مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۵ راهکار ساده و خانگی برای کاهش کلسترول خون

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

وقتی صحبت از کلسترول می شود، دانستن اعداد بسیار مهم است. هیپرلیپیدمی (افزایش چربی در خون) به این معنی است که خون شما دارای چربی زیادی مانند کلسترول و تری گلیسیرید است. یکی از انواع هیپرکلسترولمی، هیپرکلسترولمی، به این معنی است که شما کلسترول بد (LDL) بیش از حد در خون خود دارید. این وضعیت باعث افزایش تجمع چربی در رگ ها و خطر انسداد می شود.

روش دیگری که می تواند اعداد کلسترول شما نامتعادل به نظر برسد، زمانی است که سطح کلسترول خوب (HDL) شما بسیار پایین است. با کاهش HDL برای حذف کلسترول از شریان ها، خطر پلاک های آترواسکلروتیک و انسداد افزایش می یابد. اگر هیپرلیپیدمی برای شما تشخیص داده شده باشد، سلامت عمومی شما و سایر عوامل خطر، مانند سیگار کشیدن یا فشار خون بالا، به راهنمایی درمان شما کمک خواهد کرد. این عوامل خطر می توانند با کلسترول LDL بالا یا کلسترول HDL پایین ترکیب شوند و بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارند.

خبر خوب این است که کلسترول بالا را می توان کاهش داد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش داد. اگر 20 سال یا بیشتر دارید، کلسترول خود را آزمایش کنید و با پزشک خود برای تنظیم سطح کلسترول خود کار کنید. اغلب، تغییر در رفتار می تواند به بازگرداندن اعداد مربوطه به حالت عادی کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی به تنهایی باعث بهبود سطح کلسترول نشود، ممکن است دارو تجویز شود.

بیشتر بخوانید  تزریق واکسن کرونا در تهران رکورد جدیدی را ثبت کرد

به گفته دفتر ترویج تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تغییرات سبک زندگی برای کاهش کلسترول خون عبارتند از:

تغذیه سالم برای قلب

از نقطه نظر تغذیه، بهترین راه برای کاهش کلسترول کاهش مصرف چربی اشباع شده و چربی ترانس است. کارشناسان توصیه می کنند چربی اشباع شده را به کمتر از شش درصد کالری روزانه محدود کنید و مصرف چربی ترانس را به حداقل برسانید. کاهش این چربی ها به معنای محدود کردن مصرف گوشت قرمز و محصولات لبنی تهیه شده از شیر کامل است. به جای شیر کم چرب، لبنیات بسیار کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید. همچنین به معنای محدود کردن غذاهای سرخ شده و پختن با روغن های سالم مانند روغن نباتی است.

یک رژیم غذایی سالم برای قلب بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، مرغ، ماهی، آجیل و روغن های گیاهی غیر گرمسیری تاکید دارد. ضمن محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، غذا و نوشیدنی های شیرین شده با سدیم و شکر.

برای کاهش کلسترول خود غذاهای سالم بپزید. یک برنامه غذایی سالم برای قلب می تواند به شما در کنترل سطح کلسترول خون کمک کند.

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

سبک زندگی کم تحرک کلسترول HDL (کلسترول خوب) را کاهش می دهد. فعالیت بدنی مهم است. حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در هفته برای کاهش کلسترول و فشار خون بالا کافی است. شما گزینه های زیادی دارید، از جمله پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری یا حتی کار در حیاط.

ترک سیگار

سیگار باعث کاهش کلسترول HDL می شود. حتی بدتر از آن، زمانی که فردی با سطح کلسترول ناسالم سیگار می کشد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب افزایش می یابد. سیگار همچنین خطر سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  درخواست تحکیم حدت از رئیسی درباره کابینه سیزدهم- اخبار سیاسی تسنیم

با ترک سیگار، افراد سیگاری می توانند کلسترول LDL خود را کاهش دهند و سطح کلسترول HDL خود را افزایش دهند. همچنین، ترک سیگار می تواند به محافظت از عروق آنها کمک کند. افراد غیر سیگاری باید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند.

کاهش وزن

اضافه وزن یا چاقی کلسترول بد را افزایش می دهد و کلسترول خوب را کاهش می دهد، اما کاهش بین 5 تا 10 درصد وزن می تواند به بهبود تعداد کلسترول کمک کند.

مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تا به اهداف سلامتی خود از جمله حفظ کلسترول در سطح سالم برسید. تصمیم گیری با تیم مراقبت های بهداشتی بهترین راه برای ایجاد یک برنامه درمانی است که بیشتر به آن پایبند باشید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *