مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۸ اسفند روز جهانی زن چه روزی است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روز جهانی زن چه روزی است ؟


همانطور که گفتیم روز جهانی زن یک مناسبت برای بزرگ داشت زنان است که هر ساله این مناسبت در تاریخ ۸ مارس برابر با 18 اسفند برگزار می‌شود.


علت برگذاری روز جهانی زن بسته مناطق برای دفاع از حقوق زنان و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است.


در زمان های گذشته روز جهانی زن به‌عنوانِ یک رویدادِ سیاسیِ سوسیالیستی در میانِ احزاب سوسیالیستِ آمریکا، آلمان و اروپای شرقی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد.


و روز جهانی زنان در بسیاری از کشور ها رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشقِ خود را به زنان نشان دهند و آمیزه‌ای از روز مادر و روز ولنتاین شده‌است.


با این حال در مناطقی دیگر، اصل سیاسی و زمینهٔ حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهیِ سیاسی و اجتماعیِ امیدوارکننده‌ای از مبارزاتِ زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.


سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به‌عنوانِ «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به‌رسمیت می‌شناسد.


روز جهانی زن  ، روز جهانی زنان  ، جهانی زن چه روز است  ، دقیق روز جهانی زن ، روز جهانی زن،


تاریخ روز جهانی زن در ایران


تاریخ دقیق روز جهانی زن در ایران مصادف است با 18 اسفند ماه هر سال


نماد روز جهانی زن چسیت ؟


گیاه حساس (یا حساسه یا درخت گل ابریشم)، نمادی از جشن روز زنان در کشورهای ایتالیا و روسیه است. همچنین گل میموزا یکی از نمادهای روز جهانی است.

بیشتر بخوانید  چرا باید قبل از شنا دوش بگیریم؟


روز جهانی زن  ، روز جهانی زنان  ، جهانی زن چه روز است  ، دقیق روز جهانی زن ، روز جهانی زن،


18 اسفند روز جهانی زنان چه روزی است ؟


همانطور که گفتیم 18 اسفند روزی است برای بزرگداشت زنان اما این روز تاریخچه و تاریخ خاص خود را دارد، که همه باید از آن مطلع باشند.


اولین مراسم، در سال ۱۹۰۹ به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی برگزار شد. این مراسم حاصل آمیختگی فرهنگ چندین کشور و در درجهٔ اول کشورهای اروپایی به ویژه بلوک شرق بود.


این روز در سال ۱۹۱۷ در اتحاد جماهیر شوروی یک مناسبت ملی اعلام شد و به دیگر کشورهای همسایه نیز سرایت یافت. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای شرقی این روز جشن گرفته می‌شود.


روز جهانی زن  ، روز جهانی زنان  ، جهانی زن چه روز است  ، دقیق روز جهانی زن ، روز جهانی زن،


تاریخچه روز جهانی زن 2020


در هشتم مارس 1857، زنان کارگر کارگاه‌های پارچه‌بافی و لباس‌دوزی در نیویورک آمریکا به خیابان‌ها ریختند و خواهان افزایش دست‌مزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط بسیار نامناسب کار شدند. این تظاهرات با حمله پلیس و کتک‌زدن زنان برهم خورد.


سال 1907 در دوره‌ای که مبارزات زنان برای تأمین حقوق سیاسی و اجتماعی اوج گرفته بود، به مناسبت پنجاه‌مین سال‌گشت تظاهرات نیویورک در هشتم مارس، زنان دست به تظاهرات زدند.


ایده انتخاب روزی از سال به‌عنوان «روز زن» نخستین بار در جریان مبارزه زنان نیویورک با شعار «حق رای برای زنان» مطرح شد. دو هزار زن تظاهر کننده در 23 فوریه 1909 پیشنهاد کردند که هر سال در روز یک‌شنبه آخر فوریه، یک تظاهرات سراسری در آمریکا به مناسبت «روز زن» برگزار شود.


از این رو روز جهانی زنان هر ساله در 8 مارس برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگِ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائهٔ عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است.

بیشتر بخوانید  لیست شعب بانک کارآفرین در تهران به همراه آدرس و تلفن


روز مادر در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد (در درجه اول اروپای شرقی، روسیه و شوروی سابق). روز جهانی زنان در بسیاری از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند (چیزی شبیه به روز مادر و روز ولنتاین).


با این حال در مناطقی دیگر (مانند استرالیا)، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعیِ امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.


سازمان ملل هم از سال 1977 این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.گیاه حساس (یا حساسه یا درخت گل ابریشم)، نمادی از جشن روز زن در کشورهای ایتالیا و روسیه است. همچنین گل میموزا یکی از نمادهای این روز است.


بیشتر بخوانید :


تاریخ دقیق روز مادر در تقویم سال ۹۸


روز زن در تقویم سال ۹۸ چه روزی است ؟


روز جهانی زن


روز جهانی زن در تقویم سال ۹۸ چه روزی است ؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *