مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۰ درمان قطعی عرق کردن کف دست

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



عرق کف دست


بدن شما با عرق کردن دمای خود را تنظیم می‌کند. اما اگر کف دستان شما مدام عرق می‌کند، قطعا اذیت می‌شوید. ممکن است شما هر روز در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که باید با دیگران دست بدهید. افرادی که کف دست‌شان عرق نمی‌کند، با این مقوله مشکلی ندارند. اما اگر دستان شما مدام خیس و چسبناک باشد، امر ساده‌ی روزانه‌ای، چون فشردن دست دیگران برای‌تان اضطراب‌آور خواهد بود. اگر عرق کردن کف دست‌هایتان باعث آزار و شرمساری شما شده است،با ما همراه باشید


عرق كف دست گاهى باعث اختلال در عملكرد افراد و روابط اجتماعيشان مى‌شود.

نقش ژنتيک و ارث در بروز اين مشکل تایید و سابقه این اختلال، در خانواده ٣٠ درصد افراد مبتلا دیده شده است.

وجود استرس و اضطراب و تحريک اعصاب سمپاتيک نیز از دلایل شايع تعريق كف دستهاست.

يكى ديگر از علت‌ها پركارى غده تيروئيد و پاراتيروئيد است.

در مواردى كه ژنتیک در بروز این مشکل نقش داشته باشد استفاده از مواد موضعى ضد تعريق، داروهاى خوراكى مهاركننده مواد محرک تعريق

و تزريق بوتاكس، از روش‌هاى مؤثر درمان هستند.

يكى ديگر از روش‌هاى درمان، گذاشتن دست‌ها در آب و رد كردن جريان برق است كه به آن Iontophoresis گفته مى‌شود.

قابل ذکر است که معمولا با افزايش سن، تعريق كف دست بسيارى از افراد بدون درمان كاهش می‌یابد.


divider


دلایل عرق کردن کف دست


درصورت ابتلا به هیپرهیدروزی، غدد عرق با فعالیت بیش‌ازحد خود برای شما دردسر ایجاد می‌کنند. این شرایط هیچ ارتباطی با حضور شما در فضاهای بیرونی یا درونی یا سطح فعالیت فیزیکی شما ندارد. مهم نیست که دمای محیط برای شما مناسب باشد یا هیچ فعالیت فیزیکی نداشته باشید، کف دست‌تان باز هم عرق خواهد کرد.


بعضی از مردم عرق کردن کم کف دست را مشکلی کوچک تلقی می‌کنند. عرق کردن کف دست همیشه نشانگر مشکلی جدی نیست و ممکن است در برخی خانواده‌ها شایع باشد، اما عرق کردن زیاد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری مزمنی مانند موارد زیر باشد:

بیشتر بخوانید  کانسیلر چیست؟


اگر عرق کردن کف دست از علائم بیماری مزمنی باشد، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید. اگر در کنار عرق کردن کف دست با علائمی همچون احساس سرما، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا تب روبه‌رو هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عرق کردن کف دست شما به‌مرور شدت می‌یابد یا زندگی شما را مختل کرده است، به پزشک مراجعه کنید


درمان عرق کف دست


عرق کف دست به علل مختلف بروز می‌کند. گاهی این عارضه به حدی شدید است که فعالیت عادی فرد را مختل کرده و در افرادی که با وسایل برقی سر و کار دارند، خطرآفرین نیز می‌باشد.اگر علل پاتولوژیک مانند اختلال هورمونی و پرکاری تیروئید وجود نداشته باشد، نوع ارثی تعریق کف دست مطرح می‌شود.


نوع توارثی تعریق کف دست از کودکی شروع شده، در دوران بلوغ شدت یافته و در جوانی با استرس‌های این دوران به اوج خود می‌رسد.این بیماری در برخی مواقع به قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طورکامل خیس می‌شود.


1. حنا برای درمان عرق کف دست


به دستانتان حنا بزنید


گذشته از روش‌های سنتی مانند ترکیبات گیاه حنا، سدر یا اسطوخودوس استفاده می‌شد


2. جوش شیرین برای درمان عرق کف دست


یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.


3. آب گوجه برای درمان عرق کف دست


دست و پای خود را با آب گوجه شستشو دهید

بیشتر بخوانید  چند قاتل موی سر خود را بشناسید


چند لیوان اب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید. به مدت نیم ساعت، دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.


4. پودر بچه برای درمان عرق کف دست


از پودر بچه استفاده کنید


اگر شدت عرق دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.


5. چای برای درمان عرق کف دست


چای سرشار از تانین است که یک ضد عرق طبیعی است. ۵ چای کیسه‌ای را در یک لیوان آب جوش بریزید. بگذارید آب سرد شود و سپس دست و پای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. این کار پس از چند روز تعریق را کاهش می‌دهد.


6. مریم گلی برای درمان عرق کف دست


چای مریم گلی وتاثیر مثبت آن بر درمان عرق کف دست و پا


چای مریم گلی بنوشید


هر روز صبح با معده خالی چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد می‌شود. چای دارای خاصیت قابضی است که روغن اضافی را خشک می‌کند و مانع از تعریق می‌شود.


اگر علاقه‌ای به نوشیدن چای مریم گلی ندارید، چای سبز بنوشید. چای سبز خواص دیگری نیز دارد که شامل خنثی کردن سم‌هایی است که موجب بوی بد عرق می‌شوند.


7. ضد عرق برای درمان عرق کف دست


بطور کلی ضد عرق ها برای جلوگیری از خیس شدن و بوی بد در زیر بغل استفاده می‌شوند. اما می‌توانند روی دستها هم موثر باشند. شما می‌توانید خودتان ضد عرقهای بدون نسخه بخرید و اگر آنها بی اثر بودند، دکترتان می‌تواند یک فرمول قوی‌تر که محتوی کلرید آلومینیم است، برایتان تجویز کند.


باید از آنها درست قبل از رفتن به رختخواب، استفاده کنید. بعلت اینکه آنها قوی هستند، و پوست شما ممکن است تحریک شود. بنابراین حتما در صبح بعد از بیدار شدن از خواب، آنها را بشویید.

بیشتر بخوانید  چگونه از سایه چشم آبرنگی استفاده کنیم؟


8. داروها برای درمان عرق کف دست


استیل کولین، یک پیام رسان شیمیایی است که باعث تحریک غدد عرقی شما می‌شود. برای جلوگیری از این کار استیل کولین، دکترتان می‌تواند یک داروی آنتی کولینرژیک مانند گلیکوپیرولات، برایتان تجویز کند. به گفته‌ی CNN Health، با استفاده از این دارو معمولا علائم و نشانه‌های تعریق دستها در عرض دو هفته بهبود می‌یابد.


9. کنترل استرس برای درمان عرق کف دست


داشتن استرس و اضطراب به میزان زیاد، اغلب اوقات باعث تعریق می‌شود. یک راه برای کنترل استرس، شرکت در فعالیت‌های آرامش بخش مانند یوگا، تای چی، بیو فیدبک و تنفس عمیق است.


10. جراحی، آخرین راه حل در موارد حاد


اگر تمام روش‌ها بی تاثیر بود، می‌توانید یک عمل جراحی انجام دهید. «آندوسکوپی سمپاتکتومی قفسه سینه» روشی است که در آن، جراح یک برش کوچک در زیر بغل شما ایجاد می‌کند که در آن یک دوربین کوچک و برخی از ابزارهای جراحی قرار داده شده است.


یکی از ریه‌ها بطور موقت بی حس می‌شود و مسیرهای عصبی که باعث فعالیت بیش از حد غدد عرق می‌شوند، از بین می‌روند یا کاهش می‌یابند. بعد از اینکه این کار روی یک طرف انجام شد، جراح سراغ طرف دیگر می‌رود.


از روش‌های جراحی در موارد بسیار شدید استفاده می‌شود. در این روش اعصابی که مسئول تحریک غدد عرق است قطع می‌شود. البته از این روش‌ها به دلیل مشکلاتی که در پی دارد، کمتر استفاده می‌شود.


در این رابطه بیشتر بدانید:


معجزه باور نکردنی سنگ مرداب برای از بین بردن بوی بد زیر بغل


معجزه باور نکردنی زاج سفید برای از بین بردن بوی بد زیر بغل


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم


مرضیه ملایری


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *