مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۲۴ راهکار شگفت انگیز خانگی برای درمان خون دماغ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مجله دلگرم | درمان خون دماغ روش های زیادی دارد. برای اغلب افراد خون دماغ یک وضعیت نادر است و معمولا بر اثر آسیب دیدگی و جراحت بوجود میاید. در ادامه راهکار های زیادی به شما آموزش خواهیم داد اما همین الان هم یک روش کوچک برای متوقف کردن خونریزی دماغ به شما میگویم و آن این است که هنگام خون دماغ شدن براحتی میتوانید با وارد کردن یک دستمال کوچک درون بینی و کمی فشار دادن آن میتوانید خونریزی را متوقف کنید.

همانطور که گفتیم، خون دماغ برای اکثر مردم اتفاق نادری است اما برای برخی به دفعات اتفاق میافتد و دلیل آن هم دقیقا مشخص نیست. این افراد ممکن است بر اثر هر اتفاق کوچکی خون دماغ شوند.

خون دماغ زمانی آغاز میشود که مویرگ های خونی دیواره بینی پاره میشوند. دلایل زیادی برای پاره شدن ناگهانی مویرگ های داخلی بینی وجود دارد اما اصلا جای نگرانی نیست چراکه در این مقاله روش های خانگی بسیار کارآمدی برای درمان خون دماغ به شما معرفی خواهیم کرد.

چه چیزی باعث خون دماغ میشود؟

پیش تر نیز اشاره کردیم که علل خون دماغ شدن بسیار گسترده است و میتواند مواردی همچون تخلیه کردن خیلی شدید دماغ، استفاده از اسپری های بینی، تنفس هوای محیطی که در آن عوامل شیمیایی قرار دارد، سپتوم جدا شده بینی، آسیب دیدگی و جراحت و حتی سوء مصرف کوکائین باشد.

در برخی افراد علت خون دماغ شدن میتواند خیلی ساده تر و مواردی همچون التهاب بینی بر اثر سرماخوردگی، آلرژی و یا خشکی هوای زمستان باشد.

اگر شما هم از خون دماغ شدن رنج میبرید باید بدانید که خون دماغ دو نوع کلی دارد: خون دماغ قدامی و خون دماغ موخر و نوع آن بستگی به مکانی که خونریزی از آن شروع میشود دارد.

خون دماغ قدامی بسیار شایع تر است و زمانی شروع میشود که رگ های خونی جلویی بینی پاره میشوند. خون دماغ موخر که نوع شدید تر است و میتواند مزمن باشد زمانی شروع میشود که رگ های خونی قسمت انتهایی بینی پاره میشوند.

خون دماغ قدامی معمولا زمانی بوجود میاید که آب و هوا خشک است.

هنگامیکه فردی دچار خون دماغ موخر میشود، خونریزی که از قسمت انتهایی بینی شروع شده، وارد گلو و یا قسمت عقبی دهان میشود.

هر دو نوع خون دماغ بیشتر در فصل زمستان شایع تر است تا تابستان و ارتباط مستقیمی با وضعیت آب و هوایی دارد.

روش های خانگی زیادی برای درمان خون دماغ وجود دارد. ما در این مقاله بهترین راهکار ها و آن هایی که پشتوانه علمی دارند را انتخاب کرده و برای شما آورده ایم.

چگونه خون دماغ را درمان کنیم؟

1. کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یکی از متداول ترین روش های متوقف کردن خون دماغ است و همیشه توصیه میشود بلافاصله پس از خون دماغ شدن ابتدا با استفاده از پارچه ای (همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم) خون دماغ را متوقف کرده، سپس با استفاده از کمپرس سرد آن را درمان کنید.

جهت استفاده از کمپرس سرد برای درمان خون دماغ چند قطعه یخ برداشته و آن ها را درون یک پارچه نازک بپیچید. سپس در وضعیت نشسته قرار گرفته و سر خود را کمی به عقب برگردانید. یخ را روی شیار بین دو سوراخ بینی قرار داده و اجازه دهید حداقل به مدت 5 دقیقه باقی بماند.

اینکار را با فواصل کم باید تا جایی انجام دهید که خون دماغ متوقف شود.

توجه! از تماس مستقیم یخ با بینی خودداری کنید.

2. فشار دادن

یکی از اولین اقدام هایی که برای درمان خون دماغ باید انجام دهید این است که بینی خود را بین دو انگشت شست و اشاره گرفته و فشار دهید. اینکار در اغلب مواقع میتواند خون دماغ را خیلی سریع متوقف کند. بیاد داشته باشید که باید قسمت نرم بینی را فشار دهید و هنگام اینکار نیز باید کمی سر تان را رو به جلو خم کنید. باید به مدت 5 تا 10 دقیقه فشار را حفظ کنید. در این مدت نیز باید با دهان خود تنفس کنید.

3. فلفل تند

مصرف فلفل چیلی (فلفل تند) یکی دیگر از روش های متوقف کردن خون دماغ میباشد.

نوشیدن آب فلفل نیز تاثیرگذاری بسیار زیادی در درمان خون دماغ دارد.

بیشتر بخوانید  چرا نوشیدن آب برای بدن مفید است؟

برای تهیه آب فلفل تنها باید 1 قاشق چایخوری فلفل تند را درون یک لیوان آب ریخته و به آرامی آن را بنوشید تا خون ریزی بینی درمان شود.

به عنوان یک روش جایگزین نیز میتوانید فلفل درون غذای خود ریخته و برای مدت غذا های تند بخورید.

4. پیاز

استفاده از پیاز یکی از قدیمی ترین روش های درمان خون دماغ میباشد. رایحه طبیعی پیاز عامل اصلی این ویژگی آن میباشد. آزمایشات زیادی نیز اثبات کرده است که استفاده از یک تکه برش پیاز میتواند به درمان خون دماغ کمک شایسته ای داشته باشد.

برای استفاده از پیاز جهت متوقف کردن خونریزی بینی تنها لازم است یک برش از آن را برداشته و زیر بینی خود بگیرید. سپس تا زمانیکه خونریزی بند بیاید، پیاز را بو کنید. در ضمن اگر پس از مدتی بوی پیاز کمتر شد میتوانید یک تکه دیگر استفاده کنید.

  • روش دیگر استفاده از پیاز این است که آب آن را گرفته و یک قطره از آن را درون سوراخ های بینی بریزید. (مثل قطره بینی)

5. آب شور

استفاده از آب نمک از آنجایی برای درمان خون دماغ توصیه شده است که میتواند با مرطوب کردن لایه داخلی بینی به متوقف کردن خونریزی کمک کند. این روش برای کودکان کاربردی تر است و نه تنها میتواند خون دماغ را درمان کند بلکه میتوان از آن به عنوان یک روش پیشگیری کننده نیز استفاده کرد.

2 قاشق چایخوری سر خالی نمک را درون یک فنجان آب ریخته و آن را مخلوط کنید، سپس یک قطره از آن را در هر کدام از سوراخ های بینی ریخته و اجازه دهید که بماند.

  • همچنین میتوانید آب نمک را درون ظرف سرم بینی ریخته و با استفاده از آن دماغ تان را شستشو دهید.

6. هل

هل تنها خوشمزه و خوش عطر نیست بلکه دارای خواص دارویی بسیاری نیز میباشد. هل در تهیه بسیاری غذا های و همچنین خوش عطر کردن نوشیدنی های زیادی همچون چای استفاده میشود اما میتوان از آن برای متوقف کردن خونریزی دماغ نیز استفاده کرد. برخی از تحقیقات علمی هم نشان داده اند که عطر و رایحه هل میتواند به متوقف کردن خون دماغ کمک کند.

7. استنشاق بخار

همانطور که پیش تر بطور کامل توضیح دادیم، خشک شدن بافت داخلی بینی یکی از عوامل اصلی خون دماغ شدن است و به همین دلیل باید همیشه باید سیستم تنفسی مرطوب نگه داشته شود. مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی میتواند به درمان خون دماغ موخر نیز کمک کند.

برای استنشاق بخار باید یک حوله بزرگ روی سرتان انداخته، یک کتری آب را بجوش آورده و صورت تان را روی آن گرفته و بخار را استنشاق کنید. فقط مواظب باشید که بخار داغ شما سر و صورت تان را نسوزاند. به مدت چند دقیقه بخار را استنشاق کنید، مدتی استراحت کرده و دوباره اینکار را انجام دهید. اگر تنها به مدت 5 تا 10 دقیقه به استنشاق بخار بپردازید، خیلی سریع خون دماغ بند آمده و درمان میشود.

8. گشنیز

گشنیز هم یکی از روش های قدیمی درمان خون دماغ میباشد و تاثیرگذاری این گیاه دارویی از لحاظ علمی هم کاملا تایید شده است. گشنیز میتواند خون دماغ مزمن در بزرگسالان را نیز درمان کند.

جهت استفاده از گشنیز برای درمان خون دماغ باید چند برگ آن را له کرده و آب آن را بگیرید. سپس یک قطره آب گشنیز در هر کدام از سوراخ های بینی خود بریزید.

  • بجای آب گشنیز، روغن گشنیز هم میتوانید استفاده کنید. (دقیقا به همان روش آب گشنیز)
  • یک روش مکمل دیگر این است که تعداد زیادی برگ گشنیز را بخوبی له کرده و با هم مخلوط کنید تا یک خمیر با قوام تشکیل شود. این خمیر را روی پیشانی خود قرار داده و اجازه دهید مدتی بماند. اینکار به دلیل خواص خنک کننده ای که گشنیز دارد میتواند به متوقف کردن خون دماغ کمک کند.

9. وازلین

وازلین یک ماده ایده آل برای مرطوب کردن نواحی داخلی بینی میباشد.

اگر مستعد خون دماغ شدن هستید، باید چند مرتبه در روز کمی وازلین دور تا دور قسمت داخلی سوراخ های بینی خود بمالید.

توجه! در مصرف وازلین زیاده روی نکنید چراکه اگر بیش از حد داخل بینی خود وازلین بمالید، مجاری تنفسی تان بسته شده و هنگام نفس کشیدن دچار مشکل خواهید شد.

بیشتر بخوانید  قرص خواب آور فلورازپام و عوارض جانبی آن

10. آملا

آملا یک گیاه هندی است و سالیان طولانی است که از آن بدلیل خواص درمانی فراوانی و مواد معدنی و ویتامین هایی که دارد استفاده میشود. دانه های آملا برای درمان خون دماغ استفاده میشوند.

کمی دانه آملا تهیه کرده، آن ها را با کمی کره تفت داده و در نهایت پیشانی خود را با آن ماساژ دهید. اینکار باعث میشود پس از چند دقیقه خونریزی بینی متوقف شود.

  • از روغن آملا هم میتوانید استفاده کنید. برای اینکار باید یک قطره از این روغن را درون هر کدام از سوراخ های بینی بریزید.

درمان خون دماغ ، خون دماغ

11. ویتامین کا

ویتامین کا برای اینکه خون قابلیت منعقد شدن داشته باشد ضروری است. کمبود ویتامین ها و همچنین رقیق بودن بیش از حد خون از جمله عوامل اصلی خون دماغ شدن های پیاپی است.

جهت پیشگیری از کمبود ویتامین کا و مواد معدنی غذا هایی همچون اسفناج، کلم بروکلی، کلم و سبزیجات مصرف کنید چراکه این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها هستند.

12. ویتامین سی

یکی از شایع ترین علل خون دماغ شدن در بارداری، خشک شدن بافت بینی است. جهت پیشگیری از خون دماغ شدن در دوران بارداری، مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین سی میباشند را افزایش دهید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از میوه ها و بخصوص مرکباتی همچون پرتقال، گریپ فروت، کیوی، آناناس، پاپایا و انبه.

13. جوش شیرین

از جوش شیرین میتوان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. جهت استفاده از جوش شیرین برای درمان خون دماغ، نصف قاشق چایخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را درون 1 فنجان آب ریخته و مخلوط کنید. سپس با استفاده از این محلول دماغ خود را شستشو دهید.

  • همچنین میتوانید به عنوان یک روش جایگزین کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و آن را روزانه 3 تا 4 مرتبه درون بینی خود اسپری کنید.

دارو های گیاهی برای درمان خون دماغ

14. روغن لیمو

روغن لیمو نیز یکی از روش های بسیار موثر برای درمان و متوقف کردن خون دماغ میباشد. سال های طولانی است که از روغن لیمو در آروماتراپی استفاده میشود و امروزه نیز خواص درمانی شگفت انگیز آن از لحاظ علمی هم تایید شده است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن درون هر کدام از سوراخ های بینی خود بریزید و اجازه دهید که جذب شود.

15. کیسه کشیش

کیسه کشیش نام یک گیاه دارویی بسیار قوی است. این گیاه دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ادرار آور بوده و به مدت چندین دهه است که از آن برای درمان خون دماغ استفاده میشود.

جهت درمان خون دماغ با استفاده از این گیاه دارویی، هر زمان که خونریزی بینی شروع شد، آن را بخورید.

16. بلوط سفید

بلوط سفید یک ضد عفونی کننده و یک فلاونوئید بسیار قوی میباشد. این گیاه دارویی میتواند بسیاری از بیماری ها، از جمله خون دماغ مزمن را درمان کند. چند عدد بلوط سفید برداشته و آن ها را له کنید تا یک خمیر بدست آید. این خمیر را درون سوراخ های بینی بمالید و چند دقیقه صبر کنید. مشاهده خواهید کرده که خون دماغ متوقف میشود.

17. خوک طلایی

خوک طلایی یک گیاه دارویی بسیار پر طرفدار است چراکه میتواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. از این گیاه برای درمان خون دماغ نیز استفاده میکنند. خواص خوک طلایی و بخصوص تاثیرگذاری آن در متوقف کردن خونریزی بینی از لحاظ علمی نیز تایید شده است.

جهت استفاده از خوک طلایی، کمی آب را جوشانده و 1 تا2 قاشق پودر خوک طلایی به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. سپس رایحه آن را استنشاق کنید تا خونریزی دماغ تان خیلی سریع درمان شود.

18. گل راعی

گل راعی که خواص دارویی بسیاری زیادی هم دارد اغلب در کانادا و آمریکا رشد میکند. از زمان های دور از این گیاه برای درمان خون دماغ نه چندان شدید استفاده میشده است. تنها کاری که لازم است انجام دهید، استنشاق رایحه این گیاه به مدت چند دقیقه میباشد. اینکار را تا زمانیکه خون دماغ متوقف شده و درمان شود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید  ارتباط بین دیابت ، سیروز کبدی و مبتلایان به کبد چرب

19. ریحان مقدس

برگ گیاه ریحان مقدس خواص درمانی زیادی دارد. یکی از کاربردی ترین فواید ریحان مقدس، توانایی آن در درمان خون دماغ میباشد.

جهت متوقف کردن خونریزی بینی، چند برگ از این گیاه دارویی برداشته و عصاره آن را جدا کنید. سپس چند قطره از آب آن را درون هر کدام از سوراخ های بینی خود بریزید. اینکار را هر چند مرتبه که نیاز است انجام دهید تا خون دماغ تان بطور کامل بهبود پیدا کند.

20. بومادران

از بومادران در اشکال زیادی از جمله چای، روغن و پودر آن استفاده میشود. بومادران واقعا سرشار از خواص و فواید درمانی میباشد. سال هاست که از بومادران برای متوقف کردن خونریزی استفاده میشود. هر موقع که خون دماغ شدید، رایحه این گیاه را بخور و استنشاق کنید.

  • روش دیگر است که چند تکه کوچک از برگ بومادران را به آرامی و با ملاحظه وارد سوراخ های بینی خود کنید.

درمان خون دماغ ، خون دماغ

21. شمعدانی وحشی

شمعدانی وحشی نیز روشی دیگر برای مقابله با خون دماغ میباشد. کمی آب را جوشانده و گیاه را درون آن بریزید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. سپس بخار آن را استنشاق کنید. اینکار را تا زمان متوقف شدن خونریزی ادامه دهید.

22. درمنه

درمنه از جمله گیاهان دارویی قدیمی است. از این گیاه میتوان جهت درمان خون دماغ استفاده کرد. تنها لازم است سوراخ های بینی خود را با برگ این گیاه پر کرده و اجازه دهید این برگ ها تا موقعی که خونریزی متوقف میشود بماند.

23. سوزن چوپان قرمز

بله! سوزن چوپان قرمز نام یک گیاه دارویی است. این گیاه دارویی معمولا در اروپا و آسیا یافت میشود. مطالعات علمی نشان داده است که این گیاه دارویی میتواند خونریزی بینی را درمان کند. جهت بهرمند شدن از خواص سوزن چوپان قرمز هم میبایست آن را بخور و استنشاق کنید.

24. گزنه

سالیان است که از گزنه برای درمان خون دماغ شدن استفاده میشود اما همچنان برای تایید خواص و نحوه تاثیرگذاری آن باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

شما میتوانید با بخور و استنشاق گزنه خون دماغ را متوقف کنید.

  • همچنین میتوانید آب برگ های این گیاه را درون سوراخ های بینی خود بریزید.
  • اگر به مراتب خون دماغ میشوید میتوانید روزانه 1 تا 2 فنجان چای گزنه مصرف کنید.

رژیم غذایی مناسب برای درمان خون دماغ

رژیم غذایی در درمان همه ی بیماری های موثر است و خون دماغ نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد.

– اگر بطور مداوم خون دماغ میشوید باید از خوردن غذا هایی که به رقیق شدن خون کمک میکند خودداری کنید.

– کم خونی و کمبود گلبول های قرمز خون یکی از عوامل اصلی خون دماغ شدن میباشد. بنابراین سعی کنید بیشتر غذا هایی مصرف کنید که دارای اهن زیادی هستند.

– ویتامین سی، ویتامین کا و روی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت عروق خونی میباشد و به همین دلیل باید مقدار کافی از آن ها در رژیم غذایی تان وجود داشته باشد.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان خون دماغ باید بدانید را برای شما آورده ایم.

برای درمان خون دماغ چه کار هایی باید انجام دهیم؟

– اگر خون دماغ نهایتا پس از 20 دقیقه متوقف نشد، به پزشک مراجعه کنید.

– ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید تا با بازی کردن با بینی خود باعث خونریزی نشوید.

– همواره در محیطی گرم قرار داشته باشید. برای این منظور بهترین راه استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز میباشد.

– به اندازه کافی آب بنوشید.

از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

– هنگام خون دماغ شدن به خود فشار نیاورده و وزن سنگین نیز بلند نکنید.

– سیگار نکشید چراکه استعمال دخانیات و مواد مخدر باعث خشک شدن مجاری تنفسی میشود.

– اگر کودکتان خون دماغ شده است، نترسید. ترسیدن در چنین شرایطی نه تنها کمکی به بهبودی شما نمیکند بلکه بچه را هم میترساند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *