مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۰ تا از ارزشمند ترین و قدرتمند ترین پول های دنیا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مجله دلگرم | ارزشمند ترین پول های دنیا احتمالا آن هایی که فکر میکنید نیستند. یکی از معیارهای مهم اقتصاد یک کشور نرخ ارز است. نرخ ارز در واقع میزان پولی است که باید در ازای خرید یک واحد پولی دیگر پرداخت شود. معمولاً نرخ ارز یک کشور را نسبت به یکی از ارزهای مرجع مانند دلار و یورو و پوند و … می‌سنجند.


بسیاری از افراد گمان می‌کنند که دلار ارزشمندترین ارز در دنیا است. این در حالی است که ارزهای بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها ارزش بسیار بالاتری نسبت به دلار دارند.


عوامل سیاسی و اقتصادی زیادی هستند که بر نرخ ارز اثر می‌گذارند.


مثلاً زمانی که ارزش واحد پولی یک کشور کاهش پیدا می‌کند، در واقع قیمت سایر ارزهای مرجع در مقابل آن زیاد می‌شود.


در چنین شرایطی صادرات در آن کشور به نفع کشورهای خارجی می‌شود؛ زیرا با مبالغ پایین‌تری می‌تواند اجناس و کالاهای بیشتری خریداری کنند. در مقابل واردات کالا برای آن کشور دیگر سودآور نیست؛ زیرا با افزایش نرخ سایر ارزها امکان واردات کالایی کمتر از آنچه در قبل وارد می‌کردند وجود دارد که به‌صرفه نیست.


در مقابل هر چه نرخ ارز یک کشور افزایش پیدا کند به‌مرور قیمت کالاهایی که وارد می‌شوند نسبت به قبل ارزان‌تر می‌شود می‌تواند قدرت خرید را بالابرده و اثر قابل‌توجهی بر اقتصاد بگذارد.


به صورت کلی اهمیت به نرخ ارز در دنیا بسیار مهم است. کشورهایی که قیمت ارز بالاتری نسبت به دلار دارند، توانسته اند سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جذب کنند. در نتیجه رشد اقتصادی و جنب و جوش در فعالیت‌های مختلف بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید  9 دلیل اصلی کار نکردن فن کولر گازی


در این مطلب می‌خواهیم با 10 ارز که بیشترین ارزش را میان ارزهای مورداستفاده در جهان دارند آشنا شویم.


با ارزش ترین پول و ارز های دنیا کدامند؟


دینار کویت


دینار کویت


دینار کویت واحد رسمی پول کویت می‌باشد. این کشور به دلیل داشتن منابع غنی نفتی و صادر نمودن آن، به یکی از ثروتمندترین کشور ها در خارو میانه مبدیل گردیده است. هر دینار کویت از ارزش ۳٫۴۲ دلاری برخوردار می‌باشد.



دینار بحرین


دینار بحرین


کشور شاهی بحرین ارزشمند ترین واحد پولی بعد از کویت را در جهان دارا می‌باشد. داشتن روابط سیاسی با کشور شاهی عربستان و ذخایر نفتی نقش عمده را در ازرش این واحد پولی بازی می‌نماید. ارزش هر دینار این کشور به ۲٫۶۵ دلار می‌رسد.



ریال عمان


ریال عمان


ریال عمان بعد از سال ۱۹۵۹ به حیث واحد پولی جدید در این کشور، معرفی شد. ذخایر فراوان نفتی در عمان به ارزش آن افزوده. ارزش فعلی هر ریال به ۲٫۶۰ دلار می‌رسد.



لاتسِ لتونی


لاتسِ لتونی


لتونی یک کشور کوچک از جمله کشورهای شمالی اروپا است. پایتخت این کشور ریگا است که بعد از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. یک لاتس لتونی برابر است با ۱.۸۹ دلار امریکایی.



پوند انگلیس


پوند انگلیس


بریتانیا از گران‌ترین کشورهای دنیا می‌باشد که از معتبرترین و قدیم ترین واحد پولی برخوردار است. پنی واحد کوچک‌تر آن می‌باشد و صد پنی آن یک پوند می‌شود. در حال حاضر یک پوند برابر است با ۱.۶۱ دلار.



دینار اردن


دینار اردن


اردن با داشتن ۶٫۵ میلیون جمعیت از جمله کشور های خارومیانه است. واحد پولی آن در سال ۱۹۴۰ معرفی گردید. برخلاف کشورهای دیگر عربی دارای منابع و ذخایر نفتی نمی‌باشد؛ اما واحد پولی آن از ارزش خوبی برخوردار است. یک دینار اردن فعلا برابر به ۱.۴۱ دلار است.

بیشتر بخوانید  اسامی شهدای حمله تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد


یورو اتحادیه اروپا


یورو اتحادیه اروپا


این واحد پولی به خاطر وصل نمودن کشورهای اروپایی و خلاص نمودن این کشورها، از مشکلات تجاری و سیاسی به وجود آمد که بزرگ‌ترین قدرت تجاری دنیا را شکل داده و در سال ۱۹۹۹ توسط اتحایه اروپا به معرفی گرفته شد. ۲۶ کشور عضو برحال این اتحادیه می‌باشد. بریتانیا در یک همه پرسی در سال گذشته میلادی رای به خروج از این اتحادیه داد. ارزش پولی فعلی این اتحادیه، برابر به ۱.۳۱ دلار است.



دلار کایمن


دلار کایمن


مجموعه جزایر کایمن با مساحت ۲۶۰ کیلومترمربع، در شرق دریای کارائیب موقعیت دارد. این واحد پولی تنها در این جزیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایایی که دارد مالیات به آن تعلق نمی‌گیرد. ارزش هر دلار کایمن مساوی به ۱٫۲۲ دلار می‌گردد.



فرانک سوئیس


فرانک سویس


فرانک واحد پولی سوئیس و لختن اشتاین می باشد. سویس به خاطر داشتن مناظر و جاهایی دیدنی زیبا از شهرت جهانی برخوردار است. ارزش هر فرانک سویس مساوی به ۱٫۱۰ دلار می باشد.



دلار آمریکا


دلار آمریکا


آمریکا یکی از قدرتمند ترین کشورهای جهان است که ارزش پول آن در رده دهم جهان قرار دارد. هر دلار آمریکایی حدود ۶۷ افغانی ارزش دارد.


بیشتر بخوانید:


پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۹۷


قیمت طلا و سکه | ۲۷ بهمن ۹۷



چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

بیشتر بخوانید  شعار روز جهانی بهداشت سال 2021 چیست ؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *