۱۰ راهکار طلایی برای بزرگ نشان دادن خانه های کوچک



ترفندهای بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک در دکوراسیون


خانه های کوچک می توانند کنجی دنج باشند اما وقتی مجبور هستید این فضاهای کوچک را با تمام وسایلی که دوست دارید پر کنید تنگ و شلوغ بودن فضای خانه احساس می شود و ممکن است برای افرادی که کلاستروفوبیا یا ترس از مکان های بسته دارند وضعیت بدی باشد و خلاصه هر احساسی به شما بدهد جز راحتی که باید در خانه خودتان داشته باشید.


بزرگ نشان دادن خانه های کوچک کمی تلاش و زمان می برد. خبر خوب این است که کلید موفقیت در این کار آسان تر از آن است که فکر می کنید. تمام ترفندهای بزرگ نشان دادن فضاهای کوچک در واقع با گول زدن چشم ها با به کارگیری 3 مفهوم ساده است: مقیاس، نور و حرکت آزادانه.


1. اندازه وسایل را کوچک انتخاب کنید


تمام اثاثیه ای که برای یک اتاق یا خانه های کوچک در نظر گرفته می شوند باید با اندازه خود فضا تناسب داشته باشند. به بیان ساده تر اگر اندازه های قسمت بالا، پایین یا کناره های وسیله ای نزدیک به اندازه ابعاد اتاق باشد برای فضاهای کوچک خیلی بزرگ است. برای ایجاد وسعت و جادار بودن خانه همیشه کمی فضا بین کناره های وسایل و دیوارها بگذارید. (تختخواب استثناء است، مثلا گذاشتن یک تختخواب کوئین بین دو دیوار جای دنجی برای خوابیدن است).


همچنین از قرار دادن وسایل سنگینی که قسمت خیلی زیادی از یک فضای مفید را اشغال می کنند دوری کنید. مثلا، یک کاناپه یا صندلی صاف و مسطح خیلی بیشتر از هم نوعان خودش به شما فضا برای نشستن می دهد و جایی کمتری هم از فضای مورد نظر شما را می گیرد.


اگر یک وسیله یا قطعه هنری بزرگ (مثلا آینه با قاب یا یک قطعه هنری) را دوست دارید آن را به دیوار بزنید. با قرار دادن آنها کف زمین فضای با ارزش خانه را بیهوده اشغال می کنید.


2. وسایلی را انتخاب کنید که به زمین نزدیک تر هستند


وسایلی که به زمین نزدیک تر هستند دلبازی بیشتری به فضا می دهند چون فضای بیشتری را در بالای خود آزاد می گذارند. برای بزرگ نشان دادن اتاق خواب کوچک تختخواب های لافت (تختخواب بلندتر از سطح زمین آنقدر بلند که بتوان زیر آن رفت و آمد کرد) را انتخاب کنید یا حتی گذاشتن تشک روی زمین را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید  آموزش تصویری حجم دادن به لب


برای بزرگ نشان دادن هال کوچک از وسایل میان قرنی که به زمین نزدیک هستند استفاده کنید. اگر سلیقه تان وسایل رمانتیک و پر نقش و نگار است، اثاثیه ساخته شده بر اساس گرایش های قرن نوزدهم هم بیشتر به زمین نزدیک هستند. با انتخاب اثاثیه ی انعطاف پذیر پایه ها را کمتر نشان دهید


باز هم می گوییم ایجاد فضای بیشتر در خانه های کوچک با به وجود آوردن حس دلبازی و حرکت آزادانه در خانه به دست می آید. اثاثیه مناسبی که با توجه به مسیرهای رفت و آمد خانه انتخاب می شوند به نور و هوا اجازه می دهند نه تنها روی وسایل خانه که زیر و اطراف آنها هم حرکت داشته باشند.


برای رعایت این مورد هم وسایل میان قرنی را که هم پایه دار و هم به زمین نزدیک هستند در نظر بگیرید. یک انتخاب عالی دیگر هم برای دکوراسیون خانه های کوچک صندلی پروانه ای (صندلی سبک شامل یک قطعه پارچه یا چرم که بر چارچوب فلزى یا چوبی کشیده شده است) است.


3. از آینه ها زیاد استفاده کنید


برای دلبازی بیشتر خانه های کوچک استفاده از آینه ها ایده بسیار تاثیر گذاری است. آینه ها نه تنها نور را بازتاب می دهند بلکه مناظر را هم بازتاب می دهند؛ به این ترتیب چشم ها گول می خورند و فضا بزرگ تر و جا دار تر به نظر می رسد.


انواع آینه‌ و مکان های مناسب آنها در فنگ شویی


4. از دراپه ها و فرش استفاده نکنید


همان طور که آینه ها چشم ها را برای فضای بزرگ تر در خانه های کوچک فریب می دهند پرده ها نگاه ها را از دیدن نمای بیرون باز می دارند حتی اگر تمام پنجره را نپوشانده باشند. دراپه ها و پرده ها فقط وسایل اتاق را بیشتر می کنند. در خانه هایی که پرده و فرش استفاده نمی شود فضا ساده نگه داشته می شود.


اگر می خواهید فضای خصوصی خانه حفظ شود پرده کرکره یا پارچه های توری سبک یا پرده های پارچه ای نورگیر را انتخاب کنید یا اگر حتما باید از پرده در فضای خانه استفاده شود از میل پرده ای استفاده کنید که بزرگتر از قاب پنجره باشد تا با کشیدن پنجره کل نمای بیرون مشخص شود.

بیشتر بخوانید  آموزش بافت موی یک طرفه شیک و دخترانه


درباره فرش هم همین طور است. اگر اولویت شما بزرگ نشان دادن فضای کوچک منزل است از پهن کردن فرش صرف نظر کنید یا حداقل فرش های کوچک و ساده را در نظر داشته باشید.


انواع پرده و راهنمای انتخاب پرده مناسب منزل


5. فضا را کاملا سفید رنگ کنید


همه ما می دانیم رنگ سفید ویژگی های فضا را بازتاب می دهد. این رنگ فضا را دلباز می کند و به آن روح، نور، آرامش و آسودگی می دهد. رنگ کردن دیوارها و سقف با سایه هایی از رنگ سفید فقط تاثیر این موارد را بیشتر می کند و برای نامشخص کردن فضای بین دیوار و سقف به کار گرفته می شود؛ چون باعث می شود نگاه به سمت بالا برود و سقف بلندتر به نظر برسد.


در نهایت، در فضاهای کوچک که می تواند در نگاه اول هم شلوغ و در هم ریخته به نظر برسد رنگ سفید انتخاب خوبی است چون فضای خانه را ساده و معماری آن را بهتر نشان می دهد (به همین دلیل است که آرشیتکت ها این رنگ را خیلی دوست دارند).


اگر نگران این هستید که یک فضای کاملا سفید ممکن است خیلی سرد به نظر برسد از عناصر گرما بخشی مثل چوب یا وسایل بافت دار مثل روکش کاناپه پشمی در فضا استفاده کنید و به یاد داشته باشید لازم نیست حتما یک رنگ سفید بی روح را انتخاب کنید می توانید از سایه های رنگ سفید هم برای بزرگ نشان دادن خانه های کوچک استفاده کنید.


6. بعد عمودی فضا را بیشتر نشان دهید


چه قفسه باشد یا تخته های چوبی عمود روی یک دیوار یا لامپ حبابی آویزان، استفاده از یک عنصر که روی بعد عمودی خانه یا اتاق تاکید داشته باشد به دلباز کردن خانه کوچک کمک می کند. همچنین حس حرکت آزادانه و جریان بیشتر نور و هوا را بهتر منتقل می کند.


بزرگ نشان دادن خانه های کوجک


7. بعد افقی فضا را بیشتر نشان دهید


این مورد هم به ایجاد و انتقال حس حرکت آزادانه در فضا مربوط می شود. مثل مبل های پایه دار که تحرک و پویایی را در فضا ایجاد می کردند یا آینه ها که نور و نما را به داخل اتاق بازتاب می دادند هر چیزی که چشم های شما را به عمد به اطراف اتاق حرکت دهد باعث می شود فضایی کوچک دلبازتر و جادار تر به نظر برسد. (البته این حرکت دادن عمدی چشم ها نباید به خاطر شلوغی و در هم ریختگی یک فضای کوچک باشد).

بیشتر بخوانید  معرفی چهار مارک کرم پودر خوب


8. مسیر رفت و آمد را آزاد بگذارید


وقتی با فضایی کوچک سر و کار داریم و می خواهیم حداکثر فضا را نشان دهیم موضوع بسیار مهمی که باید رعایت شود قرار دادن وسایل در جایی مناسب است. معمولا برای این کار فرد به طور طبیعی می خواهد با چسباندن وسایل به دیوارها فضا را به حداکثر برساند، اما اگر این کار باعث شود شما به اشیاء برخورد کنید احساس کلاستروفوبیک (تگنا هراسی یا ترس از فضای تنگ) را تقویت می کند.


بعضی اوقات بهتر است مبلمان را در یک طرف اتاق قرار دهید تا افراد بتوانند بدون مانع رفت و آمد کنند.


9. از پارچه های شاد در چیدمان خانه استفاده کنید


اگر ممکن است از مصالح و پارچه هایی که نور را جذب می کند و فضای خانه را جمع تر می کند استفاده نکنید. پارچه کتانی نمونه ای عالی برای دلبازی فضای خانه و اتاق است.


10. فضا را ساده نگه دارید


بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک به اصلاح فضا با چیدمان وسایل احتیاج دارد. هر چه در فضایی کوچک وسایل، اثاثیه و طرح های بیشتر داشته باشید فضا در هم ریخته تر حس می شود. در یک فضای کوچک نباید اشیای تزئینی زیادی باشد یا اگر هست باید دسته بندی شوند؛ همین طور کارها و قطعات هنری.


کارهای قاب دار را فقط روی یک یا دو دیوار بزنید. از طرح های خیلی بزرگ با رنگ های زیاد دوری کنید یا اگر این طرح ها را دوست دارید یا باید حتما استفاده کنید آنها را روی یک دیوار مجزا استفاده کنید. همین طور درباره رنگ ها هم سعی کنید فقط یک دیوار یا درب را رنگ کنید و از سایه های یک رنگ استفاده کنید.


راهکارهای بزرگ نشان دادن خانه های کوچک


ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم


بیشتر بخوانید:


با این راهکارها خانه ای دلبازتر داشته باشید


دکوراسیون داخلی منزل را چگونه بچینیم ؟


دکوراسیون داخلی با توجه به بافت وسایل و تاثیر آن در چیدمان


خانه تاریک و کوچک را با این ترفندها روشن کنید!/خانه تکانی متنوع


توصیه های کاربردی و مهم برای دکوراسیون بهتر خانه


دیدگاهتان را بنویسید