۲۳ درمان خانگی برای رفع ترک های پوستی



مجله دلگرم | ترک های پوستی باعث از بین رفتن زیبایی پوست تان میشود. یک انقباض و انبساط ناگهانی باعث میشود که بافت پیوندی پوست، بیش از آن حد نرمال خودش کشیده شود. این کشیده شدن باعث تضعیف کلاژن و پاره شدن فیبر الاستیک میشود. مجموع این عوامل منجر به ایجاد ترک های پوستی میگردد. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد ترک های پوستی بارداری میباشد. همچنین تغییرات ناگهانی وزن (افزایش و یا کاهش) استرس، عوامل ژنتیکی (ارثی) ، ماهیچه سازی، تغییرات هورمونی، بلوغ، مشکلات غدد فوق کلیوی، سندرم کوشینگ، سندرم اهلرز-دنلوس و… نیز میتواند از جمله عوامل ایجاد ترک های پوستی باشد.


ترک های پوستی معمولا به شکل خطی ایجاد میشوند که معمولا رنگ های مختلفی از سفید گرفته تا قرمز دارند. ناحیه ای که ترک خورده معمولا پوست نرم تری پیدا میکند. این خطوط معمولا زمانیکه روی شکم ایجاد میشوند مشخص تر هستند اگرچه در سایر قسمت های بدن مثل ران ها، سینه ها، باسن و بالای بازو ها نیز ایجاد میشوند.


اگر شما هم چنین مشکلی داشته و به دنبال راهکار آن هم رفته باشید، متوجه شده اید که محصولاتی زیادی امروزه در بازار وجود دارد که همگی قول میدهند میتوانند مشکل شما را برطرف کنند. این محصولات شاید اثرگذار باشند اما در کنار فوایدی که دارند، عوارض زیادی نیز به همراه خود میاورند.


در ادامه 23 درمان خانگی به شما آموزش میدهیم تا از شر ترک های پوستی راحت شوید.


1. تخم مرغ


یک تخم مرغ برداشته و زرده و سفید آن را جدا کنید. سفیده را برداشته و برای مدتی هم بزنید. با استفاده از یک فرچه آرایشی آن را روزانه 2 تا 3 مرتبه بر روی قسمت های ترک خورده پوست تان قرار داده و پس از 15 دقیقه بشویید. پروتئین ها و ویتامین های موجود در تخم مرغ میتواند به شکل قابل توجهی ترک های پوستی را درمان کند.


2. سیب زمینی خام


سیب زمینی را در قطعه های بزرگ ببرید و آن را روی ترک های پوستی بگذارید. اجازه دهید که آب سیب زمینی بطور کامل خشک شود. در انتها نیز با آب ولرم بشویید. سیب زمینی یک سفید کننده طبیعی است که بازسازی سلول های پوستی کمک میکند.


3. شکر


شکر و روغن بادام و آب لیمو را در اندازه های مساوی با یکدیگر مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را روی ترک های پوستی گذاشته و به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. این مخلوط یک لایه بردار قوی است که به شکل موثری میتواند به رفع ترک های پوستی کمک کند.


4. آبلیمو


طبیعت اسیدی آبلیمو و ویتامین سی زیادی که دارد بخوبی میتواند به ریشه کن کردن ترک های پوستی کمک کند. آبلیمو یک سفید کننده طبیعی است که قدرت فراوانی در پیشگیری از ترک های پوستی دارد. برای درمان ترک های پوستی خود میتوانید از آبلیمو و یا برش های لیمو تازه استفاده کنید. بطور مرتب باید لیمو بر روی ترک های پوستی بگذارید تا اثرات آن را به مرور زمان مشاهده کنید.


یک روش دیگر این است که آبلیمو را با آب خیار مخلوط کرده و این ترکیب را به همان روش قبلی روی قسمت های ترک خورده پوست قرار دهید.

بیشتر بخوانید  پیشگیری از خشکی پوست در زمستان


5. آب


روزانه باید حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. این کار به آبرسانی به پوست تان کمک کرده و باعث کاهش ترک های پوستی میشود.


6. کره کاکائو


کرم هایی که دارای کاکائو (مثل کره کاکائو) هستند را باید حداقل روزانه 2 مرتبه روی ترک های پوستی بگذارید. اینکار باعث آبرسانی به پوست شده و شما را از شر ترک های پوستی خلاص میکند.


همچنین میتوانید نصف فنجان پودر کاکائو، 1 قاشق غذاخوری روغن آرد گندم، 2 قاشق غذاخوری موم زنبور عسل، 1 قاشق غذاخوری روغن هسته زردآلو و چند قطره روغن ویتامین ای را با یکدیگر ترکیب کرده، مخلوط را حرارت داده و پس از اینکه سرد شد، آن را روی نواحی ترک خورده پوست تان قرار دهید.


7. زردآلو


کمی زردآلو رنده کرده و با آب مخلوط کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. این خمیر را بر روی ناحیه ترک خورده قرار دهید. اجازه دهید که 20 دقیقه روی پوست باقی بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این روش را باید حداقل به مدت 1 ماه انجام دهید تا به نتیجه برسید.


8. گلیسیرین و لیمو


2 قطره گلیسیرین و روی یک برش لیمو بریزید و ترک های پوستی را با آن ماساژ دهید. اینکار باعث آبرسانی به پوست شده و آثار ترک های پوستی را از بین میبرد.


9. ویتامین ای، سی، کا و فولیک اسید


سبزیجاتی که دارای ویتامین کا هستند بخورید مثل کلم، پیاز، خیار و انواع سبزیجات برگ سبز.


همچنین به عنوان یک روش جایگزین میتوانید پاپایا، فلفل سیاه، کلم بروکلی، آمله، پرتقال، گل کلم، اسفناج، روغن زیتون، کیوی و گندم نیز مصرف کنید.


10. جو پرک


کمی جو پرک رنده کرده و با اضافه کردن کمی آب و یا شیر به آن یک خمیر درست کنید. این خمیر را بطور مرتب روی ترک های پوستی قرار دهید تا اثرات آن به مرور زمان از بین برود.


11. وازلین


وازلین را باید بخوبی روی ترک های پوستی بمالید. اینکار را در زمان بارداری هم میتوانید انجام دهید.


12. قهوه


مقداری دانه قهوه را آسیاب کرده و با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر یکدست و یکنواختی بوجود آید. سپس کمی ژل آلوئه ورا نیز به آن افزوده کرده و بخوبی بهم بزنید. حالا باید خمیر حاصل را روی ترک های پوست تان قرار داده و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. پس از 20 دقیقه خمیر روی پوست را با یک پارچه نرم و گرم پاک کرده و با آب بشویید. در انتها برای آبرسانی بهتر به پوست تان باید از کمی روغن زیتون استفاده کرده و آن را روی پوست ماساژ دهید. اینکار را روزانه یکبار و به مدت یک ماه باید انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.


دارو های گیاهی برای رفع ترک پوستی


13. آلوئه ورا


یک برگ آلوئه ورا برداشته و آنقدر فشار دهید تا ژل آن بطور کامل تخلیه شود. ژل آلوئه ورا را روی قسمت های ترک خورده پوست گذاشته و اجازه دهید به مدت 2 ساعت بماند. پس از این مدت، ژل را با آب گرم بشویید. اینکار باعث ترمیم طبیعی پوست تان خواهد شد.

بیشتر بخوانید  موی سفید در بین مو های سر


14. پودر یونجه


کمی پودر یونجه را با یک روغن طبیعی (مثل روغن بابونه) مخلوط کرده و خمیری که بدست میاید را روزانه 2 تا 3 مرتبه بر روی نواحی ترک خورده پوست خود قرار دهید. آمینو اسید ها و پروتئین های موجود در یونجه باعث سرزنده و شاداب شدن پوست میشود.


15. صندل سفید


خواص خنک کننده گیاه صندل نه تنها از ایجاد ترک های پوستی جدید پیشگیری میکند بلکه ترک هایی که قبلا روی پوست بوجود آمده اند را نیز از بین میبرد. کمی پودر صندل برداشته و با آب مخلوط کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. این خمیر را باید بر روی ترک های پوست قرار دهید.


  • همچنین میتوانید خامه، آلوئه ورا، گلاب، روغن بادام، پاپایا له شده و روغن لاوندر نیز به ترکیب ذکر شده اضافه کنید.

  • همچنین بجای پودر صندل میتوانید از روغن صندل نیز استفاده کنید.


16. ریحان مقدس


یک مشت برگ ریحان مقدس (نوعی ریحان) برداشته، بکوبید و به کمی آب اضافه کنید تا خمیر شود. این مایع خمیری شکل را باید روی ترک های پوستی قرار دهید تا به درمان آن ها کمک کند.


روغن های گیاهی برای درمان ترک های پوستی


17. سه روغن


باید 2 قاشق غذاخوری روغن بادام، نصف قاشق غذاخوری روغن لاوندر و نصف قاشق روغن بابونه را مخلوط کنید و این ترکیب را روی ترک های پوست بگذارید.


  • همچنین میتوانید روغن بادام را با روغن جوجوبا و یا روغن آووکادو جایگزین کنید.


18. روغن زیتون


ماساژ دادن ترک های پوستی با روغن زیتون بسیار تاثیر گذار است. جهت استفاده از روغن زیتون برای درمان این مشکل باید کمی روغن زیتون روی ترک های پوستی ماساژ داده، اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند و در نهایت اگر نیاز دارید میتوانید با آب آن را بشویید. اینکار باعث آبرسانی به پوست و نرم تر شدن آن میشود چراکه به روغن زیتون دارای ویتامین ای میباشد و این ویتامین یکی از مهم ترین مواد موثر در رشد و نمو سلول های پوستی میباشد.


19. روغن نارگیل


یکی دیگر از روش های رفع ترک های پوستی استفاده از روغن نارگیل میباشد. روزی سه بار با روغن نارگیل ترک های پوستی خود را ماساژ دهید تا شاهد تاثیرات آن باشید.


20. روغن کرچک


کمی روغن کرچک تهیه کرده و با استفاده از آن به مدت 5 تا 10 دقیقه با حرکات دایره ای (دورانی) ترک های پوستی خود را ماساژ دهید. سپس یک پارچه نخی برداشته، کمی به آن حرارت داده و دور ترک هایی که با روغن ماساژ داد بودید ببندید. پارچه باید به مدت 30 دقیقه بسته باشد. همچنین میتوانید از پد های مخصوص و یا کیسه آب داغ نیز استفاده کنید. اینکار را باید بطور منظم حداقل به مدت 1 ماه انجام دهید. اگر این فرایند را دقیقا همانطور که ذکر شد و به شکل منظم انجام دهید، مطمئن باشید که نتایج شگفت انگیزی میگیرید.


21. روغن درخت چای


خواص ضد التهابی روغن چای میتواند شما را از شر بسیاری از مشکلات پوستی از جمله ترک های پوستی برهاند. روش استفاده از روغن درخت چای خیلی ساده است؛ تنها چند قطره روغن کف دست خود ریخته و ترک ها را با آن ماساژ دهید.


22. روغن چریش


روغن درخت چریش (که غیر سمی و کاملا ایمن است) سال های زیادی است که در طب سنتی استفاده میشود. اثبات شده است که روغن چریش در درمان بسیاری از مشکلات پوستی موثر است و به همین دلیل میتواند به درمان ترک های پوستی کمک کند.


23. روغن گندم و روغن کانولا


یک قاشق غذاخوری روغن کانولا و یک قاشق غذاخوری روغن گندم را با هم مخلوط کرده و روی ترک پوستی بگذارید.


در ادامه باید و نباید هایی که برای رفع ترک های پوستی باید بدانید را آورده ایم.


برای درمان ترک های پوستی باید چکار هایی انجام دهیم؟


– ورزش کردن و انجام حرکات یوگا بطور منظم


– مرطوب نگه داشتن پوست


– استفاده از کرم های حاوی اسید رتینوئیک


– استفاده از گلیکولیک اسید؛ چراکه این ماده میتواند تولید کلاژن را افزایش داده و باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست بشود. استفاده از گلیکولیک اسید در دوران بارداری و شیر دهی کاملا ایمن است.


– استفاده از روغن تخم مرغ پس از سه ماهه اول بارداری


– لیپوساکشن، لیفت سینه و جراحی پلاستیک شکم از جمله روش های پزشکی موثر در رفع ترک های پوستی میباشند.


– لیزر تزریقی و یا لیزر عروقی نیز از دیگر روش های درمانی موثر بشمار میروند.


– مصرف غذا های سرشار از پروتئین، روی، فولیک اسید و ویتامین سی


– همیشه قبل از مصرف دارو هایی که حاوی اسید رتینوئیک هستند با پزشک مشورت کنید.


– از روغن های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. این روغن ها روش های موثر و قدرتمندی هستند.


– اگر اضافه وزن دارید، با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، وزن خود را کاهش دهید.


از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟


– خانم های باردار نباید از هیچگونه کرم برای رفع ترک های پوستی استفاده کنند.


– ترک های پوستی را نباید بخارانید.


– از استفاده از هرگونه محصولی که دارای رتینوئیک اسید میباشد در دوران بارداری و شیردهی بپرهیزید.


– اگر از رتین-آ استفاده میکنید حتما باید خود را در برابر تایش مستقیم نور خورشید قرار دهید.


– از نوشیدن چای، قهوه و دیگر نوشیدنی هایی که باعث کاهش آب بدن میشود پرهیز کنید.



چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


بیشتر بخوانید  مدل مو مردانه بسیار جذاب 2014

دیدگاهتان را بنویسید