مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۰ خاصیت باورنکردنی نخود فرنگی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مجله دلگرم | نخود فرنگی فواید زیادی دارد. خیلی ها فکر میکنند که نخود فرنگی صرفا برای تزئین غذا بکار برده میشود اما نخود فرنگی سرشار از مواد مغذی میباشد که میتواند در سلامت شما کاملا موثر باشد. میتوان از مواد فوق مفید به روش های مختلفی استفاده کرد و آن ها را در غذا های زیادی ریخت.


در ادامه 10 مورد از فواید نخود فرنگی را برای شما آورده ایم.


1. کنترل وزن


نخود فرنگی چربی کم اما مواد مغذی زیادی دارد. یک فنجان نخود فرنگی کمتر از 100 کالری انرژی داشته اما سرشار از پروتئین، فیبر و دیگر مواد مغزی است که در ادامه آن ها را معرفی میکنیم.


2. پیشگیری از سرطان معده


نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام کومسترول میباشد. یک مطالعه علمی در دانشگاه مکزیکو سیتی نشان داده است که اگر روزانه 2 میلی گرم از این آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید، سرطان معده شما را تهدید نمیکند.


3. ضد پیری، تقویت کننده سیستم ایمنی و پر انرژی


این خواص نخود فرنگی بدلیل انتی اکسیدان های زیادی است که دارد. از جمله این آنتی اکسیدان ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


  • فلاوینوید ها

  • کارتنوئید ها

  • فنولیک اسید

  • پلی فنول ها


4. پیشگیری از خطوط پوستی، آلزایمر، آرتروز، برونشیت، پوکی استخوان و کاندیدا


این دسته از فواید نخود فرنگی بدلیل خواص ضد التهابی است که دارد. التهاب بیش از حد میتواند باعث بیماری های قلبی، سرطان و پیری زودرس بشود.


مواد مغزی که باعث این ویژگی های نخود فرنگی میشوند عبارتند از:


  • پیسومساپونین یک و پیسومساپونین دو و پیسومساپونین آ و پیسومساپونین ب موادی ضد التهاب موجود در نخود فرنگی هستند.

  • ویتامین سی، ویتامین ای و آنتی اکسیدان های معدنی همچون روی

  • چربی مفید امگا3


5. تنظیم فشار خون


فیبر و پروتئین زیاد سرعت جذب قند به جریان خون را کاهش میدهد. مواد معدنی و ویتامین هایی که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم از جمله عواملی هستند که میتوانند از مقاومت به انسولین (دیابت نوع 2) پیشگیری کنند.


6. پیشگیری از بیماری های قلبی


آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی موجود در نخود فرنگی از جمله مواردی هستند که میتوانند به سلامت عروق خونی کمک کنند. اگر در عروق خونی لخته ایجاد شود ابتدا باعث استرس اکسیداتیو و التهاب و در نهایت منجر به انواع مشکلات و بیماری های قلبی میگردد.


منابع غنی ویتامین ب1، ویتامین ب2، ویتامین ب3 و ویتامین ب6 باعث کاهش هوموسیستین میشود. هوموسیستین یکی از مهم ترین فاکتور های موثر در ایجاد بیماری های قلبی است.


7. حفظ محیط زیست


– نخود فرنگی به خاک در جذب نیتروژن هوا و وارد کردن آن به خاک کمک میکند. اینکار باعث میشود تا دیگری نیازی به استفاده از کود های شیمیایی نباشد و به همین دلیل هم خاک بهتر حفظ میشود و هم محصولات تولیدی در مزارع سالم تر خواهند بود.


– پس از برداشت نخود فرنگی از زمین، گیاه آن براحتی تجزیه شده و برای زمین کود تولید میکند.


– گیاه نخود فرنگی برای رشد به آب و رطوبت کمی نیاز دارد به همین دلیل در مصرف آب صرفه جویی شده و برای مناطقی که دچار خشکسالی و کمبود آب هستند ایده آل میباشد.


8. پیشگیری و درمان یبوست


فیبر زیاد موجود در نخود فرنگی به سلامت دل و روده و پیشگیری از بیماری های مرتبط به آن از جمله یبوست و اسهال کمک زیادی میکند.


9. حفظ سلامت استخوان ها


یک فنجان نخود فرنگی میتواند 44 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین کا را تامین کند. ویتامین کا یکی از مواد ضروری برای جذب کلسیم در بدن میباشد.


10. کاهش کلسترول بد خون


نیاسین موجود در نخود فرنگی تری گلیسیرید و VDL خون را کاهش میدهد. در صورت کاهش VDL خون، کلسترول بد پایین و کلسترول خوب بالا میرود.



چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


بیشتر بخوانید  چیکن استروگانف
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *