پویایی دستگاه قضایی *
با کاهش حجم پرونده های اجرایی با تصمیماتی مانند تشویق به استفاده از روش های غیر قضایی حل اختلاف ، کاهش دادخواست های غیرضروری و حذف تشریفات غیرضروری ، به حداکثر رساندن هوش دادرسی ، می توان مشکل دادرسی طولانی را به حداقل رساند. به عنوان مثال ، در برخی از کشورها امروز ، دعاوی مربوط به قصور پزشکی یا ادعاهایی شامل حق بیمه ، حوادث رانندگی و جراحات در دادگاه رسیدگی نمی شود. در این موارد ، شکایت معمولاً توسط شرکت بیمه از طریق تشکیل کمیسیون یا کمیسیون های تخصصی با حضور پزشکان ، وکلا و افراد آشنا به موضوعات حقوقی مورد رسیدگی و حل و فصل قرار می گیرد. دادگستری در حال کاهش است و علاوه بر کاهش بودجه مورد نیاز توسط دادگستری ، کیفیت مراحل قضایی نیز افزایش می یابد.
پنجم: * اعمال حقوق عمومی تحت لوای دادگستری *
اعمال حقوق عمومی یکی از مسئولیت های دادگستری است که کمتر از پرداختن به مسائل حقوقی ، کیفری و قضایی مورد توجه و برنامه ریزی قرار گرفته است. در آینده قابل پیش بینی ، قوه قضاییه باید قوانین موجود در این زمینه را اصلاح کند و ضمانت اجرای آنها را افزایش دهد ، در حالی که تعریف قانون عمومی را دنبال می کند و نمونه های دقیق آن را توسط نهاد مسئول ذکر می کند. تعریف سلایق برخی از آزادی های قانونی ، حصول اطمینان از اعمال ضعیف و ناکافی حمایت از آزادی های قانونی ، عمومیت و تفسیر برخی قوانین مربوط به حقوق عمومی از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قوه قضاییه قرار گیرد.
ششم: * ایجاد ترتیبات رسانه ای برای افزایش اعتماد به نفس عمومی *
قوه قضاییه به عنوان یکی از مهمترین ارکان دولت ، نقش بسزایی در افزایش و سقوط اعتماد عمومی دارد. عدم درک رسانه ها ، عدم دقت و عدم توضیح دلایل و اصول اقدام دولت می تواند تأثیر منفی مستقیم بر تعامل مردم با دولت داشته باشد. یکی از مهمترین نمونه های بهبود کارایی نیرو ، ایجاد سازوکارهای رسانه ای است که تأثیرات واقعی اقدامات انجام شده در این نهاد را نشان می دهد.
هفتم: * بهبود صحت و قابلیت اطمینان آرا cast *
افزایش محکومیت محکومیت با تخصص محاکمه از طریق افزایش تعداد دادگاههای تخصصی و افزایش روابط قضات با نهادهای خبره ، افزایش استفاده از فناوریهای هوشمند در مجازات و تصمیمات دادگاهها ، ایجاد شفافیت در روند صدور حکم مجازاتها ، افزایش عواقب شهادت شهادت دروغ گفتن در دادگاه با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی برای شاهدان و رفع خلأهای قانونی در این زمینه امکان پذیر است.
هشتم: * تعامل مداوم و هدفمند با بدن انسان *
برقراری ارتباط با سیاست این ارگان یکی دیگر از اولویت های دادگستری است که هم کارآیی دادگستری را افزایش می دهد و هم اعتماد عمومی را تقویت می کند. قوه قضاییه می تواند علاوه بر استفاده از نظرات گروه های فعال اجتماعی در حل چالش ها ، با ارتقا the سیستم روابط عمومی ، بستر تعامل واقعی و هدفمند خود را با مردم فراهم کند.
نهم: * تأثیر در بهبود فضای کسب و کار با افزایش امنیت سرمایه گذاری *
طبق آخرین گزارش بانک جهانی “تسهیل انجام تجارت” در سال 2020 ، در میان 190 کشور مشاهده شده ، فضای کسب و کار ایران در رتبه 127 قرار دارد. در همین حال ، بخش 25 قانون برنامه پنج ساله ششم دولت را ملزم می کند که سالانه رتبه کشور را در شاخص افزایش دهد. با پایان قانون برنامه ، این میزان به کمتر از 70 خواهد رسید. با این حال ، حدود نیمی از شاخص ها مربوط به مسائل حقوقی است. قوه قضاییه باید اطمینان و امنیت بیشتر نهادهای اقتصادی را برای رونق فضای کسب و کار ، اطمینان از اجرای سریع و دقیق قرارداد ، حمایت از سهامداران خرد ، ایجاد سرعت و سهولت در روند قانونی شروع تجارت و مبارزه با اداری را تضمین کند. و فساد اقتصادی.
دهم: * تقویت معاون بین المللی دادگستری *
تقویت تیم متخصص دادگستری در زمینه حقوق بشر و در سطح بین المللی از طریق ایجاد کارگروه های تخصصی و ارتباط بیشتر با معلمان و کارشناسان در این زمینه از دیگر اولویت های فعلی دادگستری است. قابل توجه است که دانش بسیار محدود قضات با موضوعات بین المللی نیز منجر به نقل قول اشتباه آنها هنگام صدور رای می شود. سال هاست که علاوه بر تحریم های معمول ، این کشور تحت تحریم های یک جانبه آمریکا قرار دارد که از نظر قانونی در قوانین بین المللی مستند نیست. با حمایت قوه قضائیه و با مشارکت کلیه نهادهای شرکت کننده ، می توان مرکزی برای ثبت اسناد نقض حقوق بشر علیه ایران تحت تحریم های آمریکا ایجاد کرد تا بستری فعال و متمرکز برای شکایت رسمی از این نوع تحریم ها در نهادهایی مانند دادگاه بین المللی فراهم کند عدالت