یک کارشناس از غرب آسیا: ایالات متحده عامل بحران کنونی در افغانستان است



کارشناس امور غرب آسیا گفت: “وضعیت کنونی آمریکایی ها ، که به اصطلاح با نمایش سیاسی همراه است ، نشان می دهد که آنها افغانستان را ترک می کنند ، اما در واقعیت چنین نیست و آمریکایی ها به دنبال مبلغی مناسب هستند” دوشنبه شب به ایرنا گفت. آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و همین امر منجر به وقایع اخیر در افغانستان شده است.

وی افزود: بنابراین هم حضور آمریکایی ها و هم عزیمت غیرمسئولانه آنها باعث حوادث اخیر مردم این کشور شده است و امروز شاهد مشکلات مختلفی در افغانستان از جمله در حوزه حکمرانی و حتی جامعه هستیم.

این کارشناس غرب آسیا ادامه داد: “علی رغم وعده هایی که به دولت اشرف غنی برای حمایت از طالبان داده شده تا وی بتواند کشور را اداره کند ، حضور آمریکا از زمان گفتگو با طالبان دو سال پیش هر روز بیشتر می شود.” آنها رو به زوال هستند و حمایت آنها از دولت قانونی که در افغانستان پشتیبانی می کنند رو به کاهش است.

وی گفت: “نتیجه این اقدامات آمریكا از قبل قابل مشاهده است.” افغانستان در شرایط فعلی قرار دارد و به نظر می رسد نفرت مردم افغانستان از آمریکایی ها چند برابر شده است. متأسفانه ایالات متحده هیچ موضعی در مورد سرنوشت کنونی و آینده مردم این کشور اتخاذ نمی کند. ایالات متحده به دنبال نقشه جدیدی از تنش ها در منطقه است

این تحلیلگر منطقه ای ادامه داد: به نظر می رسد ایالات متحده به دنبال طرح جدیدی در افغانستان است ، نه تنها برای گسترش تنش در جمهوری اسلامی ایران ، بلكه برای همه همسایگان افغانستان از جمله چین و آسیای میانه. مقاصد وی بی تابعیت ، بی نظمی ، تشکیل گروه های تروریستی مبهم و سر بریده ، ناآرامی های اجتماعی و نقض قوانین موجود در افغانستان است و آمریکایی ها مقصر اصلی همه اینها هستند.

بیشتر بخوانید  امتناع فروشگاه زنجیره ای از عرضه کالاهای اساسی

سرانجام وی افزود: البته این واقعیت را نیز باید در نظر بگیریم که توانایی جمهوری اسلامی در دفاع از مرزهای خود موضوعی نیست که کسی شک کند. کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان در این مورد تردیدی ندارند و می دانند که اگر کوچکترین بلاتکلیفی در مرزهای ایران بوجود آید ، جمهوری اسلامی آن را تحمل نخواهد کرد و به سرعت و به موقع واکنش نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید