۹ ادویه‌ پر طرفدار که التهاب بدن را بهبود می بخشد


9 ادویه که باعث کاهش التهاب در بدن می شود

برخی از غذاها مانند ادویه جات ارائه شده در اینجا می توانند در درمان التهاب بدن موثر باشند.

1. زنجبیل

زنجبیل یک ادویه خوش طعم، تند، اما شیرین است. این ادویه ها به اشکال مختلف تازه، خشک یا پودری موجود هستند. هزاران سال است که این ادویه در طب سنتی علاوه بر مصارف آشپزی برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، میگرن، آرتریت و حالت تهوع نیز استفاده می شود. زنجبیل حاوی چندین ترکیب شیمیایی از جمله جینجرول است که می تواند اثرات التهابی روی بدن را کاهش دهد.
زنجبیل با کاهش نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C (CPR) و فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) التهاب را در بدن کاهش می دهد. نشانگر اول پروتئینی است که در موارد التهاب و روماتیسم در خون افزایش می یابد و نشانگر دوم پروتئین دیگری است که در تنظیم سلول های ایمنی نقش دارد. هنگامی که این نشانگرها از کنترل خارج می شوند، التهاب را در بدن افزایش می دهند که در نهایت منجر به بیماری می شود. با مصرف چای زنجبیل یا استفاده از پودر آن در غذاها و سالادها می توانید از خواص ضد التهابی آن بهره مند شوید.

2. سیر

سیر یک ادویه محبوب با بو و طعم قوی است. هزاران سال است که در طب سنتی برای درمان آرتروز، سرفه، یبوست، عفونت ها و دندان درد استفاده می شود. فواید درمانی سیر از ترکیبات گوگردی آن مانند آلیسین، دی آلیل دی سولفید و اس-آلیل سیستین ناشی می شود. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی هستند. مطالعات نشان داده است که استفاده از سیر به ویژه عصاره سیر کهنه نقش مهمی در کاهش نشانگرهای التهابی در خون دارد. سیر همچنین حاوی موادی مانند گلوتاتیون است که می تواند حجم آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش دهد و در عین حال فعالیت نشانگرهای التهابی را در بدن تنظیم کند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه املت ترکیه ای ساده و خوشمزه

ادویه ضد التهاب

3. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه محبوب است و از دیرباز در آشپزی استفاده می شده است. این ادویه دارای بیش از 300 ترکیب فعال است که مهمترین آنها آنتی اکسیدانی به نام کورکومین است. این یک آنتی اکسیدان ضد التهابی بسیار قوی است. مطالعات متعدد نشان داده اند که کورکومین عملکرد مولکول هایی را که ژن های التهابی را فعال می کنند، مهار می کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف مکمل های کورکومین می تواند التهاب را به اندازه ایبوپروفن و دیکلوفناک کاهش دهد. متاسفانه کورکومین به راحتی توسط بدن جذب نمی شود. برای افزایش جذب، می توانید زردچوبه را با فلفل سیاه بخورید.

4. هل دادن

هل ادویه ای با طعمی قوی و شیرین است. مصرف این ادویه باعث کاهش نشانگرهای التهابی در بدن مانند CPR، IL-6 و MDA می شود. علاوه بر این، این ادویه می تواند میزان آنتی اکسیدان های بدن را تا 90 درصد افزایش دهد. یک مطالعه هشت هفته ای روی 87 بیمار مبتلا به کبد چرب نشان داد که مصرف روزانه هل می تواند درجه کبد چرب را کاهش دهد.

5. فلفل سیاه

به عنوان سلطان ادویه ها شناخته می شود زیرا فلفل سیاه در سراسر جهان محبوبیت دارد. از دیرباز برای درمان بیماری هایی مانند آسم، اسهال و بسیاری از بیماری های معده استفاده می شده است. مطالعات نشان داده است که یکی از مواد اصلی فلفل سیاه پیپرین است و به کاهش نشانگرهای التهابی و تورم مفاصل کمک می کند. در مطالعات آزمایشگاهی روی موش، پیپرین قرمزی، عطسه و نشانگرهای التهابی مانند IL-6 را نیز کاهش داد. فلفل سیاه به راحتی در دسترس است و می توانید آن را به غذاهایی مانند گوشت، ماهی، سبزیجات و انواع پاستا اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  روش تهیه رولت گوشت با خمیر یوفکا

6. جینسینگ

جینسینگ هزاران سال است که در طب سنتی آسیا مورد استفاده قرار می گرفته است. دو نوع جینسینگ محبوب، آسیایی و آمریکایی وجود دارد. نوع آسیایی قوی تر از نوع آمریکایی است. این ادویه حاوی تعدادی مواد موثره است و فواید زیادی برای بدن دارد. یکی از مهمترین و فعال ترین ترکیبات موجود در این ادویه جین سنوزید است که می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. بررسی 9 مطالعه نشان داد که مصرف جینسینگ می تواند فعالیت نشانگر التهابی CRP را کاهش دهد.
محققان همچنین در مطالعات بیشتر دریافتند که جینسینگ به دلیل توانایی آن در سرکوب پیام رسان های شیمیایی NF-kB دارای خواص ضد التهابی است. وظیفه این پیام رسان ها فعال سازی و سرکوب ژن های التهابی و درمان التهاب است. جینسینگ همچنین می تواند فعالیت سایر نشانگرهای التهابی مانند IL-6 و TNF-α را کاهش دهد. این ادویه را هنگام پخت به غذا اضافه کنید و از فواید آن لذت ببرید.

درمان التهاب بدن با ادویه جات

7. چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیبات مفیدی به نام پلی فنول ها به ویژه اپیگالواستاکین گالات (EGCG) است و مطالعات نشان داده است که این ترکیبات می توانند مغز و قلب را سالم نگه دارند. ترکیبات پلی فنولیک نیز در کاهش چربی بدن و التهاب بسیار موثر هستند. مطالعات آزمایشگاهی حیوانی نشان داده است که این چای می تواند بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را درمان کند. ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سبز در کاهش بیماری های التهابی مانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، بیماری آلزایمر، بیماری لثه و حتی برخی سرطان ها موثر است.

8. رزماری

رزماری که به نام رزماری نیز شناخته می شود، یکی از بهترین ادویه ها در غذاهای مدیترانه ای است. محققان دریافته اند که این ادویه خوش طعم و معطر به لطف وجود ترکیبات رزماری صفر و اسید کارنوزیک می تواند التهاب بدن و همچنین درد و سفتی مفاصل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و توانایی حرکت زانو را افزایش دهد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که اسید رزماری می تواند نشانگرهای التهابی را که باعث بسیاری از بیماری ها مانند درماتیت آتوپیک، پوکی استخوان، آسم، بیماری لثه و سایر بیماری های التهابی می شوند، کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  کنجد و درمان آرتریت

باید بخوانید:

علت التهاب در بدن چیست؟

علت التهاب در بدن چیست؟

التهاب در بدن، علل و درمان: التهاب چیست و چگونه درمان می شود چند بار مواردی را دیده اید که به آن التهاب می گویند؟ از چ چربی

9. دارچین

دارچین یک ادویه خوشمزه است که از پوست درخت دارچین تهیه می شود. دو نوع اصلی دارچین به نام‌های سیلان و کاسیا وجود دارد. دارچین هزاران سال است که در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری ها مانند دیابت نوع 2 و آرتریت روماتوئید استفاده می شود. این ادویه می تواند فعالیت نشانگرهای التهابی CRP و MDA را کاهش دهد. دارچین همچنین می تواند سطح آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش دهد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که دارچین کاسیا می تواند فعالیت هر دو نشانگر التهابی CRP و MDA را کاهش دهد، اما دارچین سیلان تنها در کاهش مقدار MDA عمل می کند. مصرف زیاد دارچین به کبد آسیب می رساند پس در مصرف آن زیاده روی نکنید. این ادویه نباید بیش از یک قاشق چایخوری در روز استفاده شود. التهاب یک فرآیند طبیعی است که با ادامه آن، فرد را در معرض خطر بیماری های مختلف قرار می دهد. بنابراین با مصرف این ادویه ها می توانید تا حد زیادی التهاب را در بدن خود کاهش دهید و سلامتی را حفظ کنید.


دیدگاهتان را بنویسید