۶ علت بیماری های گوارشی را بشناسید



آنچه دیگران می خوانند:


طبق اخبار شما: اختلالات شایع گوارشی شامل بیماری ریفلاکس معده به مری، سرطان، سندرم روده تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز و فتق هیاتال است. شایع ترین علائم اختلالات گوارشی عبارتند از: خونریزی، نفخ، یبوست، اسهال، سوزش سر دل، درد، حالت تهوع و استفراغ.

همه ما بعد از خوردن مقدار زیادی از برخی غذاها کمی احساس گاز گرفتگی، یبوست یا سوزش می کنیم، اما نکته اینجاست که گاهی اوقات این علائم طبیعی نیستند و می توانند نشانه یک بیماری جدی باشند.

به گفته دکتر جیمز اف. ماریون، متخصص گوارش در دانشکده پزشکی ایکانی، می‌گوید که خوب است یک روز مرخصی بگیرید، به خصوص اگر رژیم غذایی یا سبک زندگی‌تان تغییر کند و مشکلاتی داشته باشید، اما اگر تغییرات ناگهانی هستند یا بدون هیچ دلیل مشخصی ادامه پیدا می‌کنند، بهتر است به متخصص گوارش مراجعه کنید

خردل

اگر قبلاً هرگز سوزش سر دل نداشته اید (به جز زمانی که زیاد یا غذاهای تند خورده اید) و به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی احساس سوزش سر دل می کنید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر عوارض جانبی دیگری مانند کاهش وزن دارید. احساس گلودرد غذایی یا خون در مدفوع. به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ممکن است شما یکی از 20 درصد افرادی باشید که به بیماری ریفلاکس معده (GERD) مبتلا هستند، وضعیتی که در آن اسید معده باعث التهاب و باریک شدن مری می شود.

از آنجایی که سوزش سر دل منجر به عوارض جدی مانند زخم معده و آسم می شود، نباید در سکوت رنج بکشید، داروهای مناسب معمولا علائم آن را سرکوب می کنند.

برخی از افراد به دلیل احساس سوزشی که بین قفسه سینه و شکم ایجاد می شود، سوزش سر دل را با درد قفسه سینه اشتباه می گیرند. وقتی افراد به 40 سالگی می رسند، باید این مشکل را جدی تر بگیرند.

بیشتر بخوانید  واریز عیدی 1 میلیونی رئیسی برای شب یلدا

سوزش سر دل شدید می تواند شبیه آنژین باشد و تشخیص این دو دشوار است. به همین دلیل، اگر احساس جدیدی از گرفتگی یا سوزش سر دل دارید، مشورت با پزشک و تشخیص صحیح بیماری اهمیت بیشتری دارد.

دل درد

تشخیص دقیق درد شکم مشکل است. اگرچه آپاندیس شما در سمت راست پایین شکم شما قرار دارد، اما بسیاری از افراد هنگام ابتلا به آپاندیسیت در قسمت پایین شکم خود احساس درد می کنند. مشکلات کیسه صفرا که درست در زیر کبد در وسط شکم قرار دارد، می تواند باعث درد در قسمت بالای شکم یا حتی در پشت شود.

درد مکرر شکم می تواند نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد که 10 تا 15 درصد از آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه طبق کالج آمریکایی گوارش، تنها 5 تا 7 درصد آن تشخیص داده می شود. علائم اغلب شامل گاز، اسهال و/یا یبوست است که حداقل سه بار در ماه به مدت سه ماه یا به طور مداوم برای حداقل شش ماه رخ می دهد.

هنگامی که با پزشک خود صحبت می کنید، بسته به مدت زمان ناراحتی و شدت درد، تشخیص متفاوت خواهد بود. اگر نسبتا جدید است و چیزی وجود ندارد که بتوانید به تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی ربط دهید، اگر در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند، باید پس از چند روز به پزشک مراجعه کنید. اگر درد منظم و مداوم دارید، حتی اگر از بین رفت، به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر مواقع، پزشک مشکل شما را برطرف می کند.

زندان

به گفته دکتر جنیفر کاتز، متخصص گوارش در مرکز پزشکی مونتری در نیویورک، یبوست یک علامت هشدار دهنده نیست و هیچ مقدار دفع مدفوع را نمی توان طبیعی تلقی کرد. به گفته موسسه ملی بهداشت، احتباس مدفوع یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که 42 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. یبوست (مدفوع کمتر از 3 بار در هفته یا تخلیه ناقص روده ها) معمولاً نتیجه عدم دریافت فیبر کافی یا تغییر روال غذا خوردن است.

بیشتر بخوانید  مخالفت مجلس انقلاب با افزایش قیمت دارو

یبوست گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد. این ممکن است شامل زخم یا آسیب به دیواره روده بزرگ، IBS یا عوارض جانبی دارو باشد. اگر حرکات روده شما با کارهایی که دوست دارید انجام دهید تداخل دارد و مدام مجبور هستید به سمت دستشویی بدوید، مدفوع شما سفت می شود و نیاز به فشار دارد یا همیشه مجبور هستید از ملین ها برای اجابت مزاج استفاده کنید، به پزشک مراجعه کنید.

افراد زیادی هستند که در سکوت از این بیماری رنج می برند، زیرا نمی خواهند مشکل خود را درمان کنند و به پزشک مراجعه کنند. کارهای زیادی می توانیم برای بیماران انجام دهیم، مانند تغییر رژیم غذایی یا دارو.

اسهال

اسهال حاد که کمتر از 4 هفته طول می کشد بسیار شایع است، طبق گزارش NIH، حدود 179 میلیون نفر هر ساله به اسهال حاد مبتلا می شوند که می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی یا ویروسی، انگل ها یا حتی خوردن غذاهای حاوی سوربیتول باشد. یک الکل قندی که به آرامی در بدن انسان متابولیزه می شود (معمولاً در آدامس های بدون قند یافت می شود، سوربیتول نیز عامل ایجاد گاز است).

از آنجایی که اسهال می تواند منجر به کم آبی شدید و سریع شود، در صورت داشتن هر یک از این علائم، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، مدفوع شل به مدت بیش از 2 روز، دمای بالای 102 درجه فارنهایت، دفع 6 مدفوع یا بیشتر در 24 ساعت درد شدید در ناحیه شکم یا مقعد، مدفوع سیاه، قیری یا خونی یا علائم کم آبی بدن (تشنگی، چشم درد، ادرار تیره، ادرار کمتر از حد معمول).

اسهال مزمن که حداقل برای یک ماه اتفاق می افتد کمتر شایع است. می تواند ناشی از زخم روده بزرگ، عوارض جانبی دارو، عفونت طولانی مدت، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، IBS، بیماری سلیاک (نادر و معمولا در افراد مسن) یا حتی سرطان باشد. یا ممکن است حساسیت غذایی یا عدم تحمل به شیر گاو، سویا، تخم مرغ یا غذاهای دریایی باشد. تنها راه اطمینان، مراجعه به پزشک است. باید علت دقیق اسهال را بدانیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

بیشتر بخوانید  استقبال از حسن یزدانی در جویبار+ عکس و فیلم

نفخ و گاز ناخوشایند

به طور معمول، گاز از بدن همه خارج می شود، اما برخی افراد بیشتر از آن دارند. شاید تا زمانی که به یاد دارید همیشه کمی گاز گرفته اید، یا شاید به ندرت گاز گرفته اید، اما تمام هفته نفخ کرده اید. اگر این علائم ناخوشایند شما را از زندگی روزمره باز می دارد، یک متخصص تغذیه و/یا متخصص گوارش می تواند به شما کمک کند.

این می تواند یک مشکل آناتومیکی مانند آسیب، التهاب مرتبط با IBS، بیماری کرون یا کولیت، یا مشکلات عملکردی مانند توانایی و حرکت روده باشد. حتی ممکن است اخیراً حساسیت های غذایی شما ایجاد شده باشد، مانند عدم تحمل لاکتوز، که معمولاً بعد از 30 سالگی رخ می دهد، بیماری سلیاک یا رشد بیش از حد باکتری ها.

صرف نظر از علت، زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است، به خصوص اگر گاز با علائمی مانند خونریزی، کاهش وزن یا استفراغ مکرر همراه باشد. همچنین، یک متخصص تغذیه رژیم غذایی شما را بررسی می کند و به شما کمک می کند تا بفهمید کدام غذاها باعث نفخ شما می شوند و از آنها اجتناب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید