مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۲ درمان های خانگی برای از بین بردن لکه دندان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان های خانگی لکه دندان

خوردن قهوه یا چای در طول روز، نوشیدن آب میوه های قرمز از جمله زغال اخته و گیلاس با طعم و مزه فوق العاده شان اگر چه نوشیدنی های محبوب و مورد دلخواهی هستند، اما می توانند زیبایی دندان ها را تحت تاثیر قرار دهند.طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، قهوه و سیگار بزرگترین تهدید برای لکه دار شدن دندان ها محسوب می شوند، به هرحال در مقابل تغییر رنگ دندان ها در اثر عوامل مختلف، راهکارهای خانگی در سفید شدن دندان های لکه دار موثر و مفید هستند. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید .

علل اصلی لکه های روی دندان

جالب است بدانید که دندان ها کاملا سفید نیستند. در واقع، رنگ طبیعی دندان ها زرد کم رنگ است یا سایه ای از زرد کم رنگ – قرمز است. با گذشت زمان، دندان ها به دلیل ترک های سطح مینای دندان، تشکیل رسوب دندان و فرسودگی تیره می شوند. علاوه بر این، موادی که در تماس با دندان ها هستند در تغییر رنگ دندان موثرند. لکه های روی دندان ممکن است به علت های زیر ایجاد شوند:

  1. علل پزشکی: برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای بدون نسخه می توانند رنگ دندان های شما را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، تتراسایکلین می تواند دندان های کودکان را زرد کند و مینو سیکلین می تواند به طور دائمی دندان های بزرگسال را به ته رنگ خاکستری مایل به آبی تغییر دهد. بعضی از انواع آنتی هیستامین ها می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند.
  2. فلوراید بیش از حد: اگر دندان هایتان در تماس فلوراید بیش از حد قرار بگیرند، خطر ایجاد لکه های سفید گچی در روی دندان افزایش می یابد. توجه داشته باشید که برخی از آب های آشامیدنی حاوی غلظت بالای فلوراید هستند و در بسیاری از خمیر دندان ها از فلوراید استفاده شده است. فلوراید یکی از عناصر معدنی موجود در طبیعت است که از طریق سفره های زیرزمینی وارد آبهای آشامیدنی می شود و غلظت بالای آن می توانند خطراتی مانند کاهش ضریب هوشی کودکان ،پوسیدگی دندان ، تاثیر منفی بر رشد مغز و دردهای استخوانی را منجر شود
  3. فرایند پیری: هنگامی که سن افزایش می یابد، لایه بیرونی مینای دندان کم کم ساییده می شود و مینای دندان ها نازک می شود . در نتیجه رنگ زرد طبیعی عاج دندان ( عاج زیر مینای دندان است) به سطح می آید و رنگ آن آشکار می شود.
  4. ارث و ژنتیک: ژنتیک نقش مهمی در سفیدی دندان دارد. برخی افراد به طور ژنتیکی، دندان های روشن تر و یا تیره تری نسبت به بقیه دارند.
  5. آسیب دندان: دندان هایی که دچار تروما یا صدمه شده باشند، مانند سقوط از جایی یا تصادف، ممکن است دچار تغییر رنگ شوند.
  6. نوشیدنی های به رنگ تیره: مایعات تیره باعث تغییر رنگ دندان می شوندکه شامل شراب قرمز، نوشابه، آب میوه، و البته، قهوه و چای است.
  7. غذاهای رنگارنگ: از سس سویا تا کرنبری( نوعی زغال اخته)، خوردن غذاهای با رنگدانه و پیگمانت های تیره می توانند به راحتی دندان ها را لکه دار کنند.
  8. عادات غلط: در صورت مسواک نزدن، مواد موجود در غذاهای مختلف خیلی سریع باعث لکه دار شدن دندان ها می شود. باکتری هایی که روی دندان ها ایجاد می شوند، می توانند سبب ایجاد لکه های زرد و حتی سبز روی دندان شوند.
بیشتر بخوانید  آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی

درمان های خانگی لکه های روی دندان

درمان های خانگی لکه های روی دندان

سلامت و زیبایی دندان همیشه نیاز به روش های گران قیمت ندارد بلکه با روش های خانگی نیز می توان به این هدف رسید و زیبایی چهره را دو برابر کرد. این روش ها عبارتند از:

1- جوش شیرین برای درمان خانگی لکه های روی دندان

این یک واقعیت اثبات شده است که جوش شیرین می تواند اثرات چای، قهوه و سایر لکه های سطحی روی دندان ها را کاهش دهد، به همین دلیل بسیاری از خمیردندان ها در بازار حاوی جوش شیرین به عنوان یک عنصر اصلی هستند.

می توانید چند قاشق جوش شیرین را با مقداری آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) مخلوط کنید تا خمیری سفت مانند بدست آید. متذکر می شویم که آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) 2 الی 3.5 درصد استفاده می کنید. از آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) صنعتی یا بسیار غلیظ و با درصد بالا برای این منظور استفاده نکنید. با خمیر بدست آمده بصورت حرکت دایره ای دندان خود را مسواک بزنید. برای چند دقیقه مسواک بزنید و یا خمیر را روی دندان خود قرار دهید تا بهترین نتیجه حاصل آید. دهان خود را با آب بشویید و خمیر را از دندان خود پاک کنید.

2- درمان های خانگی لکه های روی دندان با آب

پس از نوشیدن مایعات تیره از جمله نوشابه یا خوردن یک وعده غذایی سنگین، با کمی آب دهان خود را بشویید تا اسیدها و رنگ های موجود در نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند، خنثی شوند.

3- نی

نوشیدن مایعات و نوشیدنی های تیره رنگ با کمک نی مانع لکه دار شدن دندان های جلویی می شود.

4- مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی

دندان هایتان را به صورت روتین و روزانه بشویید تا احتمال لکه دار شدن دندان هایتان پس از وعده های غذایی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  درمان الهه آب

5- دهانشویه در درمان خانگی لکه های روی دندان

با کمک دهانشویه ای که خواص ضد باکتریایی دارد می توانید جرم و پلاکی که در دهان تجمع می یابد را درمان کنید، انجام این روش در بلند مدت کمک می کند تا لکه های روی دندان را کاهش دهید.

6- غذاهای ترد و فیبردار

یک راه دیگر سفید شدن دندان این است که غذاهای ترد و فیبر دار بجوید (مثل کرفس، سیب و هویج). سبزی‌های ترد و فیبرداری مانند کرفس و هویج به اصطلاح پاک‌ساز هستند؛ چرا که با جویدن آنها، دندان‌ها سفید و تمیز می‌شوند. محتوای فیبر بالای آنها خاصیت سایندگی دارد و زمانی که آنها را می‌جوید، دندان‌هایتان را می‌سابند و باعث می‌شوند لکه‌های روی دندان از بین بروند در نتیجه باعث سفید شدن دندان هایتان می شوند. سیب نیز حاوی میزان بالایی اسید مالیک است که در سفید شدن دندان ها تأثیر به‌سزایی دارد و از طرفی محتوای فیبری ترد آن در از بین بردن لکه‌های سطحی دندا‌ن‌ها بسیار خوب عمل می‌کند

7- پراکسید هیدروژن

برخی افراد نیز پراکسید هیدروژن را با آب رقیق کرده و دهانشویه درست می کنند تا لکه های روی دندان ها را پاکسازی کنند. بخاطر داشته باشید که از آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) صنعتی یا بسیار غلیظ و با درصد بالا برای این منظور استفاده نکنید و در رابطه با این موضوع حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. مقدار کمی از پراکسید هیدروژن، کمتر از ۴/۱ فنجان را در یک لیوان بریزید. مطمئن شوید که غلظت محلول شما ۳ درصد یا کمتر است. اگر دندان و لثه های حساسی دارید محلول را با آب رقیق کنید. محلول را برای یک دقیقه در دهان قرقره کنید. مراقب باشید که به هیچ وجه محلول را قورت ندهید. سپس محلول را از دهان بیرون بریزید.

8- درمان خانگی لکه دندان با ترک سیگار

حرارت و ترکیبات رنگی تنباکو روی دندان ها اثرات مخربی دارد و در نهایت لکه های نامطلوب دائم و بسیار قابل توجهی را روی دندان ها برجا می گذارند. یکی از اثرات سیگار بر روی دندان ها، باقی ماندن جرم سیگار بر روی دندان هاست. سیگار به دلیل مقادیر بالای نیکوتین و قند موجود در توتون آن می تواند باعث ایجاد جرم زرد رنگ بر روی دندان ها شود. حتی سال ها پس از ترک سیگار هم لکه های زرد و قهوه ای بر روی دندان های افراد سیگاری دیده می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با چند پنی سیلین گیاهی

9- توت فرنگی در درمان لکه های روی دندان

در طول قرن ها توت فرنگی در سوئد، به عنوان درمان خانگی لکه دندان ها معروف شده است ، مالیدن تکه هایی از توت فرنگی بر روی دندان به مدت چند دقیقه در پاکسازی و حذف لکه های دندان موثر است. توت ها حاوی اسید مالیک هستند که در سفید شدن دندان موثرند و می توانند لکه های سطحی روی دندان ها را حذف کنند.

10- مریم گلی در درمان خانگی لکه روی دندان

بومیان آمریکایی برای سفید کردن دندان هایشان از مریم گلی استفاده می کنند. می توانید از دو قاشق غذاخوری برگ مریم گلی خشک شده و دو قاشق غذاخوری نمک دریایی بعنوان یک درمان خانگی برای سفید شدن دندان استفاده کنید. در ابتدا فر را تا 250 درجه از قبل گرم کنید. مریم گلی را خشک و سپس آسیاب و پودر کنید. نمک دریایی را نیز پودر کنید و سپس با هم ترکیب کنید. این مخلوط را به صورت یکنواخت بر روی سینی فر قرار دهید. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه حرارت ببیند.سپس صبر کنید مخلوط خنک شود و سپس مواد را با هم مخلوط کنید. مقداری از مخلوط را بر روی مسواک خود بریزید و دندان های خود را مسواک بزنید. سپس دندان هایتان را به طور کامل شستشو دهید. مزایای استفاده از این نوع سفید کننده طبیعی دندان، خواص ضد باکتری آن و همچنین ساییدگی ملایم آن می باشد.

11- انتخاب درست لوازم آرایشی و بهداشتی

یکی از راه هایی که می تواند دندان های شما را سفید تر نشان دهد، آرایش مناسب لب هاست. برای سفید تر نشان دادن دندان ها سعی کنید از رژهای صورتی با ته رنگ آبی استفاده کنید یا از برق لب های آبی رنگ استفاده کنید. می توانید با خط لب کشیدن و برق لب زدن لب ها را برجسته تر کنید این کار در سفید نشان دادن دندان ها موثر است.

12- با ناخن دندان ها را نخراشید

برای حذف لکه ها روی دندان از ناخن هایتان استفاده نکنید. زیرا با خراشیدن دندان با کمک ناخن، مینای دندان ( که سطح خارجی دندان را پوشانده )برداشته می شود. خراشیدن مینای دندان می تواند سبب تشدید و بدتر شدن لکه ها و همچنین ایجاد لکه های جدید شود.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودکان بر اثر قطره آهن

علت ایجاد لکه قهوه ای و زرد روی دندانها چیست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *