مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۶ خاصیت بی نظیر قهوه دم سرد + طرز تهیه این نوشیدنی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مزایای فوق العاده قهوه دم سرد


قهوه دم سرد یا کلد برو به تازگی محبوبیتی بین قهوه خورها به دست آورده است. برای درست کردن قهوه دم سرد، به جای استفاده از آب داغ برای بیرون آوردن بخار و کافئین دانه های قهوه، این دانه ها 12 تا 24 ساعت در آب سرد خیسانده می شود.


در این روش تلخی قهوه کمتر از دانه های بو داده قهوه داغ می شود. اگرچه بیشتر تحقیقات برای تاثیرات سالم قهوه از قهوه داغ استفاده کرده اند، به نظر می رسد قهوه سرد تاثیرات مشابه زیادی دارد. در این مقاله به معرفی این نوشیدنی جدید و مزایای آن برای سلامتی پرداخته ایم.


برای شروع، بیایید موضوع را روشن کنیم. ببینیم اولین بار که قهوه دم سرد سفارش می دهید قرار است چه چیزی بخورید. پیش از آن لازم است با انواع قهوه دم سرد آشنا شوید:


  • قهوه یخی: قهوه معمولی سرو شده روی یخ، چه مخلوط شده چه مخلوط نشده است.

  • قهوه نیتروژنی: قهوه دم سرد نیترو حاوی گاز نیتروژن که نتیجه قهوه ای کرمی و شیرین تر با کف نرم تر روی آن است.

  • قهوه دم سرد نیو اورلئان: روند خیساندن قهوه مثل قهوه دم سرد است اما کاسنی هم به آن اضافه می شود که به قهوه طعمی شیرین می دهد. شیر و شکر یا شیرین کننده های دیگر یک نوشیدنی کرمی سرد با کافئینی قوی و عالی درست می کنند.


طرز تهیه قهوه دم سرد



خواص قهوه دم سرد


قهوه دم سرد کافئین بیشتری از قهوه های معمولی دارد. از آنجایی که دانه های قهوه به مدت طولانی خیسانده می شوند نسبت قهوه دم سرد به آب حدود 1 به 60 حساب می شود. این نسبت در مقایسه با قهوه چکیده 1 به 20 است. پس در قهوه دم سرد مقدار زیادی کافئین داریم. با این وجود به یاد داشته باشید عصاره قهوه دم سرد با شیر، خامه یا آب رقیق شده و از غلظت کافئین کم می شود. البته باید چند متغییر را در نظر داشت:


  • دانه های قهوه مورد استفاده

  • مقدار زمان خیساندن

  • میزان شیر، خامه یا آب مورد استفاده برای رقیق کردن دمنوش


مثلا یک لیوان قهوه دم سرد استارباکس 16 اونسی به بدن شما 200 میلی گرم کافئین می رساند. این در حالی است که یک فنجان قهوه داغ، بسته به نوع دانه قهوه و دیگر عوامل مختلفی که گفته شد 260 تا 375 میلی گرم کافئین به شما می رساند. اگرچه قهوه دم سرد سرشار از کافئین است حتما به این معنی نیست که تا یک هفته به شما دلهره و تپش قلب می دهد. اگر می خواهید از لحاظ ذهنی یا فیزیکی سرحال شوید فقط به یک فنجان قهوه سرد دم که متناسب با ترکیب فیزیکی شما رقیق شده باشد نیاز دارید.


1. یک فنجان قهوه دم سرد می تواند به کاهش وزن شما کمک کند


به واسطه کافئین بالای آن، قهوه دم سرد می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. چطور؟ خب نوشیدن یک فنجان قهوه دم سرد یا نیترو بعد از تمرینات ورزشی میزان انرژی بعد از تمرین را بالا می برد و اثر چربی سوزی بدن را ادامه می دهد.


قهوه معمولی هم این اثر را دارد اما تصور کنید فقط با نوشیدن یک فنجان قهوه دم سرد یا نیترو روی مبل مورد علاقه تان و افزایش کافئین در بدن چقدر چربی های بیشتری می سوزند.


بیشتر بخوانید: تاثیر شگفت انگیز قهوه در کاهش وزن و سلامت بدن


2. نوشیدن قهوه دم سرد شما را باهوش تر می کند


کافئین موجود در یک فنجان قهوه جریان خون به مغز شما را افزایش می دهد و در نتیجه عملکرد شناختی شما را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد اجزای بیو اکتیو قهوه می تواند کمبودهای شناختی را کاهش دهد و باعث بهبود عملکرد حرکتی شود.


یک مطالعه نشان داده است افرادی که در روز 3 تا 5 فنجان قهوه می خورند در میانسالی 65% در خطر کمتری برای افزایش زوال عقل و آلزایمر در سنین پیری هستند.


در یک مطالعه مشاهده ای دیگر دیده شد قهوه خورها خطر کمتری برای ابتلا به پارکینسون دارند. در واقع، مردانی که بیشتر از چهار فنجان قهوه در روز می نوشند، پنج برابر کمتر احتمال افزایش زوال عقل دارند.


3. قهوه دم سرد برای کسانی که معده حساسی دارند بهتر است


حرارتی که برای درست کردن قهوه چکیده به کار می رود به قهوه طعمی تلخ می دهد. در روند درست کردن قهوه دم سرد از هیچ حرارتی استفاده نمی شود، به همین دلیل مزه آن ملایم تر و اسید قهوه کمتر می شود. به همین دلیل، کسانی که معده حساسی دارند و از بازگشت اسید به مری رنج می برند معمولا قهوه دم سرد را راحت تر تحمل می کنند.


اگر تصمیم دارید خودتان قهوه دم سرد درست کنید شاید بخواهید آن را با دانه های طعم دار قهوه امتحان کنید؛ این دانه‌ها طعم بیشتری دارند و معمولا باعث می شود نتیجه نهایی تلخی کمتری داشته باشد که اگر نپسندید می‌توانید از آن صرف نظر کنید.


4. نوشیدن قهوه دم سرد می تواند عمر شما را بیشتر کند!


اخیرا یک تحقیق قابل توجه ادعا می کند نوشیدن روزانه قهوه می تواند برای سلامت شما مفید باشد و حتی زندگی شما را طولانی کند. چطور ممکن است؟ قهوه، قابلیت چربی سوزی بدن شما را بالا می برد، حساسیت به انسولین را افزایش و خطر زوال عقل را کاهش می دهد و خوشمزه هم که هست. چرا که نه؟


بیشتر مطالعات در این باره به دلیل آنتی اکسیدان قهوه انجام شده است. آنتی اکسیدان ها به خصوص، اسید کلروژنیک قهوه، ضد التهاب های طبیعی بدن هستند و قهوه سرشار از این اسید است. اگرچه هیچ تحقیقی به طور ویژه، قهوه دم سرد را مورد بررسی قرار نداده است احتمالا آنتی اکسیدان و روغن و اسید بیشتری بعد از روند خیساندن دانه ها باقی می ماند. این یعنی قهوه دم سرد می تواند برای شما مفیدتر از قهوه جاوا باشد.


علاوه بر این، قهوه نسبت به نوشیدنی های غنی از کافئین مثل چای حاوی مقدار بیشتری از رادیکال های آزاد مبارز هستند. رادیکال های آزاد دلیل سرطان هایی مشخص هستند پس هر چه در بدنتان کمتر باشند بهتر است.


5. نوشیدن هر روز قهوه دم سرد می تواند ظاهر جوان شما را حفظ کند


قهوه دمنوشی شناخته شده با تاثیرات ضد پیری است و این به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در قهوه است. آنتی اکسیدان ها می توانند پوست شما را در برابر مواد شیمیایی مضر هوا و اشعه های UV آسیب رسان آفتاب حفظ کنند و به نرم، جوان و مرطوب ماندن پوست شما کمک کند.


6. قهوه دم سرد نیترو بهترین قهوه برای افرادی است که رژیم می گیرند


اگر حواستان به وزنتان است اما با ترک عادت شکر خوردن کلنجار می روید، مثلا اگر معمولا دو قاشق شکر به قهوه دمی اضافه می کنید و با قهوه تان شیر یا خامه هم می خورید این افزودنی ها 70 کالری به قهوه شما اضافه می کند. اگر روزانه چند فنجان قهوه می خورید کنترل تمام آن کالری های اضافه زود از دستتان در می رود. قهوه دم سرد به خصوص قهوه نیترو بهترین قهوه دمی برای شما است.


نیترو بدون شیر، خامه یا شکر سرو می شود چون اصلا به اینها نیازی ندارد؛ نیتروژن استفاده شده در درست کردن این قهوه، مزه آن را غلیظ، خامه ای و شیرین می کند. حتی ادعا می شود مقدار فراوانی نیتروژن مزه آن را مثل شیر شکلات می کند. پس می توانید از یک قهوه خامه ای، شیرین با مزه شکلات بدون بی فایده کردن تلاش هایتان برای کاهش وزن لذت ببرید. فقط از شیرینی ها بگذرید.


مزایای حتمی نوشیدن قهوه دم سرد


افرادی که قهوه دم سرد و انواع آن را می نوشند می توانند به زندگی طولانی تر، عملکرد بهتر مغز و افزایش سرعت کاهش وزنشان امیدوار باشند. همه این موارد به دلیل روند خیس خوردن دانه های قهوه و روشی است که این دمنوش درست می شود. شاید بخواهید قبل از خوردن قهوه دم سرد، آن را در یک کافه محلی امتحان کنید. مزه آن مورد علاقه هر کسی نیست اما اگر می خواهید همرنگ جماعت شوید و شما هم آن را امتحان کنید، قهوه دم سرد با طعمی خاص و متفاوت منتظر شماست.


بیشتر بخوانید:


قهوه گانودرما چیست ؟ آشنایی با خواص قهوه گانودرما


دانستنی‌های جالب و حقایق عجیب درباره قهوه


بیشتر بخوانید  کاهش تقاضا برای ادویه‌ها
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *