مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۵ روش خانگی درمان زخم و یا آفت دهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درمان های خانگی زخم دهان آشنایی کامل پیدا کنید

زخم های دهان اصولا دردناک و آزار دهنده هستند و می توانند باعث تحریک و سوزش غیرقابل تحمل شوند. در بدترین حالت، برخی از انواع زخم دهان می توانند مانع از خوردن و آشامیدن فرد شوند. خوشبختانه، راهکار های خانگی موثر می توانند امداد رسانی فوری را فراهم کنند. برای آشنایی با این درمان های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

زخم دهان چیست ؟

زخم دهان ضایعه ای دردناک یا زخمی باز در داخل دهان است و به صورت نقاط کوچک سفید در داخل گونه، زبان قرار دارند و یا به صورت خوشه ای در قسمت داخلی لب قرار دارند. بعضی از افراد نسبت به سایرین بیشتر مستعد آفت های دهان هستند، از جمله افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای یا بزرگسالان و جوانانی که سبک زندگی خاصی دارند.

علل و علائم زخم یا آفت دهان

علل زخم دهانی شامل عفونت های ویروسی، آسیب های جزئی به دهان، آلرژی غذایی، عدم تعادل هورمونی، استرس و مصرف مواد غذایی تند و یا اسیدی است. گزیدن ناخودآگاه گونه ها و لب ها و زبان نیز می تواند زخم دهان ایجاد کند. سوء تغذیه نیز با زخم های دهانی مرتبط است، به ویژه هنگامی که شما کمبود ویتامین B12، اسید فولیک، آهن و ویتامین C دارید. همچنین افرادی که از مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و اسیدیته حاد رنج می برند، دچار زخم دهان می شوند. زخم دهان نیز می تواند یک بیماری ارثی باشد.

بیشتر بخوانید  10 مزیت بینظیر جگر مرغ در سلامتی

علائم و نشانه های زخم دهانی عبارتند از:

  1. درد هنگام نوشیدن، خوردن، بلعیدن و صحبت کردن
  2. بزاق بیش از حد
  3. بوی بد دهان
  4. التهاب گلو و لوزه ها
  5. تب خفیف
  6. خونریزی (در موارد جدی و شدید)

درمان خانگی زخم دهان

درمان زخم دهان با روش های خانگی موثر

ضایعات و زخم های دهانی می تواند فعالیت های روزمره را مختل کند. اگر می خواهید سریع از شر زخم های دهان خلاص شوید، درمان های زیر را امتحان کنید:

1- مخلوط پراکسید هیدروژن

دو اونس پراکسید هیدروژن و یک قاشق چای خوری نمک و جوش شیرین را به دو اونس آب اضافه کنید. از این محلول به عنوان دهانشویه برای زخم دهان استفاده کنید. شما همچنین می توانید پراکسید هیدروژن را به صورت درمان موضعی روی زخم دهان استفاده کنید. با مقدار مساوی از پراکسید هیدروژن و آب یک محلول آماده کنید. این محلول را به طور مستقیم به زخم ها بمالید.

2- ویتامین B

اگر به علت استرس دچار زخم زبان شده اید، افزایش مصرف ویتامین B می تواند به شما کمک کند. شما می توانید از مکمل های ویتامین استفاده کنید یا غذاهای غنی از ویتامین B را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از جمله گوشت گاو، ماهی تُن، جو دوسر، موز، سیب زمینی، بوقلمون، آوکادو و آجیل برزیلی.

3- دهانشویه

برای درمان زخم های دهان روزانه با دهانشویه ضد عفونی کننده غرغره کنید، مانند دهانشویه لیسترین (Listerine)، با این کار از بوی بد دهان که ممکن است در اثر زخم آلوده دهان ایجاد شده باشد جلوگیری می کنید.

4- آب گوجه فرنگی

برخی افراد علائم زخم دهان را با مصرف روزانه آب گوجه فرنگی درمان کرده اند و به نتایج مطلوبی رسیده اند.

بیشتر بخوانید  راه های خوب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

5- آب پرتقال

اگر به علت کمبود ویتامین C دچار زخم دهان شده اید ، روزانه آب پرتقال میل کنید.

6- ماست

ماست شامل باکتری های اسیدوفیلوس است که می تواند گسترش زخم های جدید دهان را متوقف سازد. سایر محصولات لبنی که برای زخم دهان مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از باتر میلک خانگی و پنیر خانگی کاتیج.

7- آب

به طور متناوب و به نوبت با آب گرم و سرد غرغره کنید تا زخم دهان بهبود یابد.

8- سبزیجات برگ سبز

برای درمان زخم دهان مصرف سبزیجات برگ سبز را افزایش دهید.

9-سالاد خام

برای تسکین زخم دهان، همراه با وعده های غذایی خود سالاد خام بخورید. پیاز خام، که حاوی سولفور یا گوگرد است برای درمان زخم دهان بسیار موثر است.

10- عسل و نارگیل

با مخلوطی از عسل و شیر نارگیل زخم دهان و لثه را درمان کنید. از تکنیک ماساژ ملایم استفاده کنید. این درمان خانگی را برای زخم دهان سه بار در روز تکرار کنید.

11-خمیر دندان

برای تسکین فوری زخم دهان از خمیر دندان چندین بار در روز استفاده کنید. استفاده از خمیر دندان و دهان‌شویه‌های حاوی سدیم لوریل سولفات می‌توانند موجب افزایش خطر زخم‌های دهانی شوند. خمیر دندان‌های بدون سدیم لوریل سولفات، نسبت به سایر خمیر دندان‌ها، سوزش و درد زخم‌های دهانی را کاهش می‌دهند.

12-اجتناب از غذاهای تند

غذاهای تند، ادویه جات تند و ترشی جات مانند فلفل کاین و سس تاباسکو (نوعی سس فلفل تند) می تواند زخم های دهان را تشدید کند.

13- اجتناب از لبه های تیز خوراکی ها

غذاهای حاوی لبه های تیز مانند چیپس سیب زمینی یا نان تست می توانند زخم دهان و سوزش و تحریک ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید  درمان خارش شدید چشم

14-اجتناب از محرک ها

غذاهای خاص و یا سبک زندگی هر فرد ممکن است در بروز زخم دهان و یا بدتر شدن زخم دهان موثر باشد. غذاهایی که زخم های دهان را تحریک می کنند عبارتند از لیمو، پرتقال، آناناس، گریپ فروت، آلو بخارا، گوجه فرنگی، گیلاس، گردو، سرکه و شکلات. عوامل دیگری که موجب تشدید زخم دهان می شوند و باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه، آدامس جویدن، و قرص مکیدنی لوزنج(Lozenges ).

15- نعنا تند

اگر اسانس یا روغن نعنا تند در منزل دارید، روی زخم های دهان بمالید تا درد و سوزش را تسکین دهید.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

۲۰ درمان خانگی موثر برای آفت دهان و زبان کودکان

علت ایجاد زخم های دهانی و درمان این عارضه


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *