مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۳۰ خاصیت بی نظیر خرمالو برای سلامتی بدن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خواص خرمالو : خرمالو ها از نظر یونانی ها به عنوان غذای خدایان شناخته می شد. به کمک خرمالو می توان سلامتی بدن را تامین کرد و از ویژگی های تندرستی آن باید به کاهش دیابت، سیستم گوارشی سالم، کلیه های سالم، کبد سالم، انرژی بالا، کاهش وزن فوری، کاهش کلسترول و حذف مشکلات تیروئیدی اشاره کرد. از دیگر مزایا سلامتی این میوه نیز می توان به سلامت قلب، کاهش استرس و حفاظت از چشم پرداخت.با مجله دلگرم همراه باشید تا با دیگر خواص خرمالو نیز آشنا شوید




1- کاهش وزن




این میوه به شکل متوسط وزن آن 168 گرم است و تنها 31 گرم کربوهیدارت در آن وجود دارد. به دلیل کمی چربی در خرمالو یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن است و بسیاری از افرادی که به دنبال لاغری هستند، سعی می کنند خرمالو را در برنامه غذایی خود داشته باشند.


6 روش جالب برای کاهش وزن بدون نیاز به ورزش




2- منبع غنی فیتوکمیکال‌ها




این میوه یک منبع غنی از مواد شیمیایی مختلفی چون کاتچین ها و آنتی اکسیدان های پلی فنولی محسوب می شود. کاتئین یک عامل ضد التهابی و ضد عفونی کننده به شمار می رود. بنابراین می توان چنین میوه ای را برای جلوگیری از عفونت و واکنشهای التهابی ناخواسته، مناسب دانست.




3- ضد هموروئید




براساس گزارش ها خرمالو ژاپنی دارای خواص ضد هورمونیک می باشد. چنین خاصیتی موجب جلوگیری خونریزی بیش از حد زخم ها شده و در قدیم آن را به کار می گرفتند.




4- مناسب برای سیستم گوارشی




همانطور که می دانید فیبرها برای حرکت غذا در روده بسیار مناسب هستند. استفاده از میوه های سرشار از فیبر کمک می کند تا جنبش در روده ساده بوده و از این رو سیستم گوارشی نیز سالم باقی خواهد ماند. تانن های درون خرمالو به تنظیم حرکت مواد در روده می پردازند ، بنابراین در تسکین درد هنگام اسهال مفید است، در مجموع می توان سیستم گوارشی سالمی داشت.


5- مناسب برای دیابتی ها




کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند همیشه گرسنه هستند و اغلب ممکن است واکنش خاصی به این موضوع نشان ندهند. غنی بودن خرمالو از فیبر کمک می کند تا سطح گرسنگی در این بیماران کاهش یافته و به موجب آن سطح قند خون نیز تنظیم شود.


در این رابطه بیشتر بدانید: دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟




6- مناسب برای بیماران دارای فشار خون بالا




اگر در رژیم غذایی سدیم بسیاری وجود داشته باشد، فشار خون نیز بالا می رود. خرمالو به دلیل سطح کم سدیم موجب کاهش فشارخون می شود. بنابراین افرادی که می خواهند در رژیم غذایی خود سدیم کمی داشته باشند، بدون شک خرمالو برای آنها مفید خواهد بود.


فشار خون بالا (htn) وراه های کنترل آن

بیشتر بخوانید  خورش واویشکا | غذای محلی و خوشمزه گیلانی




7- تقویت ایمنی بدن




ویتامین C نقش مهمی در ایمنی بدن دارد. از این رو خرمالو نیز یک منبع غنی ویتامین C محسوب شده و محافظت کاملی از بدن دارد. به کمک خرمالو می توان در برابر بیمارهایی چون سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماریهای عفونی و آسم بدن را تقویت کرد.




8- مبارزه با سرطان


سرطان یکی از بیماری های شایع و بسیار خطرناک است که هر سال تعداد افراد بیشتری را درگیر می کند.


باتوجه به وجود آنتی اکسیدان های بسیار در خرمالو، می توان آن را منبعی برای مبارزه با سرطان دانست. گذشته از آن وجود ویتامین A ،کاملا برای نابودی سرطان مفید است.


9- بهبود بینایی




از آنجایی که خرمالو منبع کاملی برای ویتامین A می باشد، برای بینایی فوق العاده است. ویتامین A نقش مهمی در بهبود بینایی افراد ایفا می کند.




10- تولید گلبول قرمز بیشتر




مس موجود در خرمالو برای جذب آهن در بدن بسیار مفید است. از این رو با خرمالو می توان گلبول قرمز بیشتری در خون داشت که نقش مهمی در سلامتی دارند.


خواص خرمالو




11- برخورداری از کبد سالم




خرمالو با وجود آنتی اکسیدان های بسیار موجب نابودی رادیکال های آزاد مضر اکسیژن در بدن می شود. گذشته از آن اثر مواد سمی در بدن را کاهش داده و از آسیب رسیدن به سلول جلوگیری می کند. با این حساب با نابودی سم می توان کبد سالمی داشت و سلامتی کبد را تامین می کند.




12- درمان سکسکه


خرمالو ژاپنی را یک میوه مفید برای درمان سکسکه می دانند که توسط پزشکان تجویز می شود.


در این رابطه بیشتر بدانید: علت سکسکه کردن چیست؟با بهترین راههای درمان سکسکه آشنا شوید




13- ذخیره آبی بالا




خرمالو میوه‌ایست که سرشار از آب می باشد. بنابراین هنگام مصرف آن ممکن است ادرار بیشتری داشته و در نتیجه برای کلیه مفید خواهد بود. وجود پتاسیم در آن منبع مفیدی برای سلامتی کلیه به عنوان یک مواد معدنی خواهد بود.




14- سرشار از انرژی




از آنجایی که خرمالو دارای قند بالا و پتاسیم فراوان است، آب آن یک مواد انرژی زا محسوب می شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو بسیار مفید است و می تواند انرژی بالایی را به افراد ارائه دهد.




15- منبع شگفت انگیز مواد شیمیایی گیاهی


خرمالو بدون شک یک منبع سرشار از مواد شیمیایی گیاهی چون آنتی اکسیدان های پلی فنولی و کاتکین‌هاست. این مواد ضد التهابی در جهت جلوگیری از عفونت افراد کمک شایانی می کند.


16- توقف رشد تومور




باتوجه به وجود آنتی اکسیدان در خرمالو که نه تنها از سرطان جلوگیری می کند، بلکه نقش موثری در توقف رشد تومور دارد. خرمالو با ترکیب اسید بتولینیک خود یک میوه ضد تومور محسوب می شود. با این تفاسیر خرمالو را می توان میوه مفید برای بیماران دارای تومور دانست که هر لحظه افزایش ابعاد تومور و گسترش بیماری آنها وجود داشته و در این بین خرمالو با ویژگی خود مانع از رشد تومور می شود.

بیشتر بخوانید  سالاد اولویه با تزیین کودکانه باب اسفنجی




17- جلوگیری از پیری زودرس




خرمالو مملو از ویتامین A، بتا کاروتن، لوتیین، لیکوپن و کریپتوکسانتین است. این موارد با کاهش سطح استرس اکسیداتیو، موجب جلوگیری از پیری زودرس، چین و چروک، لکه های سنی، بیماری آلزایمر، خستگی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلات و برخی دیگر خواهد شد.




18- کنترل فشار خون




پتاسیم یکی از مواد معدنی است که حجم بالای آن در خرمالو وجود دارد. این پتاسیم می تواند همچون وازودیلاتور فشارخون را کاهش دهد. فشار خون از بیمارهای قلبی جلوگیری کرده و سلامت قلب را به دنبال دارد. این میوه همچنین سرشار از آروماتراپی بوده که برای سلامت قلب مفید است.




19 – تنظیم گردش خون


خرمالو از مجموعه ای ویتامین B چون پیریدوکسین، اسید فولیک و تیامین برخوردار است و نقش مهمی در فرآیندهای آنزیمی مختلف و توابع متابولیکی سراسر بدن دارد. این عناصر متابولیسم بدن را افزایش داده ودر نتیجه ایمنی بیشتری را فراهم می کنند. خرمالو با افزایش سطح انرژی و هضم بهتر می تواند بسیار مفید باشد.


20- سرشار از منیزیم


خرمالو به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین فراوان، یک منبع سرشار از منیزیم می باشد. این ماده حیاتی برای سلامت بدن ضروریست. شما قادرید این میوه را به شکل کامل یا در قالب آب میوه مصرف کنید و در هر دو صورت می توانید این عناصر را جذب بدن خود نمایید. بنابراین اگر به دنبال قدرت بیشتر بدن و انرژی بالاتر هستید، بدون شک منزیوم بسیار خرمالو تاثیربرانگیز است.


خواص خرمالو


21- محافظت از چشم


خرمالو نیز یک منبع غنی ویتامین A است و برای محافظت از چشم بسیار مفید می باشد. بنابراین اگر مدت زمان طولانی در برابر لپتاپ یا دیگر دستگاه های الکترونیکی قرار می گیرید، بدون شک ویتامین A برای شما بسیار مفید است و می توانید حجم بالایی را از طریق خرمالو دریافت کنید.




22- نابودی بیماری ماکولا




به کمک زئاکسانتین موجود در خرمالو که به عنوان کاروتینوئید غذایی شناخته می شود، می توان به فیلترکردن نور پرداخت و در نتیجه نابودی ماکولار در سالمندان را در پی خواهد داشت.




23- سلامت قلب و عروق




خرمالو از آنجایی که سرشار از پتاسیم بوده، کاهش فشار خون را در پی داشته و از این رو برای سلامت قلب بسیار مفید است.




24- ترمیم پوست




ماسک صورت یکی از بهترین روش ها برای درخشندگی صورت است. این ماسک با ترکیب ویتامین A، E و کاروتن زیبایی صورت را دوچندان می سازد. در این بین اگر پوره خرمالو را 20 دقیقه روی صورت قرار دهید، موجب درخشندگی صورت شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید  روش پخت دلمه سیب زمینی لذیذ




25- جلوگیری از تولید روغن پوست




خرمالو همانطور که گفته شد، برای پوست بسیار مفید است. اگر پوره خرمالو را روی منافذ پوست خود قرار دهید مانع از تولید روغن در پوست شده و همیشه صورتی صاف، نرم و بدون چربی خواهید داشت. همان پوستی که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا از راه درمان گیاهی به آن دست پیدا کنند.




26- جلوگیری از خطوط چین و چروک




خرمالو با آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن همچون کرم ضد آفتاب عمل کرده و مصرف 16 میلی گرم لیکوپن در روز همچون محافظی برای پوست عمل می کند. بنابراین رطوبت پوست حفظ شده و چین و چروکی در کار نخواهد بود. با این حساب خرمالو را باید منبع کاملی دانست.


۳۰ خاصیت اثبات شده روغن شمعدانی برای سلامت بدن




27- افزایش کیفیت مو




خرمالو سرشار از ویتامین A، B و C بوده که برای مو بسیار مفید است.




28 – بهبود عملکرد آنزیم ها




خرمالو به دلیل برخورداری از پروتئین و ویتامین B چون اسید فولیک، پیریدوکسین، تیامین و ویتامین بی 6 می تواند تعدادی از توابع آنزیم های متابولیکی موجود در ارگانیسم را احیا کرده و عملکرد آنزیم ها را بهبود بخشد.




29- رفع یبوست و ناراحتی روده




وجود فیبر بالا در خرمالو کمک شایانی در بهبود یبوست کرده و ناراحتی روده را برطرف می سازد. در حقیقت فیبرکمک می کند تا غذا هضم شده به شکل راحتی از روده عبور کرده و از بدن خارج شود.


فیبر بالا در بدن کمک می کند تا خطر ابتلا به بیماری دیورتیکولیت یا زوال روده به حداقل برسد. بنابراین فیبر را می توان یکی از عناصری برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی دانست و خرمالو نیز یک منبع سرشار از فیبر محسوب می شود و به افراد کمک می کند تا روده و سیستم گوارشی سالمی داشته باشند.




29- سیستم دفاعی قوی




از آنجایی که خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است، سیستم دفاعی قدرتمندی را برای بدن فراهم می آورد. از این رو باید آن را یک منبع عالی برای بهبود سیستم دفاعی بدن دانست. این سیستم نقش موثری در جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و برخی دیگر داشته، بنابراین اهمیت دارد که سیستم دفاعی بدن تقویت شود.




30- جلوگیری از مشکلات تروئیدی




یکی از جایگزین های نمک در بحث ید می تواند خرمالو باشد. این میوه سرشار از ید بوده و در این بین موجب جلوگیری از بیماری تیروئیدی می شود. خرمالو منبع کامل برای دریافت ید است و مصرف آن در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.


تهیه شده مجله دلگرم


مرضیه ملایری


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *