مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۰ راهکار خانگی برای درمان قطعی رینیت آلرژیک

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان رینیت آلرژیک

آبریزش بینی، سردرد، احتقان، و خارش بینی، همه از علائم رینیت آلرژیک هستند. علل مختلفی برای رینیت آلرژیک وجود دارد. اکثر اوقات استنشاق بوی تند و قوی، دود سیگار باعث ایجاد این وضعیت می شود.

آیا این علائم فعالیت های روزانه، کار و زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر گذاشته است؟ برای این که از شر همه مشکلات خلاص شوید.

داروهای خانگی متعددی برای درمان رینیت آلرژیک وجود دارد که می تواند به کنترل علائم این بیماری کمک کند. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

داروهای خانگی برای درمان رینیت آلرژیک

درمان خانگی رینیت آلرژیک

1- اجتناب از محرک ها

اگر بوهای تند و دود سیگار باعث ایجاد علائم می شوند، سعی کنید از آنها اجتناب کنید. با اجتناب از محرک ها علائم رینیت آلرژیک نیز کاهش می یابد یا متوقف خواهد شد.

2- هیدراتاسیون

مقدار زیادی مایعات، مانند آب، آب میوه، چای فاقد کافئین، و یا هر نوشیدنی گرم دیگر بنوشید. با این حال، در میان این مایعات، آب بیشتر ترجیح داده می شود زیرا به طور موثر غشاهای مخاطی را روان می کند.

3- شستشوی بینی

با استفاده از یک سرنگ یا ظرف مخصوص کوچکی به نام ظرف نتی (neti pot) ، سوراخ بینی را با آب مقطر، آب استریل یا آب جوشانده شده و خنک شده شستشو دهید. اطمینان حاصل کنید که سرنگ یا ظرف نتی را بعد از هر بار مصرف، شستشو داده و آن را با آب تمیز کنید.

ظروف نتی دارای جنس های مختلف سرامیکی، پلاستیکی و … است و در داروخانه ها به فروش می رسد.برای شستن بینی با ظرف نتی، ابتدا سرتان را به یک طرف بچرخانید و به آرامی لوله قوری نتی را به بخش بالایی بینی ببرید، به طوری که به راحتی در حفره بینی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی گرايپ واتر

لوله را به بخش میانی (تیغه) بینی فشار ندهید. محلول آب نمک به داخل بخش بالایی بینی شما ریخته می شود. مطمئن شوید که از راه دهان می توانید به راحتی نفش بکشید.

4- آب نمک

شستشوی مجاری بینی با آب نمک رقیق در کاهش ترشحات از بینی به پشت گلو موثر است و باعث خروج مواد آلرژن از بینی می شود. هر سوراخ بینی را به آب نمک آغشته کنید این روش درمان برای رینیت آلرژیک موثر است.

5- رطوبت ساز

یک دستگاه رطوبت ساز در منزل تان نصب کنید تا علائم رینیت آلرژیک را کاهش دهید. اگر دستگاه مرطوب کننده در دسترس نیست، می توانید بخار گرم کتری را تنفس کنید تا مخاط بینی خود را نرم کنید و احتقان و گرفتگی بینی را درمان کنید.

6- اجتناب از داروهای خاص

داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین و ایبوپروفن، داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای فشار خون (مانند مهار کننده های ACE و بتا بلوکر)، داروهای ضد افسردگی، آرام بخش و داروهای درمان اختلال نعوظ ممکن است علائم رینیت آلرژیک ایجاد کنند.

7- اجتناب از غذاهای خاص

غذاهای تند و فلفلی و نوشیدنی های الکلی (به ویژه آبجو و شراب) همچنین ممکن است علائم رینیت آلرژیک ایجاد کند.

8- اسپری دکونژستانت

اسپری های دکونژستانت می تواند به سرعت تورم بافت های بینی را با انقباض رگ های خونی کاهش دهد و باعث بهبود تنفس و تخلیه مخاط در کوتاه مدت می شود. این نوع اسپری ها سبب بازشدن و بهبودی گرفتگی بینی می گردند.

دکونژستانت های خوراکی(دهانی) دارای اثرات مشابه هستند، اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا و اختلالات قلبی نباید مصرف کنند، زیرا قلب را تحریک می کند و فشار خون را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  گریپ فروت با چه داروهای تداخل دارد ؟

9- اسپری بینی ایپراتروپیوم( اسپری آتروونت)

اسپری ایپراتروپیوم یا اسپری آتروونت(Ipratropium)به عنوان اسپری بینی استفاده می شود، به کنترل آبریزش بینی کمک می کند. این اسپری با گشاد کردن مسیرهای هوا باعث آسان تر شدن تنفس می گردد.

10- گیاه گل خوش

اگرچه این گیاه برای درمان مشکلات چشم معروف می باشد، اما در موارد رینیت آلرژیک و گرفتگی بینی نیز موثر و فوق العاده است. دو قاشق غذاخوری گیاه گل خوش را به300 میلی لیتر آب در حال جوش اضافه کنید. ظرف را از روی حرارت بردارید، درب آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک شب باقی بماند. روز بعد محلول را صاف کنید و بینی خود را با محلول شستشو دهید.

بیشتر بخوانید:

آلرژی – آنچه باید همه درباره آلرژی بدانند!

آلرژی بینی چیست ؟ علائم و درمان آلرژی بینی کدامند ؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *