۸ کار کوچک برای آشپزخانه، که هر خانمی باید بدونه!


گاهی اوقات، برای تمیز کردن همه زباله‌ها، کثیفی‌ها و خرده‌ریزه‌هایی که در آشپزخانه جمع‌شده‌اند، یک نظافت کامل و چند ساعته لازم است. در مواقع دیگر، فقط چند دقیقه فرصت دارید. اینجاست که این کارهای کوچک بسیار کمک‌کننده و مفید خواهندبود.

چه در حال تمیز کردن سینک ظرفشویی باشید یا در فاصله‌ای که کودک شما به خواب رفته در حال گردگیری باشید، همه این کارها را هر کدام در کمتر از پنج دقیقه می‌توانید انجام دهید. شما حتی می‌توانید یکی از این کارها را در حالی که منتظر جوشیدن آب هستید یا زمانی که با یکی از دوستانتان در حال صحبت کردن هستید، به سادگی تمام کنید.

stars
پیشنهاد ستاره

هشت کار برای آشپزخانه‌ای مرتب

کثیفی اطراف سینک را پاک کنید

کثیفی لبه سینک و دور شیر آب آشپزخانه را با سیم اسکاچ ظرفشویی پاک کنید و چند هفته یا چند روز کثیفی را در کمتر از پنج دقیقه محو کنید.

خراش‌ها را محو کنید

وقتی سرتان شلوغ است، به راحتی می‌توانید آثار خراشیدگی، پاشیدن سس و اثر انگشت کثیف روی دیوار آشپزخانه را نادیده بگیرید اما کافیست چند دقیقه زمان بگذارید و این آلودگی‌ها را پاک کنید. اطراف اجاق گاز، چهارچوب درها به خصوص قسمت میانی و پایینی درها و کابینت آشپزخانه جاهایی هستند که به سادگی کثیف شده و به سادگی تمیز می‌شوند.

زیر یخچال را پاک کنید

لبه جلویی یخچال، متأسفانه مکانی ایده‌آل برای جمع شدن کثیفی، خرده‌ریزه‌ها، مو و خز دارد، چون زباله‌ها را به راحتی در خود جمع می‌کند. برای تمیز کردن سریع، این لبه را با استفاده از نازل جاروبرقی خود جارو بکشید سپس از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن این ناحیه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  نبردهای سنگین در سه ولایت کلیدی افغانستان و اعلام سفارت ایران

کشوی میوه و سبزیجات یخچال را ضدعفونی و تمیز کنید

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ توسط بنیاد ملی علوم، کشوی میوه و سبزیجات یخچال پر میکروب‌ترین نقطه آشپزخانه است. پنج دقیقه وقت بگذارید و این کشو را تمیز کنید. بقایای مواد غذایی قدیمی را بیرون بیاندازید و با یک پارچه تمیز مرطوب آن را تمیز کنید. سپس از یک دستمال ضد عفونی کننده برای از بین بردن سالمونلا، لیستریا و کپک‌ها استفاده کنید. 

درب بازکن کنسرو را تمیز کنید

عجیب است نه؟ اما چهارمین مورد کثیف در آشپزخانه شما همین درب بازکن است. احتمالاً بسیاری از ما انتظار نداریم که این ابزار آشپزخانه حاوی آثاری از سالمونلا، ای.کولای، مخمر و کپک باشد، اما نتایج مطالعات چنین نشان می‌دهند.

برای ضدعفونی کردن درب بازکن، آن را با محلول یک قاشق چایخوری سفیدکننده در یک لیتر آب گرم بپوشانید و اجازه دهید چند دقیقه بماند سپس آبکشی کرده و با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید و برای جلوگیری از زنگ زدگی، کاملا خشک کنید.

دستگیره کابینت و کشوها را تمیز کنید

با پاک کردن هر دستگیره یا دسته با یک دستمال ضدعفونی کننده شروع کنید. این کار دو هدف دارد: ۱) از بین بردن میکروب‌های روی کابینت و دستگیره‌ها و ۲) درخشان ماندن آنها. شما می‌توانید هر دستگیره را با یک پارچه تمیز مرطوب شده با سرکه سفید دستمال بکشید تا اثر انگشت و اثر رطوبت را از بین ببرد.

حوله‌های آشپزخانه را بشویید

از نظر فنی این کار به اندازه چرخه لباسشویی معمولی شما طول می‌کشد، اما جمع کردن حوله‌ها و انداختن آن‌ها در ماشین و روشن کردن لباسشویی یک دقیقه هم طول نمی‌کشد. تعویض حوله‌های تازه و تمیز به سرعت نمای آشپزخانه شما را تمیزتر جلوه می‌دهد. 

بیشتر بخوانید  تابستان در تبریز کجا برویم ؟ | بهترین آبشارها برای سفر و فرار از گرمای تابستان در تبریز

میز را دستمال بکشید

حتی اگر میز شما کاملا تمیز به نظر برسد و تکه درشت غذا یا خرده ریز روی آن نباشد، احتمالاً مقداری کثیفی و تجمع مواد غذایی در اطراف وجود دارد. با یک پارچه و تمیزکننده میز خود را براق و تمیز و درخشان کنید و جلوه خاصی به آشپزخانه خود بدهید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید