مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مجله تایم هر سال فهرست “ترین” سال را انتخاب می کند. در قسمت دوم به بررسی اجمالی 10 رویداد مهم در جهان پزشکی در سال 2013 می پردازیم:

تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون

اکنون دانشمندان متقاعد شده‌اند که اگر بتوانند بیماری‌های دژنراتیو سیستم عصبی (مانند آلزایمر یا پارکینسون) را در بیماران زودهنگام تشخیص دهند، می‌توانند به طور مؤثرتری آن‌ها را درمان کنند.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013

اولین نشانه های بیماری پارکینسون عبارتند از: لرزش انگشتان، لب ها، از دست دادن حس بویایی و خشکی صورت (شرایطی که در آن صورت بیمار شبیه چهره یک فرد نقابدار می شود که متناسب با احساساتش تغییر نمی کند).

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

اما طبق گزارش‌ها، طی سال گذشته، محققان بیومارکرهایی را یافته‌اند که مانند اثر انگشت این بیماری هستند و به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می‌کنند، گروهی از پروتئین‌های مایع نخاعی.

محققان امیدوارند در بیمارانی که به موقع تشخیص داده شده اند، بتوان از داروهایی برای کنترل علائم بیماری استفاده کرد که در بیماران در مراحل پیشرفته موثر نیستند.

منبع برای مطالعه بیشتر

کشف ژن های جدید مرتبط با بیماری آلزایمر

با کشف 12 ژن جدید مرتبط با شایع ترین نوع بیماری آلزایمر – که در سنین بالا اتفاق می افتد – تعداد کل ژن های مرتبط با این بیماری به 24 ژن رسید.

ژن‌های جدید باعث ایجاد پاسخ‌های ایمنی در بدن و التهاب می‌شوند که هر دو با آسیب مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

با کشف ژن‌های بیشتر، محققان می‌توانند آن‌ها را به سمت ساخت داروهای جدیدی هدایت کنند که علائم کاهش حافظه و زوال عقل را که از ویژگی‌های این بیماری است، کاهش می‌دهد.

3-تبدیل تخم مرغ بی کیفیت به تخم مرغ سالم

نارسایی تخمدان علت ناباروری در برخی از زنان است. محققان توانسته اند راه هایی برای کمک به این زنان بیابند. به این ترتیب تخم های بالغ سالم تولید می شوند.

این “فعال سازی آزمایشگاهی” نامیده می شود، که در آن تخمدان باید از تکه ای از بافت تخمدان برداشته شود و سپس در معرض پروتئین ها و عوامل رشد متعدد قرار گیرد تا فولیکول های نابالغ به فولیکول های حاوی تخمک تبدیل شوند.

سپس بافت دوباره به بدن متصل شده و در نزدیکی لوله فالوپ کاشته می شود.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

تاکنون 27 زن برای آزمایش این روش اقدام کرده اند که پنج نفر از آنها تخمک زنده تولید کرده اند، یکی باردار و دیگری فرزند سالمی به دنیا آورده است.

بیشتر بخوانید  شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در زاهدان به همراه آدرس و تلفن

4- قرص مدفوع!

نه! در عنوان این بخش، اغراق کردیم، این قرص دقیقاً بخشی از مدفوع نیست، بلکه از باکتری های مدفوع ساخته شده است.
روده ما مملو از باکتری هایی است که برای سلامتی ما مفید هستند، این باکتری ها به هضم غذا کمک می کنند و باکتری های مضر را خنثی می کنند.
به عنوان مثال، این باکتری ها هستند که باکتری به نام کلستریدیوم دیفیسیل را سرکوب می کنند که می تواند باعث اسهال و التهاب کشنده روده بزرگ شود.

ترکیب این باکتری ها در یک قرص ایده درخشان دکتر توماس لوئیس از دانشگاه کلگری بود.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

از 27 بیمار که کپسول ژل را آزمایش کردند، هیچ یک مجدداً با کلستریدیوم آلوده نشدند.

البته قبلاً برای درمان این بیماران از باکتری های مدفوع استفاده می شد اما در روش قبلی به نام پیوند مدفوع که بیشتر برای پزشک توضیح دادم باکتری از طریق لوله نازوفارنکس وارد دستگاه گوارش می شد.

پس با روش جدید هم سموم غیر ضروری وارد بدن نمی شود و هم روش بسیار ساده تر است.

5- روشی نوین برای کاشت مو

در روش مرسوم کاشت مو، فولیکول های مو پشت سر فرد طاس به سمت جلو حرکت می کنند. کاشت مو معمولاً 8 ساعت طول می کشد و یک زخم بزرگ در پشت سر باقی می گذارد. این روش تعداد کل موها را در فرد افزایش نمی دهد، بلکه موها از یک ناحیه متراکم به محلی که مو وجود ندارد یا تراکم مو کم است منتقل می شود.

اما در روش جدید، محققان دانشگاه کلمبیا قسمت کوچکی از پوست را برداشته، ریشه مو را در آزمایشگاه کاشت و سپس آن را به پوست بدون مو تزریق می کنند. به این ترتیب به جای حرکت دادن موها، تعداد موها واقعاً افزایش می یابد.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم، باید بگویم که در طول 40 سال، دانشمندان متوجه شده اند که اگر سلول های زیر پوست را در جوندگان تلقیح کنند، این سلول ها سلول های اطراف پوست را برنامه ریزی کرده و فولیکول های مو را تشکیل می دهند. اما در عمل در انسان، سلول های پاپیلاری که رشد کرده اند این توانایی مهم را از دست داده اند. این توانایی سلول های پاپیلاری به روشی جدید حفظ می شود.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

اما آزمایش این روش جدید نیز در نوع خود جالب بود: محققان پوست اضافی نوزادان را ختنه، برداشتند و پیوند زدند! این به این دلیل بود که پوست فولیکول نداشت، بنابراین اگر موهای موجود در آن توسط دانشمندان رشد می‌کردند، از فولیکول‌های دیگر آن ناحیه رشد نمی‌کردند و از همان سلول‌هایی که به روشی جدید تزریق می‌شدند سرچشمه می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید  چگونه مراقب خرگوشمان در منزل باشیم؟!

منبع برای مطالعه بیشتر

تزریق دوز واکسن پاپیلوماویروس نیز ممکن است اثر محافظتی در برابر ویروس داشته باشد.

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است، اما تنها نیمی از دختران و پسران بین سنین 11 تا 12 سال سه دوز معمول واکسن را دریافت می‌کنند.

خوشبختانه، تحقیقات جدید نشان داده است که یک دوز واحد از این واکسن 24 برابر بیشتر از یک عفونت ویروسی واقعی آنتی بادی تولید می کند. این یافته از مطالعه زنان در کاستاریکا بدست آمد.

هنوز مشخص نیست که آیا این سطوح از آنتی بادی ها ممکن است برای محافظت در برابر عفونت و کاهش خطر سرطان کافی باشد یا خیر. اما این یافته این احتمال را باز می کند که یک دوز واحد از واکسن ممکن است مفید باشد.

7- شبیه سازی با سلول های پوست انسان

در سال 1996 گوسفندی به نام دالی اولین پستاندار شبیه سازی شده در جهان شد. در شبیه سازی، هسته یک سلول بالغ به تخمکی که هسته آن طی فرآیندی به نام انتقال هسته ای برداشته می شود، منتقل می شود. سپس با تحریک شیمیایی و الکتریکی این هسته بالغ را وادار به تقسیم می کنند.
دانشمندان کره‌ای قبلاً ادعا کرده‌اند که این کار را در انسان انجام می‌دهند، اما به زودی مشخص شد که آنها فریب داده‌اند و از سلول تخمک به‌دست‌آمده از لقاح آزمایشگاهی یا IVF به‌جای هسته بالغ استفاده کرده‌اند.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

اما این بار، شیتالهات میتالیپوف، استاد دانشگاه اورگان، واقعاً موفق شد. با این حال، تحقیقات آنها به تولید انسان های شبیه سازی شده منجر نشد، بلکه تنها به تولید سلول های بنیادی جنینی منجر شد. در آینده با نتایج این آزمایش سلول های بنیادی وجود داشت که می توان از آنها برای درمان آلزایمر و بیماری های قلبی یا دیابت استفاده کرد.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

8- اولین تست بارداری خانگی که می تواند سن حاملگی را نیز نشان دهد

تست بارداری خانگی (تست نوزاد) تاکنون تنها می تواند باردار بودن یا نبودن یک زن را تعیین کند و اطلاعاتی در مورد سن بارداری ارائه نمی دهد، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آزمایش خانگی جدیدی به نام Clearblue را تایید کرده است که می تواند اندازه گیری سن حاملگی سن تخمین HCG. این دستگاه می تواند به زنان باردار بگوید که یک تا دو هفته، دو تا سه هفته یا بیش از سه هفته گذشته است و مطمئناً نمی تواند در مورد اکثر بارداری ها چیزی بگوید.

بیشتر بخوانید  تعطیلات رسمی و مناسبت های مرداد ١۴٠٠

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

9- تغییر معیارهای تجویز داروهای کاهنده کلسترول

انجمن قلب آمریکا و کالج آمریکایی بیماری های قلبی دوباره قوانین درمان کلسترول را تغییر داده اند.

کلسترول خون چقدر باید حفظ شود؟
باید بگوییم، بستگی به وضعیت شما دارد. در واقع، کلسترول “طبیعی” با سن، جنسیت، سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا بیماری قلبی متفاوت است.

با معیارهای جدید، بیماران به طور موثرتری با داروهای کاهش دهنده کلسترول (استاتین ها) درمان خواهند شد.

10. گامی در جهت ریشه کنی ایدز: کودک مبتلا به HIV که درمان شده است

بطور باور نکردنی! دکتر هانا گای، متخصص اطفال در دانشگاه می سی سی پی نیز آزمایش ها را بررسی یا تأیید کرد:

گفته می شود نوزاد متولد شده از بیماران ایدزی به ویروس اچ آی وی مبتلا شده بود، اما دو سال پس از تولد، نوزاد تقریباً به طور کامل از این ویروس عاری شد و از نظر “عملکردی” درمان شد.

10 رویداد مهم دنیای پزشکی در سال 2013 به نقل از مجله تایم

نوزاد پس از تولد علائم عفونت را نشان داد و بار بالای ویروس در خون او با ترکیبی از سه داروی ضد ایدز که قبلا فقط در افراد مسن استفاده می شد درمان شد.

البته باید توجه داشت که برای کاهش خطر انتقال HIV از مادر به نوزاد، مادر و نوزاد با داروهای ضد ویروسی درمان می شوند. اما در این مورد از آنجایی که خود مادر از ابتلای او مطلع نبود این کار انجام نشد.

به ناچار ترکیبی از سه دارو استفاده شد، نوزاد به دارو واکنش نشان داد و حتی زمانی که دارو قطع شد، باز هم بار ویروسی زیادی در بدن او وجود نداشت.
دانشمندان تاکنون با درمان های جدید موفق شده اند تعداد بیماران در مرحله نهفته بیماری را تا 60 درصد افزایش دهند. اما این گزارش مورد جدید امیدها را زنده کرده است که اگر درمان ضد ویروسی زودهنگام شروع شود، احتمال توقف بیماری وجود دارد.

منبع: ایران سان.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *